Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-23, 09:00
Inneboende Inneboende är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard Självförvaltning, Inneboende

Jag undrar om vår lilla BRF på 10 andelar, kan ålägga min nyblivna fru att vara med på arbeten gällande underhåll och reparationer? Hon äger inte halva min andel pga att vi har äktenskapsförord.
Enligt våra stadgar ska varje boende ska göra x antal timmar per år som styrelsen bestämmer och förra året var det 30 timmar. Så fort hon flyttade in kom kravet på henne också.
Är det inte så att man räknar självförvaltning på antal medlemmar, den som äger bostadsrätten? Eller kan BRF själv bestämma vem som ska jobba.
Min fru är alltså inte delägare och har inte skrivit under stadgarna.
Jag hoppas att ni förstod jag menade.
Undrar
"Inneboende"
Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 12:42
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det verkar som föreningen har en olaglig stadgebestämmelse om arbetsplikt.
Bäst vore nog om stämman kunde besluta att stadgebestämmelsen tas bort
eftersom den kan orsaka missförstånd om att det skulle finnas en juridiskt
gällande skyldighet att utföra arbeten utanför lägenheten.

Visst kan medlemmarna hjälpa till med olika saker bara det är frivilligt.
Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 12:52
Medlem

Standard

Tack för snabbt svar.
Vi ska ha stämma snart så jag skrev till alla att vi har en ogiltig punkt i stadgarna som bör tas bort. Nämnde då också frågan om vi verkligen kan ha arbetsplikt på inneboende ickemedlemmar.
Jag förstod på svaret att alternativet till arbetsplikten var en rejäl höjning av månadsavgiften, då hela driften och mer därtill bygger på att vi jobbar.
1: Är det lagligt att i en BRF inte budgetera driftkostnader, istället arbetstid av vuxna boende?
2: Vi har väldigt olika stora lägenheter och är det då rimligt att driften bygger på antalet vuxna boende och inte på lägenheternas storlek? Jobben kan variera från trappstädning till rena byggreparationer, styrelse- och kassörsarbete, alltså inte bara de enkla som nämns i självförvaltning.
3: Eftersom driften inte betalas i månadsavgifterna så kanske punkten om arbetsplikt inte är olaglig?
Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 17:42
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Svaret på punkt 1 är nej. Och stadgar om arbetsplikt olagliga.
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 13:57
Medlem

Standard

Bakgrund till frågorna: majoriteten av våra medlemmar, tycker att alla vuxna boende ska jobba samma antal timmar. I detta tycker jag motsatsen, därför att alla vuxna är inte medlemmar eller delägare i föreningen och då borde de få ett mindre antal. T.ex. städa tvättstugan som de ju också nyttjar. Reparationer av fastigheten tjänar ju bara medlemmarna på. Månadsavgifterna är nu beräknade på arbetsinsatserna, så man kan inte sänka dem med frivilligt arbete.
Mina frågor:
1: Kan föreningen tvinga boende att jobba lika mycket som medlemmarna? Dom har inte skrivit under några stadgar. (Barn som blivit 18, gifta med äktenskapsförord, hyresgäster)
2: Vems ansvar är det om en boende/ickemedlem skulle skada sig under arbetet på fastigheten de inte är med och äger?
Lite svårt att få ihop frågorna bra, men ni förstår nog.
Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 18:38
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Er förening är fel ute och Clabbe har gett ett bra svar.

Ni bestämmer själva gemensam hur ni vill ha det, och att medlemmarna gör massa skötsel och förvaltningsuppgifter är jättebra och rätt vanligt i små föreningar. Men det funkar bara så länge alla är överens.

Vill inte någon delta, så för övriga göra mer.

Är det många som inte vill delta, ja då får styrelsens lägga ner och köpa in tjänsterna utifrån istället. Och justera månadsavgifterna därefter.

Att tugga på med krav och uppgifter när inte medlemmar längre vill sänker hela föreningen, det blir osämja, skitsnack och gnäll. Rätt långt ifrån affärsidén BRF med andra ord.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 07:21
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Skit i att gnälla över regler - var med och jobba efter bästa förmåga i stället.
Det som inte medlemmarna hjälper till med får köpas in för dyra pengar. Delägare eller inte är väl helt ointressant men hon tycker säkert det är trevligt om det blir städat eller vad ni nu kommer att göra plus att ni i förlängningen slipper höja avgifterna med lite tur. Hon lär känna era grannar också. Det finns bara fördelar.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 08:29
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Inneboende Visa inlägg
Månadsavgifterna är nu beräknade på arbetsinsatserna, så man kan inte sänka dem med frivilligt arbete.
Alltså att den som jobbar får en rabatterad månadsavgift, och att rabattens storlek beror på hur många timmar man jobbar?
Eller missförstår jag?
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 15:32
Medlem

Standard

Tvärtom, man får erlägga en straffavgift för varje ej arbetad timme. Jag arbetar gärna eftersom jag är medlem, men tycker inte det är rätt att ickemedlemmar ska jobba på fastigheten lika mycket. Inte bara städning.
Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 17:08
Yotta-medlem

Standard

Och straffavgifterna för ej utförda arbetstimmar har man väl ansett vara nödvändiga för att få arbetet utfört.

Här svarar en advokat på en fråga om föreningen får ta ut straffavgifter:

http://www.bobattre.se/VaraSidorFrag...AZ=&SortOrder=
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Beslut om självförvaltning lightning_x1 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 30 2012-05-12 09:50
Jämlikhetsprincipen i brf - Självförvaltning Fredrik lauritzson Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-08-10 22:56
Övergång till självförvaltning i brf Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2010-03-17 12:11
Självförvaltning bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:47
Trappstädning i brf - Självförvaltning Lou Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 22 2008-11-25 10:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare