Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-14, 17:02
Kaptenen Kaptenen är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2018
Fråga Dubbelt så hög avgift per kvm

Hej och tack för registreringen. Mycket innehållsrikt forum!

Jag fick nyligen reda på att jag betalar högst avgift i min bostadsrättsförening sett till kvm. BRF:en består av fyra lägenheter, varav min är minst (60 kvm). De övriga är i snitt nästan dubbelt så stora men betalar bara lite mer per månad i avgift. Jag betalar över 900 kr per kvm och år och den som betalar minst har cirka 500 kr per kvm och år. Detta känns inte rättvist.

Av den ursprungliga ekonomiska planen har jag kunnat läsa mig till att min lägenhet en gång i tiden hade en väldigt låg insats jämfört med de andra lägenheterna, och därför fick en högre månadsavgift och andelstal. Lägenhetens andel av den totala boytan är mellan 12,5-15 % beroende på hur man mäter men andelstalet är 22 %. Insatsen var vid upplåtelsen 25 % av de övriga lägenheternas insatser... Av det jag läst ska avgiften främst fördelas på lägenhetsyta och inte vad någon tjomme betalade för 5 år sedan. Jag har betalat samma kvm-pris för lägenheten som de andra som bor här nu. Föreningen har amorterat väldigt lite på lånen sedan den bildades.

Har jag någon möjlighet att få Hyresnämnden att medla eller är jag körd för någon gjorde en riktigt bra affär för 5 år sen?
Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 17:47
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Avgiftsfördelningen styrs av vad som står i stadgarna. Börja kolla där. Om din lägenhets andelstal nu är det samma som i den ekonomiska planen så får du försöka övertala dina grannar att höja sitt andelstal genom beslut på stämma eller styrelse (beroende på om det är stadgarna som andelstalen bestäms genom eller genom styrelsebeslut).
Eftersom en höjning av andelstalen för de andra innebär en avgiftshöjning så är ju risken att det skulle sänka deras marknadsvärde. Kan därför vara svårt att få igenom.
Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 17:53
Kaptenen Kaptenen är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2018
Standard

Tack för ditt svar, Clabbe.

Enligt våra stadgar ska fördelning ske i förhållande till bostadsrätternas två andelstal, andelstalskapital och andelstalsdrift. Inte mer än så. Jag har tänkt mig att andelstalkapitalsdelen är det som gör att min avgift blir högre? Att min lägenhet äger en större del av skulderna i föreningen pga den tidigare insatsen? Kan det vara så? Andelstalet är detsamma nu som i planen

Strider inte det här mot likabehandlingsprincipen?
Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 19:11
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Andelskapitaldelen är säkert svaret. Är inte det här ett vanligt sätt att hantera ett kapitaltillskott för att sänka föreningens räntekostnader? Finns alltid de som inte vill (eller kan) pytsa in pengarna som behövs och då löser man det med två andelstal. Det är väl varken orättvist eller strider mot likabehandling. Du fick säkert ett lägre inköpspris för din br.

Någon som vet mer kanske kan svara på om du också kan köpa dig en lägre avgift genom ett
kapitaltillskott. Här kanske det blir knepigt att räkna ut vad du rimligen ska få för sänkning i förhållande till kapitaltillskottet. Det är säkert också oklart om "marknaden" reagerar så att ditt kapitaltillskott lönar sig bra.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lag kan göra hyran dubbelt så hög Admin Senaste Nytt 3 2013-01-25 15:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare