Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-10, 17:12
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Fråga Har BRH rätt att begära kopior på upphandlingar för utförda projekt?

De senaste tre åren har över en miljon kronor försvunnit i ett svart hål. Ordföranden och fastighetsskötaren har anlitat företag för att utföra byggnation och underhåll i fastigheten. Fastighetsskötarens enskilda firma har vidarefakturerat föreningen för underentreprenader som gjorts i fastigheten. Hur kan en medlem få reda på hur mycket de olika projekten har kostat? Kan jag begära en kopia på upphandlingar som gjorts?
Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 18:43
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej du har ingen rätt att se underlagen.

Däremot så kan du kontakta revisorn, förklara att du är orolig och vill säkerställa att allt gått rätt till. Revisorn måste då granska handlingarna och ev. utförda arbeten. Därefter skall du få ett svar.

Man kan också som enskild medlem ställa ingående frågor på stämman, om entreprenaden utförts under aktuellt år.
Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 21:10
Yotta-medlem

Standard

Behöver inte styrelsen ta in offert från olika företag för att utföra byggnation, exempelvis för nytt duschrum och WC. Behöver inte styrelsen informera medlemmarna innan styrelsen börja bygga och redovisa kostnaden för medlemmarna? Skall bara fastighetsskötaren få alla uppdrag utan anbud? Föreningens KPMG revisorn håller styrelsen bakom ryggen. Hur lätt är det att få svar från styrelsen på stämman om entreprenaden som är utförd i föreningen? Hur specificerade är årsredovisningarna och hur lätt är det att läsa och förstå dem?
Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 21:19
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Jag känner till åtminstone ett problem och varför man valt bort en entreprenör - pga av pågående rättsärenden. Ser inte att det är särskilt bra att visa dem innan sådana ärenden har avgjorts i domstol. Det kan skada tredje part. Men för övrigt ser jag inga skäl att inte offentliggöra en upphandling när den är klar.
Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 22:33
Yotta-medlem

Standard

Ingen idé att diskutera skäl att inte visa upp eller liknande. En styrelse avgör vad den vill visa, och kan välja att visa precis vad som helst. Det lär inte vara problemet i detta fallet.

Den viktiga informationen till TS är att du som medlem inte har rätt att kräva att få ut några handlingar över huvud taget, bortsett från de som står uppräknade i lagen (Utdrag ur lägenhetsförteckningen avseende din lgh, samt medlemsförteckning). That´s it.

Offerter:

Styrelsen behöver inte göra på något särskilt sätt när den handlar upp entreprenader. Men den skall handla i föreningens intresse. Det brukar vara lättare att för stämma och revisor visa att man gjort det, om man te x tagit in flera offerter. Men det finns absolut tillfällen när det är billigare och bättre att handla direkt av en känd entreprenör i förtroende.

Redovisa kostnad:

Styrelsen behöver redovisa en gång/år, och det är på stämman, ev. på en extra utlyst stämma om den begärts i laga ordning. Allt synas i efterhand. Det är mycket sällan motiverat för en styrelse att för medlemmarna redovisa kostnader i förväg, om de härrör till styrelsens ansvar kring underhåll eller reparationer. För nya projekt, investeringar, så krävs ju stämmobeslut, och dessa brukar tas med en uppskattad budget eller liknande.

Fastighetsskötaren:

Om föreningen tjänar på att löpande låta sin fastighetsskötare göra mindre arbeten utanför det löpande driftsavtalet, så skall han få dessa uppdrag. Föreningen kan ha vinning av priset, tiden, att det blir gjort et c. Styrelsen får svara, stämman frågar!

Revisorn:

Revisor väljer stämman, inte styrelsen. Är en majoritet av stämman missnöjd med revisorn, men väljer att inte byta ut hen, ja, då gör stämman ett dåligt jobb. Om du själv är orolig, så får du försöka övertyga en majoritet att din oro är befogad för att få till ett beslut.

Allmänt:

Medlemmar som TS som har funderingar och åsikter kring det mesta i föreningen, gör sig bäst inom styrelsen. Utanför riskerar man att bli en "besvärlig medlem", och det gagnar inte föreningen. Vill du föreningen väl, är det ditt ansvar att "göra dig valbar" för att kunna komma in och börja jobba. Att "göra sig valbar" kan innebära att man får svälja en del kritik och åsikter tills man fått befogenheten att genomföra förändringar.
Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 23:05
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Ingen idé att diskutera skäl att inte visa upp eller liknande. En styrelse avgör vad den vill visa, och kan välja att visa precis vad som helst. Det lär inte vara problemet i detta fallet.

Den viktiga informationen till TS är att du som medlem inte har rätt att kräva att få ut några handlingar över huvud taget, bortsett från de som står uppräknade i lagen (Utdrag ur lägenhetsförteckningen avseende din lgh, samt medlemsförteckning). That´s it.
Visst men medlemmarna har rätt att fråga! Ska man arbeta för delaktighet och säkra föreningens framtida arbete så är en mycket bättre strategiskt väg för en styrelse att uppmuntra intresse i föreningen än att slå bort dem.

Jag ser mycket mönster i många diskussioner på detta forum som skapar totalt fel klimat i föreningarna, bara för att man agerar så fyrkantigt!
Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 23:26
Yotta-medlem

Standard

Citat:

Offerter:

Styrelsen behöver inte göra på något särskilt sätt när den handlar upp entreprenader. Men den skall handla i föreningens intresse. Det brukar vara lättare att för stämma och revisor visa att man gjort det, om man te x tagit in flera offerter. Men det finns absolut tillfällen när det är billigare och bättre att handla direkt av en känd entreprenör i förtroende.

Redovisa kostnad:

Styrelsen behöver redovisa en gång/år, och det är på stämman, ev. på en extra utlyst stämma om den begärts i laga ordning. Allt synas i efterhand. Det är mycket sällan motiverat för en styrelse att för medlemmarna redovisa kostnader i förväg, om de härrör till styrelsens ansvar kring underhåll eller reparationer. För nya projekt, investeringar, så krävs ju stämmobeslut, och dessa brukar tas med en uppskattad budget eller liknande.

Fastighetsskötaren:

Om föreningen tjänar på att löpande låta sin fastighetsskötare göra mindre arbeten utanför det löpande driftsavtalet, så skall han få dessa uppdrag. Föreningen kan ha vinning av priset, tiden, att det blir gjort et c. Styrelsen får svara, stämman frågar!

Revisorn:

Revisor väljer stämman, inte styrelsen. Är en majoritet av stämman missnöjd med revisorn, men väljer att inte byta ut hen, ja, då gör stämman ett dåligt jobb. Om du själv är orolig, så får du försöka övertyga en majoritet att din oro är befogad för att få till ett beslut.

Allmänt:

Medlemmar som TS som har funderingar och åsikter kring det mesta i föreningen, gör sig bäst inom styrelsen. Utanför riskerar man att bli en "besvärlig medlem", och det gagnar inte föreningen. Vill du föreningen väl, är det ditt ansvar att "göra dig valbar" för att kunna komma in och börja jobba. Att "göra sig valbar" kan innebära att man får svälja en del kritik och åsikter tills man fått befogenheten att genomföra förändringar.
Styrelser som tänker som du är de som gör det möjligt för bostadsrättsföreningar att hamna i samma situation som Rektangeln 22.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ar-pa-miljoner
Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 10:09
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Styrelser som tänker som du är de som gör det möjligt för bostadsrättsföreningar att hamna i samma situation som Rektangeln 22.
Skärp dig och lägg inte ord i min mun. Jag har INTE redogjort för hur jag tänker, jag har SVARAT på din fråga vad du har rätt att kräva att få se.

Att du inte gillar lagen är ditt eget problem!

Själv har jag alla böcker öppna för alla medlemmar att se, men frågan gällde ju inte vad JAG tyckte, eller hur?

Mitt svar är väl genomarbetat, och mycket nyttig information för frågan som ställdes. Själklart är frågan fri, men om TS eller annan medlem frågar sin styrelse och får relevant svar, behöver man knappast vända sig till ett internetforum med frågan "vad man har RÄTT ATT BEGÄRA UT.."
Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 11:30
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Skärp dig och lägg inte ord i min mun. Jag har INTE redogjort för hur jag tänker, jag har SVARAT på din fråga vad du har rätt att kräva att få se.
Har inte de här orden kommit från din mun? "Medlemmar som TS som har funderingar och åsikter kring det mesta i föreningen, gör sig bäst inom styrelsen. Utanför riskerar man att bli en "besvärlig medlem", och det gagnar inte föreningen. Vill du föreningen väl, är det ditt ansvar att "göra dig valbar" för att kunna komma in och börja jobba. Att "göra sig valbar" kan innebära att man får svälja en del kritik och åsikter tills man fått befogenheten att genomföra förändringar." Hur vet du att jag inte gjort mig valbar och hur vet du att jag inte jobbar åt föreningen? Du tänker och spekulerar om mig och saker som du inte har en aningen om. Du håller dig inte till fakta.
Citat:
Mitt svar är väl genomarbetat, och mycket nyttig information för frågan som ställdes. Själklart är frågan fri, men om TS eller annan medlem frågar sin styrelse och får relevant svar, behöver man knappast vända sig till ett internetforum med frågan "vad man har RÄTT ATT BEGÄRA UT.."
Harald, kan du vara snäll och skriva vilken typ av frågor jag kan ställa på ett internetforum? Bra att veta vad som gäller så jag slipper göra borta mig nästa gång.
Svara med citat
Gammal 2014-12-11, 11:58
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Medlemmar som TS som...
Jag menade alltså inte dig personligen, utan riktade mig till andra som känner igen sig i den beskrivningen.

Citat:
Harald, kan du vara snäll och skriva vilken typ av frågor jag kan ställa på ett internetforum?
Ursprungsfrågan är bra, och även svaret. Det är påståendet nedan som är åt helvete:

Det är ett ogrundat och orättvist påstående, och avslöjar mer om din egen oförmåga att ta till dig av informationen jag gav i mitt svar. Du hoppar på en person som aktivt har arbetat för transparens i föreningarna i många år, som tagit bort "övriga kostnader" i årsredovisningarna, som efter slutförda projekt redovisar varje krona till alla medlemmar, varje gång.

Och nej, transparens innebär inte öppna protokoll för de haverister som läser detta. Öppna protokoll är kontraproduktivt, och leder enbart till att protokollen blir urvattnade och meningslösa. Snälla övriga, förstör inte ännu en tråd genom att kräva öppna protokoll, använd annan tråd!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Får valberedningen begära att läsa styrelseprotokoll? Bettan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2011-11-13 18:05
Begära ut dokument från styrelsen i brf zipzap Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2011-10-29 16:14
Medlem ta del av upphandlingar/avtal - Stadgar i brf Kaj Linnsén Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-01-15 15:37
Upphandlingar av tjänster i brf roffe Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-03-22 14:04
Föreningen går back - Upphandlingar i brf kamraten Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2008-12-21 18:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare