Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-10, 16:14
Elchock Elchock är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2018
OBS! OBS! OBS! Elansvar

Hej!

Jag bor i en bostadsrätt och fick häromdagen en elstöt genom kroppen när jag höll i fönsterbläcket ute på balkongen. Elektriker tillkallades och hittade en skada på en kabel i elluttaget, de hade skruvat fast kabeln så den var trasig. Därmed blev hela min fönstervägg/ram strömförande.
Jag fick smärtor och sotiga fingrar och uppsökte läkare. Mina värden såg bra ut men konstant värk i armen och avdomning pga muskelbristningar som jag fått av spänningen. Läkaren sa att värken ska gå över på 5-7 dagar och jag tar smärtstillande.

Jag undrar vem som bär ansvaret för detta och om jag har rätt till skadestånd? Föreningen hörde av sig när jag var på akuten och stod för en taxi hem från sjukhuset.
Tacksam för svar
Mvh Lisa
Svara med citat
Gammal 2018-05-10, 17:49
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Det är alltid innehavaren av elanläggningen som är ansvarig för den. Här kanske man får kolla i föreningens stadgar. Men fastigheten är ju föreningens så sannolikt är elinstallationen att betrakta som föreningens ansvar. Nu kan det kanske vara svårt att vara säker i efterhand, det förekommer ofta att elen i lägenheter har utökats med åren. Inte ovanligt att någon gör-det-självare varit i farten och gjort en olaglig (och farlig) installation på egen hand. I stort sett inget får man göra själv i en elinstallation.

Jag tycker det är tveksamt att kräva skadestånd av föreningen om det inte går att bevisa att verkligen föreningen varit vårdslös och exempelvis ignorerat uppenbara faror som anmälts. Man kräver ju i princip skadestånd av sig själv. Tyvärr kan många elfel bestå länge innan de uppdagas.

Viktigast är väl att det gick bra och att felet åtgärdas så det inte händer något mer. Kanske en bättre idé vore att motionera för att föreningen installerar jordfelsbrytare i lägenheternas elcentraler. En sådan bryter strömmen innan strömmen blir farlig när den kommit "på villovägar" från det normala elsystemet. I nya installationer (minns inte när det blev krav) måste man ha jordfelsbrytare men det är inte krav att sätta in i efterhand. För det mesta är det enkelt och ganska billigt att få en sådan installerad och det är bland den bästa säkerhetshöjningen man kan göra. Vill inte föreningen kosta på det bör man allvarligt fundera på att ordna det själv - ring en elektriker och kolla.

Musklerna i kroppen manövreras normalt av mycket små elektriska impulser i kroppens nervsystem. Får man elström i sig när något sådant här händer är den strömmen mycket starkare och därför blir muskelreaktionen enorm. Har man riktig otur kan en muskel krampa så hårt att det är helt omöjligt att slita sig loss från en strömkrets. Passerar tillräcklig ström genom hjärtat kan rytmen störas vilket är allvarligt (hjärtflimmer).
Svara med citat
Gammal 2018-05-10, 18:14
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Jag kan förstå att man vill utkräva ett ansvar, och ansvaret beror på vad som står i stadgarna. Tror att det exempelvis i senaste HSB stadgar är bostadsrättsinnehavaren som är ansvarig för elen utom den el som går i stammarna som förser flera lägenheter med el.

Den som gjort installationen kan alltså antingen vara föreningen eller en tidigare bostadsrättshavare. Huruvida det är möjligt att utkräva ansvar och skadestånd tror jag beror mycket på, och ofta är det försäkringar som täcker olyckor.
Svara med citat
Gammal 2018-05-10, 19:05
Medlem

Standard

Uttaget sitter utomhus på balkongen och är ditsatt av behöriga elektriker som föreningen valt. Sedan har det även varit efterkontroll av andra elektriker och godkänt.
Det var tydligt att skruven satt över kabeln och mycket lätt att se felet.
Därför tycker jag det är så oerhört oansvarigt.
Svara med citat
Gammal 2018-05-10, 19:07
Medlem

Standard

Å tack så mycket för era svar glömde jag skriva.
Svara med citat
Gammal 2018-05-10, 19:10
Medlem

Standard

Jag trodde inte det skulle vara föreningen som stod ansvarig utan elbolaget samt efterkontrollant. Eluttaget gjordes i samband med fönsterrenovering i februari 2018.
Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 09:17
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Elchock Visa inlägg
Uttaget sitter utomhus på balkongen och är ditsatt av behöriga elektriker som föreningen valt. Sedan har det även varit efterkontroll av andra elektriker och godkänt.
Det var tydligt att skruven satt över kabeln och mycket lätt att se felet.
Därför tycker jag det är så oerhört oansvarigt.
Då kan du kontakta styrelsen. Styrelsen verkar ha gjort det som de ska, det är elfirman och de som besiktigat uttaget som i så fall har gjort felet.
Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 16:46
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Ägaren av bostadsrätten är ansvarig för sin egen elanläggning. Föreningen ansvarar för anslutande kabeln till elcentralen i lägenheten efter elcentralen är det den boende. På detta vis bör det vara i de flesta föreningar, givetvis kan stadgarna säga något annat. Att föreningen betalade taxin hem var ju snällt men tveksamt om det var paragrafmässigt korrekt.
Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 22:35
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Elstöt pga slarv med elkabel

Citat:
Ursprungligen skrivet av Elchock Visa inlägg
Hej!

Jag bor i en bostadsrätt och fick häromdagen en elstöt genom kroppen när jag höll i fönsterbläcket ute på balkongen. Elektriker tillkallades och hittade en skada på en kabel i elluttaget, de hade skruvat fast kabeln så den var trasig. Därmed blev hela min fönstervägg/ram strömförande.
Jag fick smärtor och sotiga fingrar och uppsökte läkare. Mina värden såg bra ut men konstant värk i armen och avdomning pga muskelbristningar som jag fått av spänningen. Läkaren sa att värken ska gå över på 5-7 dagar och jag tar smärtstillande.

Jag undrar vem som bär ansvaret för detta och om jag har rätt till skadestånd? Föreningen hörde av sig när jag var på akuten och stod för en taxi hem från sjukhuset.
Tacksam för svar
Mvh Lisa
Hej.
Elinstallationer kräver el-certifikat.
Styrelsen har upphandlat elarbete och de är därmed ansvariga och det ansvaret ska utkrävas. Hur de hanterar installatören är deras sak.

Ditt problem är att du är skadat. Tala snarast med ditt försäkringsbolag. Se till att du har läkarintyg och kvitto för kostnaderna. Du ska kräva skadestånd det har du rättmätliga krav på för din skada. Det är en el-skada du har fått genom styrelsens anlitade installatör. Det är ett mycket allvarligt slarv.

Det styrelsen förändrar är styrelsen ansvarig för. Den frågan är självklar.
Ta nu var råd av ditt försäkringsbolag. Ditt och styrelsens bolag utredar fördelning av ersättningen till dig för skadan. Styrelsen har egen försäkring.
Så ser ansvarsfrågan ut i verkligheten. Stadgar och strul kan du glömma. Gör det och ta hand om dig. 😍

Senast redigerad av Korsdraget: 2018-05-11 klockan 22:36. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 18:21
Medlem

Glad

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Hej.
Elinstallationer kräver el-certifikat.
Styrelsen har upphandlat elarbete och de är därmed ansvariga och det ansvaret ska utkrävas. Hur de hanterar installatören är deras sak.

Ditt problem är att du är skadat. Tala snarast med ditt försäkringsbolag. Se till att du har läkarintyg och kvitto för kostnaderna. Du ska kräva skadestånd det har du rättmätliga krav på för din skada. Det är en el-skada du har fått genom styrelsens anlitade installatör. Det är ett mycket allvarligt slarv.

Det styrelsen förändrar är styrelsen ansvarig för. Den frågan är självklar.
Ta nu var råd av ditt försäkringsbolag. Ditt och styrelsens bolag utredar fördelning av ersättningen till dig för skadan. Styrelsen har egen försäkring.
Så ser ansvarsfrågan ut i verkligheten. Stadgar och strul kan du glömma. Gör det och ta hand om dig. 😍
Tack snälla för ditt svar, då var det som jag trodde.
Mvh Lisa
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare