Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-26, 23:19
12345 12345 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2016
Standard Justering av protokoll

Jag har blivit utsedd till justerare av protokoll för vår bostadsrättsförenings årsstämma. Bland fullmakterna ligger en lapp där det står att styrelsemedlem, och namnet på denna, gett tillåtelse för en medlem att rösta på stämman. Denna lapp är inte underskriven eller daterad. I röstlängden står det att medlemmen det gäller inte är röstberättigad. Bör jag inte göra en notering om detta?

Vid en protokollpunkt står det att beslutet förmodligen kräver 2/3 majoritet. Efter röstsiffrorna står det sedan att stämman beslutat bifalla frågan med enkel majoritet. Hur går det ihop?

Mycket tacksam om någon som har koll på detta kan svara. Mvh 12345
Svara med citat
Gammal 2016-06-27, 01:13
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 12345 Visa inlägg
Jag har blivit utsedd till justerare av protokoll för vår bostadsrättsförenings årsstämma. Bland fullmakterna ligger en lapp där det står att styrelsemedlem, och namnet på denna, gett tillåtelse för en medlem att rösta på stämman. Denna lapp är inte underskriven eller daterad. I röstlängden står det att medlemmen det gäller inte är röstberättigad. Bör jag inte göra en notering om detta?

Vid en protokollpunkt står det att beslutet förmodligen kräver 2/3 majoritet. Efter röstsiffrorna står det sedan att stämman beslutat bifalla frågan med enkel majoritet. Hur går det ihop?

Mycket tacksam om någon som har koll på detta kan svara. Mvh 12345
Mitt svar är inte facit.

Jag tycker att det är konstigt att en styrelsemedlem lämnat tillåtelse. Styrelsemedlem bestämmer inte över ett årsmöte som ägs av alla röstberättigade tillsammans. En sådan lapp är ogiltig.

Mitt förslag är att du skriver att fullmakten är ogiltig eftersom det enlig lag endast är röstberättigade medlemmar samt ombud med fullmakt som får rösta. En komplett fullmakt ska dessutom vara undertecknad med datum som anger vilken stämma det gäller.
Svara med citat
Gammal 2016-06-27, 23:17
12345 12345 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2016
Standard

Tack för svaret.

Ytterligare en fundering: Ska jag signera alla sidor i protokollet även om jag inte skriver under det utan skriver under först efter mina justeringar?
Svara med citat
Gammal 2016-06-27, 23:28
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 12345 Visa inlägg
Tack för svaret.

Ytterligare en fundering: Ska jag signera alla sidor i protokollet även om jag inte skriver under det utan skriver under först efter mina justeringar?
Bra fråga.

Personligen tycker jag att justeraren ska underteckna alla sidor, för att undvika att någon sida "råkar" bytas ut. Se till att få en kopia innan utdelning/tillgängliggörande.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelseprotokoll - justering madde_s Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2016-01-11 00:47
Förvaring av protokoll toxxiq Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 12 2012-06-01 11:38
Justering av protokoll Dante Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2012-03-29 13:22
Justering av stämmoprotokoll Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 10 2010-12-22 17:40
Ogiltigt stämmoprotokoll - Justering Deadlund Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 21 2010-06-09 23:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare