Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-15, 20:18
MariaGotland MariaGotland är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2013
Standard Om Parkeringstillstånd för Besökande till Bostadsrätt.

Situation; Min 80-åriga mor har en bostadsrätt. Jag har under sommaren fått ta hand om hennes lägenhet. Och parkerat på besöksparkeringen, med ett vad jag trodde ett giltigt parkeringstillstånd, tillståndet blir ogiltigt om lägenhetsnumrets (som i mitt fall) blekts i solen. Detta har föreningen meddelat per brev i februari i år, (vilket min mor glömt samma dag som hon fick brevet) om parkeringstillståndet ej har lägenhetsnumret påskrivet/syns dåligt så blir det ogiltigt.
Varav jag har fått en parkeringsböter av Gotlands vaktbolag.
Vilket jag har överklagat; och hänvisat till lagen (Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering 3§ kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. och får till svar av vaktbolaget att bostadsrättsföreningen kan bestämma egna regelverk som de kan meddela i brev.
Kan någon vänlig själ hjälpa och stötta mig i denna fråga; Kan verkligen bostadsrättsföreningen göra ett avtal med ett vaktbolag; och vaktbolaget behöver då ej följa lagen med tex att skriva på skylt: Parkering med lägenhetsnummer erfordras, utan bara skylta om att parkeringstillstånd erfordras trots att tillståndet är helt värdelöst utan lägenhetsnummer??? Man står sig ganska ensam när det gäller den sortens parkeringsböter, vid vanlig parkeringsböter har man ju Polisen som stöd i sin rätt...
Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 22:14
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det skall stå skyltat "tillstånd erfordras", vilket det gör om jag har förstått rätt.

Hur sedan detta tillstånd ser ut, är en privat uppgörelse mellan vaktbolaget och markägaren.

Alltså har du nog ingen chans tyvärr.

P-bolagen har en särskilt het och plågsam kammare i helvetet där de får sota för sina synder i evinnerligheten. Kan man hoppas....
Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 00:01
Medlem

Standard

Ja, men parkeringsvillkoren är ju inte "bara" ett parkeringstillstånd utan villkoret är ju ett lägenhetsnummer på parkeringstillståndet, alltså är det ok att inte följa lagen; om att skylta på plats om vilka parkeringsvillkor som gäller, utan den viktiga informationen ges till 1 person som inte ens skall ha kortet, som muntligt skall informera om parkeringsvillkoret. Hade information på kortets baksida om villkoret kunde jag ha tyckt att det var ok. eller det bästa; på skylt; parkeringstillstånd med lägenhetsnummer erfordras. Någon fler som kan yttra sig; som kanske kan lagen på sina 5 fingrar??

Senast redigerad av MariaGotland: 2013-08-16 klockan 00:12.
Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 00:23
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Detta att "parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen"
tolkar jag så att det ska framgå av skyltningen på platsen att lägenhetsnummer ska finnas på tillståndet om sådant krav finns.

Detta kan knappast vara en dispositiv lagbestämmelse där föreningen kan besluta att delar av villkoren kan tillkännages på annat sätt än genom skyltning.
Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 10:56
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja, men om ni funderar lite, så blir ju ert krav i förlängningen att skyltningen måste redogöra för hur tillståndet ser ut. Därmed faller ju hela idén, meningen är ju att obehöriga inte skall veta hur ett korrekt tillstånd ser ut....
Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 15:01
Medlem

Standard

Ni båda kan ha rätt, jag återkommer när markägaren får yttra sig eftersom de har semester tom denna vecka.
Måste bara flika in; om info på baksidan då skulle vara en bra lösning, för om nu obehöriga vill göra en kopia av kortet, kan de ju aldrig se baksidan i bilen, och då skulle man ju lätt kunna avgöra vilka kort som är de äkta, och samtidigt ge de som inte alls tillhör föreningen som nyttjar besöksplatserna en möjlighet till att som en vuxen bilägande person själv kunna läsa viktig info på baksidan, Bra va? och inte lasta medlemmarna alls i föreningen, som man elakt gör här, kan också tillägga att min gissning är att minst hälften av alla boende i området är över 70 år, och endel är på gränsen till att klara eget boende av huvudtaget, så jag protesterar för att jag tänker på alla som inte kan föra sin talan själv.Trevligt forum måste jag tillägga!!!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppgifter om bostadsrätt till mäklare Admin Faktabanken 0 2013-06-29 13:27
Ombildning till bostadsrätt partille_tjej Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-01-08 12:46
Ombildning av hyresrätt till bostadsrätt Robarb Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-07-08 09:29
Protokoll/Noteringar vid tillträde till bostadsrätt, mäklare vill inte hjälpa till morkin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-12-10 12:26

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:40.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare