Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-26, 23:30
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard Är internrevisorn jävig

Hej!
Det har visat sig att vår internrevisor sitter i en jävsituation. En av föreningens styrelseledamöter (sekreteraren) är sambo och i relation med internrevisorn. Detta är problematiserat av en medlem. Vad bör vår styrelse göra?

Tacksam för synpunkter och tips!
Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 09:15
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Tja, vad kan man säga. Samma stämma har väl valt in båda personerna, och om stämman hade ansett att det förelåg en jävs situation så skulle den väl valt annorlunda?

Inte helt ovanligt att dylika situationer uppstår i och med att allt färre vill engagera sig i sin förening.

Medlemmen som uppmärksammat det hela bör uppmanas att komma på nästa stämma och argumentera samt rösta på så vis att denne får funktionärer som denne är tillfreds med. Och saknas det kandidater, så förutsätter jag att just denne medlem gärna ställer sin tid till förfogande för sin förening!
Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 00:47
Giga-medlem

Standard

Tack Harald!
Vi har dock en vald revisors-suppleant som inte har kopplingar till styrelsen.
För att undvika denna jävsituation borde ju suppleanten träda in. Delar av styrelsen är dock motståndare till ett skifte. Känns ju inte som styrelsen kan neka suppleanten och medlemmarna detta. Jag tänker också på den externa revisorn. Kan årsberättelsen bli underkänd? eller vilka konsekvenser kan detta leda till vid ett eventuellt nekande?
Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 11:23
merbzt merbzt är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av pjärlumjär Visa inlägg
Tack Harald!
Kan årsberättelsen bli underkänd? eller vilka konsekvenser kan detta leda till vid ett eventuellt nekande?
Eftersom det i praktiken är föreningsstämman som är högsta instans så blir ju resultatet vid en underkänd årsberättelse att föreningen får ta fram en ny årsberättelse. Detta kostar tid och pengar. Om oegenheterna som denna situation beskriver ej har skadat föreningen så tycker jag att man då skall godkänna årsberättelsen.

I min förening lyckades man välja en styrelsemedlem till valberedning också. Så kan det bli med bristande engagemang från medlemmarna. Men jag tycker man skall blicka framåt så man hela tiden gör ett bättre arbete. Att rota i gamla synder brukar inte ge så mycket, oftast så agerade man ändå i föreningens bästa.

Så om denna internrevisor gör ett bra jobb så är mitt förslag att man nämner detta på nästa föreningsstämma vid val av styrelseledamöter. På så vis så skulle föreningsstämman kunna besluta att acceptera jävssituationen. Anledning till att sätta sig i en sådan situation är att man måste förvalta det engagemang medlemmarna har i föreningen. Har man hur många intresserade som helst kan man ju välja bort sambon från styrelsen men oftast så är antalet engagerade lika många som sitter i styrelsen.
Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 21:54
Giga-medlem

Standard

Tack för synpunkterna!

Nu är revisorssuppleanten beredd att ta över, men hur avlöser/byter ut man den valda internrevisorn. Ska det en extra-stämma till eller?
Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 16:20
Exa-medlem

Standard

Rent formellt så om ordinarie "någonting" avsäger sig uppdraget så kan suppleant ta över. Bara om man vill avsätta någon så behöver föreningsstämman kallas.

I detta fall så blir det att ordinarie revisor avsäger sig uppdraget för att undvika en fortsatt jävssituation. Suppleanten träder in, skulle det inte finnas någon ersättare så är det rimligt att kalla stämman som då kan utse en ny person på posten.
Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 11:27
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag vill nog backa bandet lite och be er se detta mera nyktert.

Jag håller med om att suppleanten kan träda in, men anser att detta bara kan ske på initiativ av 1) om ordinarie revisorsuppleant självmant avsäger sig eller 2) om ordinarie är kallad till ett visst möte och inte dyker upp/anmäler förhinder - då träder supplenaten in på just det mötet.

Citat:
Det har visat sig att vår internrevisor sitter i en jävsituation. En av föreningens styrelseledamöter (sekreteraren) är sambo och i relation med internrevisorn. Detta är problematiserat av en medlem. Vad bör vår styrelse göra?
Här har vi alltså en majoritet av medlemmarna som beslutat på ett visst sätt på stämma, samtidigt som en (!) medlem har åsikter om detta i efterhand. Inte vet jag om styrelsen skall dansa efter denne ensamme medlems pipa...

Nej jag hade låtit lagt kort ligga och hanterat ddet likt jag skrev i mitt första svar.

Betänk att internrvisorns uppdrag är begränsat till föreningens interna aktiviteter snarare än att granska ekonomiska transaktioner - detta har ju föreningen en extern huvudrevisor som gör. Därmed blir ev. jävsproblematik väldigt svag, och frågan är varför egentligen en medlem vill föra upp denna fråga på styrelsen bord över huvud taget?

Antingen finns det en personkonflikt i botten, eller så har denne medlem ingenting annat att komma med och vill verka "smart" i sammanhanget. Nåja, denna "smarthet" skulle jag säga saboterar styrelsens arbete då styrelsen uppenbarligen lagt en del tid på en fråga som för BRF: n inte är ett smack värdefull.

Allmänt så är dylika situationer inte helt ovanliga. Att föreningen får in kvasi frågor från medlemmar som stjäl tid och kraft men egentligen inte var viktiga alls. Det gäller för styrelsen eller den ledamot som mottar dylik fråga/ärende att snabbt analysera och om möjligt helt enkelt lägga frågan/ärendet till handlingarna utan vidare beredning. Annars är vi farligt ute, med informella ledare som från sidan - helt utan förtroendemandat eller majoritetsbeslut - ges möjlighet att styra och påverka styrelsens arbete och fokus.
Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 00:01
Giga-medlem

Standard

Jag förstår dina synpunkter Harald. Situationen känns lite knepig. Styrelsen består till hälften, av medlemmar i föreningen, dvs vi är en liten förening. Och vi är oeniga. Medlemmen problematiserar valberedningen och att styrelsen inte har koll på skyldigheter gentemot medlemmarna.
På årets (maj 2019) årsmöte så medverkade inte den tidigare valda interna revisorn, som tillika var är gift med en styrelseledamot. Styrelsen blev såklart ifrågasatt. Ny internrevisor valdes, men som det visade sig, med fortsatt jävssituation. Och det valdes även en ny revisorssuppleant.

Medlemmen hävdar att internrevisorn, oberoende styrelsen, skall kontrollera styrelsens arbete, och skall därför inte utföras av någon med jäv. Denne skall uppfylla medlemmarnas demokratiska rättigheter och därmed minimera ekonomiska oegentligheter. Men även andra principer som också är viktiga.Jag är böjd att hålla med. Suppleanten vill göra-, ta över, revisionen.

Vår sittande har inte påbörjat något ännu.

Jag frågar mest efter en teoretisk hållning, framför en pragmatisk. vänligen!
Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 12:17
Exa-medlem

Standard

I teorin så måste nuvarande avsäga sitt uppdrag för att suppleant ska kunna träda in. I praktiken så kommer den klagande medlemmen hitta annat att bråka om. Om man lyssnar för mycket på denne så kommer engagemanget till slut att försvinna och troligtvis även kvalitén på styrelsens framtida arbete.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare