Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-06, 21:41
Karmenella Karmenella är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Från datainspektionen avseende föreningar:

https://www.datainspektionen.se/vagl...hover-ni-veta/

Alltså återigen, protokoll är inte sökbart mer än på kronologisk ordning och inte på på namn, adress eller annan personuppgift.
Du har glömt helheten och tar bara upp en liten del av GDPR. Inscannat protokoll är en helt automatiserad behandling och då räcker det med att ange boendes lägenhetsnr för att få fram personuppgifterna.
Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 22:30
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Karmenella Visa inlägg
Du har glömt helheten och tar bara upp en liten del av GDPR. Inscannat protokoll är en automatiserad behandling och då räcker det med att ange boendes lägenhetsnr för att få fram personuppgifterna.
Nej, då. Jag har inte "glömt" helheten. Jag vet att det är en behandling, men också att personuppgifterna inte är sökbara eller strukturerade. Det finns ingen skyldighet att lämna ut sådana uppgifter.
Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 22:52
Karmenella Karmenella är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2017
Standard

Citat:
Nej, då. Jag har inte "glömt" helheten. Jag vet att det är en behandling, men också att personuppgifterna inte är sökbara eller strukturerade. Det finns ingen skyldighet att lämna ut sådana uppgifter.
Ostrukturerat material är också sökbart.
https://www.datainspektionen.se/laga...gler-for-alla/
Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 23:01
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Karmenella Visa inlägg
Ostrukturerat material är också sökbart.
https://www.datainspektionen.se/laga...gler-for-alla/
Bara om det är sökbart på person!

Citat:
Hur förvarar och lagrar jag anteckningar, protokoll eller bilder?
Hur ska dessa ”taggas” så att jag kan hitta information kring en personer om det efterfrågas av individen? Utifrån att vi ska kunna leverera de uppgifter vi har om en person.

Ni ska bara lagra sådan information som är aktuell och som behövs i uppdraget. (Se även under rubriken gallring.) Dokument och bilder som inte är sökbara kan därför inte återfinnas och lämnas ut, till exempel inskannade protokoll i PDF format. Tänk också på att inte spara (eller publicera) bilder utan att först kontrollera att alla som är med på fotot tycker att det är okej.
https://st.org/sites/default/files/a..._gdpr_st_0.pdf
Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 23:52
Sofie Sofie är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2014
Standard

Citat:

Som sagt jag har haft långa och många dialoger med jurister på området och agerat remissinstans för de 30-talet utredningar som regeringen har haft i och med de lagändringar som kan följa av GDPR. Jag kopierar inte bara vad som står i artiklarna och på nätet.
Vilka är dessa jurister?
Citat:
Hur förvarar och lagrar jag anteckningar, protokoll eller bilder?
Hur ska dessa ”taggas” så att jag kan hitta information kring en personer om det efterfrågas av individen? Utifrån att vi ska kunna leverera de uppgifter vi har om en person.

Ni ska bara lagra sådan information som är aktuell och som behövs i uppdraget. (Se även under rubriken gallring.) Dokument och bilder som inte är sökbara kan därför inte återfinnas och lämnas ut, till exempel inskannade protokoll i PDF format. Tänk också på att inte spara (eller publicera) bilder utan att först kontrollera att alla som är med på fotot tycker att det är okej.
Texten kommer från fackförbundet ST och inte datainspektionen.

Citat:
Samma sak igen. Länken kommer från fackförbundet ST och inte datainspektionen.
Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 00:05
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Sofie Visa inlägg
Texten är inte skriven av datainspektionen.
Och har du något annat att tillföra huruvida icke sökbara icke ordnade dokument (på person) som personuppgiftsansvarig är skyldig att lämna ut på begäran?

Jag lämnar detta nu, det börjar bli rätt tjatigt kring de feltolkningar som görs av GDPR och vilken skyldighet som finns kring utlämning av data.

Och jag lämnar inte ut namn på utredare eller jurister hursomhelst men de som vill kan kontakta datainspektionen rörande tolkningen för kravet på utlämning för sådana dokument/bilder som inte kan hittas/sökas på personuppgift eller manuella register som inte är ordnade efter person. Eller kontakta någon av de väl insatta utredare som sysslat med detta och kan hittas i de många utredningar kring GDPR som finns på regeringskansliets hemsida.
Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 21:35
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

GDPR anses tydligen inte helt lättolkat eftersom Fastighetsägarna har tagit fram en särskild vägledning för bostadsrättsföreningar.
De skriver att avsaknaden av vägledande praxis ibland ger tolkningssvårigeter.

https://www.fastighetsagarna.se/glob...ember_2018.pdf
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Koll i styrelseprotokoll Mumien Bostadsrättsforum 2 2016-06-30 11:12
Styrelseprotokoll saknas Akva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2011-01-22 00:52
Styrelseprotokoll - Rätt att ta del av? shato Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-11-02 10:59
Justera styrelseprotokoll tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2010-05-31 10:54
Sekretess på styrelseprotokoll ? Krysia Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2010-04-18 23:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare