Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-31, 18:45
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Adde Visa inlägg
Efter att ha tittat igenom de senaste posterna i tråden känns det som om den (inklusive mina inlägg) glidit ifrån grundfrågan; om man har rätt till en sluten omröstning för stämmobeslut?

Hur ska detta gå till om omröstningen var sluten? Då vet man inte vilka som röstade emot och då kan inte styrelsen skicka ärendet till Hyresnämnden för godkännande; frågan blir alltså helt blockerad av endast en nej-röst. Det kan inte vara rimligt.

Mvh,
Andreas
Det hyresnämnden är intresserad av är väl främst vilka som kan anses vara berörda av stämmobeslutet.
Att man röstat emot beslutet behöver ju inte innebära att man är berörd av beslutet. Rösträtt har man ju oavsett om man berörs av beslutet eller ej.

Och även de som inte alls deltagit i omröstningen kan ju vara berörda av beslutet och därmed ha rätt att vara motparter i Hyresnämnden.

Vad jag förstått så anges dom som styrelsen anser vara berörda som motparter i ansökan om Hyresnämndens godkännande av stämmobeslutet.
Om det sedan finns ytterligare medlemmar som anser sig berörda så borde dessa kunna intervernera och Hyresnämnden pröva om även dessa ska anses vara berörda och därmed motparter.
Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 21:21
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ang öppen eller sluten omröstning

Citat:
Grer
Ber någon om sluten omröstning ska detta ske. Utan snack! I annat fall har beslut ej tagits i behörig ordning och stämman kan klandras. Denna regel tycks vara mycket väl beskriven och kan inte ifrågasättas, eller hur. Har jag rätt eller fel?
Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Jag hävdar inte att du har fel men eftersom du själv verkar så övertygad så kanske du (eller någon annan) också kan hänvisa till en rättskälla som beskriver en regel om att alltid tillämpa sluten omröstning om någon begär det ?
Det blev flera intressanta saker på en gång i denna tråd. Ang öppna eller slutna val.
Kan jag få medhåll på någon punkt?
A Alternativen öppna eller slutna val/omröstningar tillämpas på stämmor.
B Man kör vanligen med öppen omröstning.
C Om någon begär sluten omröstning ska så ske.
D Man anger aldrig i stämmors val vilka personer (namn) som röstat hur. Man räknar enbart antal röster.

E Därför att man ibland måste ha rätt att inte behöva avslöja sin personliga inställning
Jag kan inte peka på någon specifik lagtext, men anser det vara självklart, som en del av ett demokratiskt förfarande.

Citat:
Adde
Återigen, det finns inget i BRL eller LEF som säger att man har rätt till sluten omröstning
Det behöver inte alltid vara en i lag specificerad rättighet. Det kan nog ibland räcka med att föreningens medlemmar inser att någonting görs för att föreningen ska fungera väl. T ex följa normala demokratiska principer.
Låta medlemmar avgöra hur de vill ha saken genomförd, och inte låta sig dirigeras av en inhyrd byråkrat.
Citat:
Adde
Om konsekvenser av enskilda medlemmars röstande: I fråga om skadestånd hänvisar BRL till LEF, som i 13 kap säger:
"3 § En föreningsmedlem eller en röstberättigad som inte är medlem är skyldig att ersätta den skada som han genom att medverka till överträdelse av denna lag eller stadgarna uppsåtligen eller av grov oaktsamhet tillfogar föreningen, en medlem eller någon annan."
Det här handlar nog inte alls om enskilda medlemmars röstande. Se A-D ovan.
Citat:
Ja eller nejskrikande på stämma gör det naturligtvis svårt att bevisa vem som röstade på vad, men om det faktiskt räknas och antecknas så blir det lättare
Jag hoppas och tror som Gusten att i rättsliga sammanhang behandlas aldrig hur enskilda personer har röstat. Man ska uppfylla lagens och stadgarnas krav.
Citat:
(jag bor i en liten förening och där är det lättare att hålla koll än i en stor förening med många röster). Men sluten omröstning gör det omöjligt.
Av vilken anledning måste ni hålla koll på vem som röstade hur?
När diskussionen är körd till slut, och röstning genomförd., måste man väl fundera över de argument som framförts för eller emot? Inte personen.

Det är alltså medlemmen som bestämmer, och jag vidhåller (tills motsatsen har bevisats) att om ordföranden för mötet går emot ett sådant krav har han begått ett grovt fel.
F Men han kan nog inte i efterhand klandras/straffas. Det är sannolikt medlemmarnas skyldighet att säga till eller ifrån direkt på stämman. Huruvida Olsson spelar på medlemmars eller sin egen okunnighet kan diskuteras.
Hoppas att någon kan ta fram den text vi tror oss luta oss mot i denna fråga.
Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 22:52
Grer Grer är inte inloggad
Mega medlem

Standard

Det börjar bli ett ganska vidlyftigt resonemang i denna tråd, varför jag vill försöka återföra det hela till grund-frågan om sluten omröstning, genom att citera mitt eget tidigare inlägg:

Citat:
Ursprungligen skrivet av Grer Visa inlägg
Admin skriver 2012-05-25, 10:50 under rubriken:
Förbättrad dagordning och stämmoordförandens försök att manipulera
"SBC-stämmoordföranden bröt alltså mot lagen!
Ber någon om sluten omröstning ska detta ske. Utan snack!
I annat fall har beslut ej tagits i behörig ordning och stämman kan klandras."

En dag får vi veta vilken lag som åsyftas...
Om vi kan hålla oss till vad Admin faktiskt påstått och försöka få just den saken verifierad så vore det bra.

Under tiden fortsätter jag att hoppas på att Admin bryter sin tystnad och förklarar sitt uttalande!
Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 23:13
Yotta-medlem

Standard

Tar här ett udrag ur Björn Lundens bostadsrättsbok 11:e uppl:

"Enligt stadgarna i vissa föreningar måste man ha sluten votering om någon begär det.
I andra måste ett sådant yrkande prövas och bifallas av mötet med enkel majoritet".
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 01:01
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Det börjar bli ett ganska vidlyftigt resonemang i denna tråd, varför jag vill försöka återföra det hela till grund-frågan om sluten omröstning, genom att citera mitt eget tidigare inlägg:
Se de vidlyftiga resonemangen som ett gott tecken på forats kraft. Enkel fråga följs av en mängd nya aspekter, som vi kanske aldrig tidigare grubblat över. Att frågeställaren inte alltid är nöjd med svaret måste vi alla acceptera, eftersom vi inte utgör en handplockad expertpanel. Men nog finns det erfarenheters källor att ösa ur!

Citat:
Om vi kan hålla oss till vad Admin faktiskt påstått och försöka få just den saken verifierad så vore det bra.
Well, admin bör inte vare sig upphöjas till expert, eller sänkas.
Admin är inte och har inte utgett sig för att vara expert i dessa frågor. Han är expert på sökmotorer, men också genial grundare av detta forum, som gör det möjligt för oss alla att föra öppna diskussioner om allt i vår tillvaro.
Låt honom njuta av en säkert välbehövlig semester
Saken i sig är inte beroende av hans närvaro.
Vi andra kan mycket väl prata vidare om de intressanta aspekter som din fråga ger och givit upphov till.
Själv vill jag envist hävda en sista gång i denna tråd att det inte spelar någon roll om det står i någon lagtext eller ej. Förnuftet och erfarenheterna säger mig att det måste vara lika självklart med rätten till anonymitet ibland vid röstning i en bostadsrättsförening, som det är lagstadgat i vårt demokratiska lands valförfarande.
Jag har under mina 45 år aldrig stött på detta problem. Skulle det bli, skulle jag omedelbart skriva en ny motion, om att denna självklarhet skrivs in i våra stadgar omedelbart.
(...Kan inte påstå att jag skulle förvånas om jag fick bakslag på motionen :-{
Vad vi har sagt och tyckt i denna tråd lär snart vara glömt i raden av nya tokigheter som strömmar in. Men några av oss har redan lärt en del, och vi minns... och några tar det säkert med sig vidare i kampen för en mindre luddigt formulerad tillvaro, även om du Grer kanske är missnöjd med hanteringen av frågan hittills.
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 09:54
Mega medlem

Standard Nja -

- missnöjd är jag inte - och visst får Admin njuta av en kanske välbehövlig semester.

Men medge att Admin intar en framträdande plats i detta forum vad gäller mängden text. Det är åtminstone mitt allmänna intryck att han har en mycket stor erfarenhet i ämnet och därför möjligen skulle kunna "slita tvisten" som kanske ändå bara är en fråga om kutym...

Och som sagt - en dag får vi klarhet i vad som är rätt eller fel.
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 17:31
Yotta-medlem

Standard

Så här står det i SBC:s mönsterstadgar om sluten omrösning:

"Stämmoordförande eller föreningsstämma kan besluta att sluten
omröstning ska genomföras. Vid personval ska dock sluten
omröstning alltid genomföras på begäran av röstberättigad".

Med SBC:s formulering kan alltså sluten omröstning i sakfrågor
beviljas av stämmoordföranden eller föreningsstämman.

Kanske har ni något i era stadgar om sluten omröstning?
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 21:18
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Så här står det i SBC:s mönsterstadgar om sluten omrösning:

"Stämmoordförande eller föreningsstämma kan besluta att sluten
omröstning ska genomföras. Vid personval ska dock sluten
omröstning alltid genomföras på begäran av röstberättigad".

Med SBC:s formulering kan alltså sluten omröstning i sakfrågor

Kanske har ni något i era stadgar om sluten omröstning?
Tack Gusten!
Vi är en bit på väg i denna fråga. Jag anser att det är feltänkt att låta ordföranden bestämma om röstförfarandet. Av vilken anledning skulle man ge hen den rätten? Om en medlem av något skäl (som man givetvis inte ska behöva ange) begär sluten omröstning, ska hen få det!!!
Den som har en annan åsikt bör redovisa ett förnuftigt skäl till varför saken skulle få överlämnas att godtyckligt avgöras av en ordförande, som ofta inte ens hör hemma i föreningen.
Det blir alltmer uppenbart att detta handlar om en detalj i föreningslivet som ska regleras med förnuftet, och ingenting annat. När lagen ingenting säger, och när förnuftet då inte räcker till (vilket det uppenbarligen ofta inte alltid gör) kan man hjälpa till i beslutsförfarandet med att skriva in en bestämmelse om hur saken ska skötas.
Men då ska man skriva rätt, och inte införa nya dumheter.

Ja nu vill alltså Johansson ha sluten omröstning. Men ska ordföranden nu få bestämma, eller ska stämman bevilja eller avslå? Någon erinrar sig stadgans formulering, varpå några tycker att ordföranden ska få bestämma, medan några menar att stämman ska avgöra saken.
Alltså måste man rösta om detta först. Man finner då (troligast) att ordföranden ska få avgöra. Ordf (som råkar heta Olsson) avslår utan motivering Johanssons krav.
Och naturligtvis finns det inte en enda kotte i hela den föreningen som har intellektuell reda nog att ställa sig upp och fråga Olsson varför i h-e Johansson inte får som han vill.
Men så här är det ju ofta i våra föreningar, och på våra möten. Inte undra på att Just denne herr Olsson vill att protokollen ska hemlighållas. Han tjänar stora pengar på att åka runt och vara dominant ordförande på okunniga föreningars stämmor.
Svara med citat
Gammal 2013-08-03, 12:23
Mega medlem

Standard

Nix, Gusten, inte en stavelse om någon sorts röstning i våra stadgar...

"Men så här är det ju ofta i våra föreningar, och på våra möten. Inte undra på att Just denne herr Olsson vill att protokollen ska hemlighållas. Han tjänar stora pengar på att åka runt och vara dominant ordförande på okunniga föreningars stämmor." Jodå, några försökte till och med få reda på hur mycket tf ordf fick betalt men svaret var att det talar vi inte om...

För övrigt håller jag på att Admin har rätt i sin beskrivning och hoppas få det bekräftat.
Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 12:13
Yotta-medlem

Standard

Citat:
För övrigt håller jag på att Admin har rätt i sin beskrivning och hoppas få det bekräftat.
Om man googlar lite fås bl a följande:

Sluten omröstning är en typ av omröstning som innebär att omröstningen sker i hemlighet, inte sällan med hjälp av papperslappar eller dylikt. Motsatsen till sluten omröstning är en öppen omröstning som kan ske genom till exempel handuppräckning eller genom ja- och eventuellt nejrop, acklamation.

I allmänna val kallas detta för valhemlighet och brukar ses som en förutsättning för demokrati.

Det är detta synsätt som får några av oss att bli heligt förbannade när andra struntar i demokratin i föreningssammanhanget. Vad den sortens ledning ger för effekter på föreningen det vet vi, och det är sannolikt detta han avsåg när han använde orden "utan snack".
Adde i #9 skriver
Citat:
Efter en snabb genomläsning av Lagen om ekonomiska föreningar (1987:667), Kap 7 som handlar om föreningsstämma (och BRL hänvisar hit) kan jag konstatera att jag inte hittar något om att slutna omröstningar kan begäras. Så man kan nog begära sluten röstning, men det finns nog inte så mycket stöd i lagen för att man ska få det. Framför allt kan man nog inte klandra ett beslut med motiveringen att omröstningen inte var sluten, eftersom att vägra sluten omröstning inte är ett brott mot BRL eller Lagen om ekonomiska föreningar.
Det blir då det bakvända resonemang som används ibland när styrelsen inte kan komma på något annan argument för att slippa visa upp sina protokoll. Det står inte i BRL att man behöver etc..

Nej men om styrelsen vill vara demokratisk gör man det, annars kan stämman fatta beslut om att så ska ske.
Samma svar kan ges här.
Sånt borde man inte behöva "snacka om" i ett land med demokratisk styrelseform sedan rätt lång tid. Man borde veta varför.
Och Adde har antagligen rätt i att stämman inte kan -klandras-.
Om frågan har den karaktären att någon eller några inte röstar alls om de inte får behålla sin valhemlighet, och
om stämman då inte inser att det är viktigt att varje medlem röstar och medger sluten omröstning, har man inte betett sig riktigt demokratiskt och förståndigt.
Klandervärt är det i allra högsta grad, utan snack!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Omröstning - beslut? Gnibbe Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2013-05-16 12:34
Överlåta lägenhet trots begärd avhyst? simon123176 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2012-10-28 12:57
Vid omröstning på stämma, måste dom som inte var där också tillfrågas? berka Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2011-08-10 16:17
Omröstning eller stämmobeslut för kollektiva kostnader? Lego Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 17 2011-01-05 11:03

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare