Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-07, 16:37
Marieee Marieee är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2018
Se här... Kan man som ordförande få "kollektivlön"?

Hejsan,

På vår BRF föreningens årsprotokoll så står det "lön till kollektivanställda" ??
vad jag har hört att det är ordförande som får lönen. frågan är är det okej att hon får "lön" utav styrelsen eller genom våra avgifter vilket jag va inte med eller sa inte JA till det. sa,t har jag hört att vi betalar hennes telefon och allting. vi har ett kontor som hon aldrig ägnar sin tid där utan är hemma lagar mat, är med sina hundar eller gör något annat.
det står också ;
  • uttagsskatt
    styrelsearvoden
    arvode till övriga förtroendevalda och uppdragstagae
    pensionkostnader
    övriga personal kostnader
    sociala kostnader

är det lagligt att betala ut dessa betalningar?
En annanfråga är hur kan vi ändra vår tvättmaskiner som är urgammla. hur går jag tillväga för det? ska allting stämmas på årsstämman?

tack för ett svar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lista.JPG (17.0 KB, 4 visningar)
Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 17:22
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det finns inget lagligt hinder att föreningen anställer en styrelsemedlem. Dock får inte styrelsemedlemmen själv delta i handläggningen av avtalet mellan medlemmen och föreningen.
Hon får alltså inte delta i diskussioner och beslut om sina anställningsvillkor, och inte heller attestera utbetalningar av lön till henne.

Tvättmaskinsinköp handläggs av styrelsen i föreningen. Förslagsvis skickar du en skrivelse till styrelsen och ger förslag om utbyte av maskiner.
Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 17:40
Medlem

Standard

hej,

svaret som jag fick från henne är detta?

Tack för informationen. Då kommer jag ställa frågor på årsstämman om all betalning som sker i vår föreningen. Men jag förstår inte varför du inte kan svara på en enkel fråga. Frågan är bara vem är personalen vi betalar för? ( min fråga till henne

Vi har bara en anställd i föreningen och det är vicevärdstjänsten dvs jag. Detta tas upp vid varje årsstämma.

men enligt alla så är hon ordförande? kan hon få lön som det står ovan? vad kan jag göra för att stoppa det? vem ska man vända sig till ?
Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 18:13
merbzt merbzt är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Ordföranden kan ha ett uppdrag som vicevärd vid sidan av sitt ordförandeskap. Föreningsstämman kan besluta om man vill ha en anställd vicevärd. Oftast så låter man styrelsen hantera det administrativa gällande avtal/kontrakt och vem som anställs varvid detta upplägg har godkänts.

Om man är av övertygelsen att de arbetsuppgifter som vicevärden utför inte motsvaras av den lön som avsätts så kan man ju givetvis yrka till stämman att den tjänsten skall avvecklas.

Detta kommer säkerligen att leda till osämja i någon form men det är din rätt som medlem att göra detta om du så önskar. Ibland kan det vara nödvändigt men du ska nog vara beredd själv att bidra till föreningsarbetet om du vill driva igenom detta.

Nu saknas en del detaljer men det kan vara så att ni har behov av en vicevärd i er föreningen och att den lösning som finns nu är den bästa. Men det kan du ju inte veta nu.
Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 14:57
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Ordföranden kan ha ett uppdrag som vicevärd vid sidan av sitt ordförandeskap. Föreningsstämman kan besluta om man vill ha en anställd vicevärd. Oftast så låter man styrelsen hantera det administrativa gällande avtal/kontrakt och vem som anställs varvid detta upplägg har godkänts.

Om man är av övertygelsen att de arbetsuppgifter som vicevärden utför inte motsvaras av den lön som avsätts så kan man ju givetvis yrka till stämman att den tjänsten skall avvecklas.

Detta kommer säkerligen att leda till osämja i någon form men det är din rätt som medlem att göra detta om du så önskar. Ibland kan det vara nödvändigt men du ska nog vara beredd själv att bidra till föreningsarbetet om du vill driva igenom detta.

Nu saknas en del detaljer men det kan vara så att ni har behov av en vicevärd i er föreningen och att den lösning som finns nu är den bästa. Men det kan du ju inte veta nu.

hej,

tack så mycket för svaret. jag frågade vad hennes uppgift var? vad är det hon gör och vad är det vi betalar. så jag inväntar på ett svar från henne. en annan fråga är det att är det OK för henne att hon svarar på medlemmarnas mail via sin privat email?
Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 11:45
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Enkel och smidig lösning!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Marieee Visa inlägg
hej,

tack så mycket för svaret. jag frågade vad hennes uppgift var? vad är det hon gör och vad är det vi betalar. så jag inväntar på ett svar från henne. en annan fråga är det att är det OK för henne att hon svarar på medlemmarnas mail via sin privat email?
Ordförande har arvode för sin nedlagda tid på styrelsearbete i föreningen.

Ordförande kan mycket väl ha en syssla som vicevärd och då är det bäst att ha ett avtal och betala ut lön. Detta för att kunna teckna försäkring för vicevärden som kan göra sig illa i tjänsten!

Arb. giv.-avgift tillkommer på både arvode och lön!

Vad är ditt egentliga problem?
I årsredovisningen finns ju en not för de olika kostnaderna.

Vad är den utbetalda lönen för föregående verksamhetsår?

Visst går det bra att svara medlemmarna från sin privata mail!
Hur tror du föreningar gör som inte har egen e-postadress?
Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 14:52
0Xb 0Xb är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
.... en annan fråga är det att är det OK för henne att hon svarar på medlemmarnas mail via sin privat email?
Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Visst går det bra att svara medlemmarna från sin privata mail!
Hur tror du föreningar gör som inte har egen e-postadress?
Självklart går det utmärkt, svårigheten är hur man upprätthåller GDPR. Den personliga mailen kommer i så fall innehålla personuppgifter, hur rensar man dessa när personen inte längre sitter i styrelsen...

I praktiken, är privatmail-adresser inte okej, då det i praktiken är omöjligt att upprätthålla en policy för personuppgifter i praktiken.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 11:19
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Självklart går det utmärkt, svårigheten är hur man upprätthåller GDPR. Den personliga mailen kommer i så fall innehålla personuppgifter, hur rensar man dessa när personen inte längre sitter i styrelsen...

I praktiken, är privatmail-adresser inte okej, då det i praktiken är omöjligt att upprätthålla en policy för personuppgifter i praktiken.

när man mailar från sitt privat email så ser inte andra styrelse medlemmar vad hon skriver för svar osv. så därför tycker jag inte att det är ok att maila från sitt privata email.

Mitt problem är att KAN hon göra det enligt lag. nu vet jag det att styrelse kan anställa en styrelse medlem men hon gör inte sitt jobb så som hon ska göra som vicevärdtjänst och personerna som sitter i styrelsen slickar hennes "fötter" och då är man där helt ensam och har ingenting att säga. i 2016 var kollektivlönen 0 sek. vi betalar också hennes laptop / telefon osv.

jag ger ett förslag om att tvättmaskinerna bör ändras pga de är rostiga och man måste slå en gång för att det ska funka och då säger hon (med andra då) att de ska hålla 15 till 20 år enligt teorin men i praktiken så gör de inte det. de svarar också att om behovet finns det är då de ska ändra maskinrna. men är det inte medlemmarna som använder maskinen ska bestämma det.

en annan fråga är att kan de ta ofertter innan årsmöte ? vad jag ha hört också att de brukar ha det slutet av juni då nästan hälften är på semester.

kan de säga att de inte vill svara på en fråga? när man frågar en fråga?
Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 11:34
0Xb 0Xb är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
när man mailar från sitt privat email så ser inte andra styrelse medlemmar vad hon skriver för svar osv. så därför tycker jag inte att det är ok att maila från sitt privata email.
Du skjuter in dig på fel problem. Är det något som rör personuppgifter av känslig karaktär så SKALL inte övriga styrelsen se något. Det är sådant som man bör minimera och deligera ansvar för vissa frågor. Exempelvis störningsärenden, bygglov (som rör handikappanpassningar etc). Man måste snarare motivera varför alla bör se informationen.

Citat:
Mitt problem är att KAN hon göra det enligt lag. nu vet jag det att styrelse kan anställa en styrelse medlem men hon gör inte sitt jobb så som hon ska göra som vicevärdtjänst och personerna som sitter i styrelsen slickar hennes "fötter" och då är man där helt ensam och har ingenting att säga. i 2016 var kollektivlönen 0 sek. vi betalar också hennes laptop / telefon osv.

jag ger ett förslag om att tvättmaskinerna bör ändras pga de är rostiga och man måste slå en gång för att det ska funka och då säger hon (med andra då) att de ska hålla 15 till 20 år enligt teorin men i praktiken så gör de inte det. de svarar också att om behovet finns det är då de ska ändra maskinrna. men är det inte medlemmarna som använder maskinen ska bestämma det.
Ptja... ja ofta är det mer energisnålt att byta tvättmaskiner om de är så gamla. Men lägg en motion till året om att tvättmaskinerna är gamla och skall bytas 2019. Eller än bättre kontakta valberedningen och säg att du är intresserad av att sitta med i styrelsen. Sen, låt lite tid gå, du kan inte förändra allt på en gång när du kommer in.

Citat:
en annan fråga är att kan de ta ofertter innan årsmöte ? vad jag ha hört också att de brukar ha det slutet av juni då nästan hälften är på semester.

kan de säga att de inte vill svara på en fråga? när man frågar en fråga?
Förstår inte frågan : )
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Har Ordförande rätt att skriva "hemliga" avtal? Urme Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 20 2017-03-29 14:10
"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening KFES Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2013-07-03 23:25
Är det ok att av vice ordförande bli kallad "lilla gumman"? Undrandez Bostadsrättsforum 8 2013-03-12 20:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare