Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-11, 17:36
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Och skall man bara ha fjärrvärme för varmvatten, får man rätt höga effektkostnader.... .

Nja, exergi har möjlighet at byta från kategorital till verkliga uppmät effekt vilket är bättre i detta fall. Tror jag.
Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 22:41
merbzt merbzt är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Beror också på hur man dimensionerar både effekt och energi-uttag, samt hur det är borrat. Hos oss har man borrat mer av en linjär energi-lager, vilket gör att återladdningen är sådär vintertid, men på sommaren när det får vila stiger det igen. Vi har mao både för högt effektuttag, så det kyls snabbt, likaså för högt energiuttag så det är ett problem...

Mm jag gillar Gerox ide, men jag tror den har vissa utmaningar. Och vi är tillbaka på att det är rätt kraftiga investeringar i borrhål, pumpar, och sedan styr och regler.

Dessutom är enligt min åsikt bergvärme bra för just husvärme, inte varmvatten. Och skall man bara ha fjärrvärme för varmvatten, får man rätt höga effektkostnader.... inte säkert det är perfekt. Vi får se.
Jag funderar lite på bergvärme för vår förening också. Då med samma modell att behålla fjärrvärmen för varmvattnet och bergvärme för radiatorerna. Att nyttja bergvärmen enbart på vintern och återladda på sommaren känns som att man minskar riskerna för denna typ av investering. Även om återladdning inte fungerar så halverar man ju tiden för effektuttag och

Men jag är lite tveksam till att enbart lyssna på leverantörerna om hur man skall dimensionera systemen. Det känns som att man skulle kunna borra ett par extra hål bara för att vara på den säkra sidan. Det är ju mer ekonomiskt att precis vara på gränsen så att man tar så mycket energi som borrhålen klarar att leverera. Men om man tänker att det är något som ska ge energi i 50-100 år så är det ju en liten extra kostnad om det visar sig att man tagit i för mycket.
Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 16:15
0Xb 0Xb är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av InteIStyrelsen Visa inlägg
Nja, exergi har möjlighet at byta från kategorital till verkliga uppmät effekt vilket är bättre i detta fall. Tror jag.
Kan du utveckla det där? : )
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 16:32
0Xb 0Xb är inte inloggad
Zetta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Jag funderar lite på bergvärme för vår förening också. Då med samma modell att behålla fjärrvärmen för varmvattnet och bergvärme för radiatorerna. Att nyttja bergvärmen enbart på vintern och återladda på sommaren känns som att man minskar riskerna för denna typ av investering. Även om återladdning inte fungerar så halverar man ju tiden för effektuttag och

Men jag är lite tveksam till att enbart lyssna på leverantörerna om hur man skall dimensionera systemen. Det känns som att man skulle kunna borra ett par extra hål bara för att vara på den säkra sidan. Det är ju mer ekonomiskt att precis vara på gränsen så att man tar så mycket energi som borrhålen klarar att leverera. Men om man tänker att det är något som ska ge energi i 50-100 år så är det ju en liten extra kostnad om det visar sig att man tagit i för mycket.
Min erfarenhet är att hålen kyls ner rätt snabbt, återladdningen är just över sommaren. Man har alltså alltid högre effekt och energiuttag än vad som kontinuerligt tillförs. Redan efter ett par månader så är det kallt i hålen. Är uttaget tillräckligt så går det på bara något enstaka år eller två innan det är rejält genomfruset. Det kan ta lite längre.

Min tanke är att kunna ha ett dualistiskt system, där jag har det förberett för fjärrvärme endast.

Man kan ju borra som ett energilager, men det gäller att det är tillströmning på fastigheten.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-12-25, 09:53
Giga-medlem

Standard

Citat:
Kan du utveckla det där? : )

När jag först fick tillgång till fjärrvärmeräkningar undrade jag varför vi har så högt effekt(3 gånger mer än vad vi har i verklighet). Och det har inte varit lätt till man blev medveten at fjärrvärmeeffekt är jätte fusk, tycker jag, till exempel har mälarenergi haft kategorital 1900(dom har ändrad prismodel) och jag tror exergi har haft 2200 eller även högre kategorital, det betyder at med samma effektpris per kwh betala malarenergikunder över 10% extra. Man kan inte jämföra fjärrvärmefakturor utan göra ett justering för kategorital.

Vissa fjärrvärmebolag räkna helt års förbruk genom kategorital som exergi och mälarenergi tidigare. Andra bolag beräkna bara till exempel vintermånade genom ett lägre kategorital. I Sala finns ett fjärrvärmebolag som bara debiterar energi utan effekt.
At använda verkligt effekt förhindra at man betala för ett genomsnittligt effekt av 10-20kw som man brukar behöver året rund för varmvatten och vvc en extra effektkostnad eftersom året har 8760 timmar.
Jag tycker det är mycket intransparens med energi.

Senast redigerad av InteIStyrelsen: 2018-12-25 klockan 16:06. Anledning: kollade upp gamla mail och justerade till värden jag har fått
Svara med citat
Gammal 2018-12-25, 14:13
0Xb 0Xb är inte inloggad
Zetta-medlem

Standard

Citat:
När jag först fick tillgång till fjärrvärmeräkningar undrade jag varför vi har så högt effekt(3 gånger mer än vad vi har i verklighet). Och det har inte varit lätt till man blev medveten at fjärrvärmeeffekt är jätte fusk, tycker jag, till exempel har mälarenergi haft kategorital 1700(dom har ändrad prismodel) och jag tror exergi har haft 1900 eller även högre kategorital, det betyder at med samma effektpris per kwh betala malarenergikunder över 10% extra. Man kan inte jämföra fjärrvärmefakturor utan göra ett justering för kategorital.

Vissa fjärrvärmebolag räkna helt års förbruk genom kategorital som exergi och mälarenergi tidigare. Andra bolag beräkna bara till exempel vintermånade genom ett lägre kategorital. I Sala finns ett fjärrvärmebolag som bara debiterar energi utan effekt.
At använda verkligt effekt förhindra at man betala för ett genomsnittligt effekt av 10-20kw som man brukar behöver året rund för varmvatten och vvc en extra effektkostnad eftersom året har 8760 timmar.
Jag tycker det är mycket intransparens med energi.
Tack! men... fasiken inte ofta jag förstår men nu är ett sådant. När jag läser Exergis prislista på deras hemsida under deras pris-informationssida, får jag inte fram något av det du säger.

Effektkostnad (kW)
Jag tolkar det som en effekttariff, som är vad du nyttjar som max. Det är kostnaden Exergi har för att bekosta topp-behovet; typ "de sista 10% är alltid extra dyra".
Denna får man ner genom att exempelvis inte värma huset när alla duschar på morgonen och kommer hem på kvällen, samt genom att minska värmen på varmvattnet just nu. Från kanske 55°C till 45°C och låta den dippa lite.

(Denna har inget med tidsenheterna, utan är bara toppeffekten som är nyttjad under året. Effektvakt begränsar denna.)

Energikostnad (kWh)
Sen har man en energiförbrukningen, dvs hur mycket energi man förbrukar under tid. Använder man lite värme så blir den liten. Snåla duschar, energifönster, isolera etc är det som påverkar denna mest.

Vad är det du talar om i "hög effekt"?

PS. notera gärna att kostnaden på sommaråret är billigare än bergvärme med COP-tal på 2 för varmvatten.
Svara med citat
Gammal 2018-12-25, 15:20
Giga-medlem

Standard

Fråga mig inte varför inte alla måste berätta om kategorital, flera fjärrvärmebolag göra detta, andra gör detta inte.

Men vi har haft över 430kw anslutningseffekt och i verkligheten har vi maximal haft 230kw med -20°C. Och Dyngsmedeleffekt har det bara varit kring 190-200kw.

När Mälarenergi ändrade prismodell frågade jag och fick svar med 1900.
Med nya uppmät modell fördubblade dom naturligt också effektpris per kwh(delade upp i spets och basenergi) eftersom detta värde har aldrig haft nån betydelse även at berättelse har varit det skulle vara vår maxeffekt med -15°C.
Samtidigt är allt baseneri med nya prismodell bättre för oss och mer transparent.

Men Kategoritalsmetoden betyder at man få otroliga effektkostnader för den energiandel som man använder året rund.
Eller även ,,Sommarpris" bli ett spark i rumpan på effektsida.
Genomsnittligt jämt förbrukning av vvc/varmvatten med 10kw genomsnitt bli 50kw effektkostnad.

Den högre kategorital av Fortum/Exergi har jag från ett mail med en energikonsult.

Trånas berätta om detta transparent i deras prislista.

Har du login och tillgång till eras fakturor ? Kanske du kan kollar om deras rekommenderade effekt ligger i närheten till eras verkliga spetsförbrukning ?

edit: här finns tillägsavtalet som man kan bestämma själv vilken effekt man vill betala för: https://www.stockholmexergi.se/conte...fekt_2019_.pdf
Svara med citat
Gammal 2018-12-26, 20:47
0Xb 0Xb är inte inloggad
Zetta-medlem

Standard

Citat:
Fråga mig inte varför inte alla måste berätta om kategorital, flera fjärrvärmebolag göra detta, andra gör detta inte.

Men vi har haft över 430kw anslutningseffekt och i verkligheten har vi maximal haft 230kw med -20°C. Och Dyngsmedeleffekt har det bara varit kring 190-200kw.

När Mälarenergi ändrade prismodell frågade jag och fick svar med 1900.
Med nya uppmät modell fördubblade dom naturligt också effektpris per kwh(delade upp i spets och basenergi) eftersom detta värde har aldrig haft nån betydelse även at berättelse har varit det skulle vara vår maxeffekt med -15°C.
Samtidigt är allt baseneri med nya prismodell bättre för oss och mer transparent.

Men Kategoritalsmetoden betyder at man få otroliga effektkostnader för den energiandel som man använder året rund.
Eller även ,,Sommarpris" bli ett spark i rumpan på effektsida.
Genomsnittligt jämt förbrukning av vvc/varmvatten med 10kw genomsnitt bli 50kw effektkostnad.

Den högre kategorital av Fortum/Exergi har jag från ett mail med en energikonsult.

Trånas berätta om detta transparent i deras prislista.

Har du login och tillgång till eras fakturor ? Kanske du kan kollar om deras rekommenderade effekt ligger i närheten till eras verkliga spetsförbrukning ?

edit: här finns tillägsavtalet som man kan bestämma själv vilken effekt man vill betala för: https://www.stockholmexergi.se/conte...fekt_2019_.pdf
Aa nu förstår jag kategorital. Ja det är inte helt orimligt, även om jag förstår att den är svår att förstå. Det är som vanligt, topeffekten som är den dyra kostnaden och därmed något alla får dela på efter sin karakteristiska förbrukning. Problemet i produktionsled är att man måste i realtid producera det som efterfrågas. Det gör att dessa kostnader måste tas ut någonstans, och det är på brukaren.

Vad du skulle kunna göra är, att låta varmvattnet tappa något i värme under morgonen och något under 18-19-tiden, liksom också tappa lite mindre effekt i värmesystemet då. Det minskar inte kategorital, men det minskar toppeffekten.

Kategorital är för att den som bara nyttjar liten tid av året inte skall behöva betala för sommaren. Typ så tolkar jag modellen. Den är faktiskt lite rättvis... enligt min åsikt. Men den ställer till det.

I själva verket borde vi ha liknande modeller när det gäller el, speciellt nu med all slumpkraft så som birdchoppers och solceller.

Jaja jag hoppas vi får mer moderna kärnkraftverk och därmed bra stabil fjärrvärme. Stockholm skulle kunna ha 2 + 2 norr och söder som är sammankopplade. Bra för alla.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fjärrvärme anslutningseffekt InteIStyrelsen El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 5 2017-12-02 23:52
Besparing fjärrvärme jstack El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 2 2011-11-27 12:29
Fjärrvärme för brf, vad är rimlig förbrukning? BigM El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2009-11-03 11:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:10.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare