Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-30, 00:05
erikfranzen erikfranzen är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2014
Granskning Hyra ut del av bostadsrätt med uthyrningsdel till inneboende

Jag funderar på att köpa en stor lägenhet med uthyrningsdel. Därefter funderar jag på att hyra ut den större delen av lägenheten och bo själv i uthyrningsdelen.

1) I och med att det är en bostadsrätt med två ingångar, kan jag inte se den som hyr den större delen av lägenheten som inneboende?

Det kommer finnas dörr emellan dom två lägenheterna. Troligen kommer jag inte använda den så ofta, beror på dom som flyttar in, om dom är ok med att jag använder kök och tvättrum.

2) Vad gäller när det kommer till hyressättning med en inneboende på det här sättet? Kan jag utgå från att ta en kostnadsbaseradhyra med 10till15% extra för möblering?
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-an...n/Bostadsratt/

3) Och hur funkar det om jag går i vinst med hyran jag får in, behöver jag skatta på den? Jag tror inte det kommer röra sig om stora summor men kanske 2000-5000 per månad.

PS. Sökte en del på forumet innan men hittade inte något som svarade på den här frågan specifikt.

Senast redigerad av erikfranzen: 2014-08-30 klockan 00:09. Anledning: Fråga om skatt tillagd
Svara med citat
Gammal 2014-08-30, 12:48
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Uthyrning av en större del av lägenheten

Det mest korrekt svaret får du nog genom Förhandsbesked hos Hyresnämnden.
Det kan ju faktiskt bli så att uthyrningen betraktas som en Hyreslägenhet och du blir näringsidkare iom att du själv bor kvar i den mindre delen.
HN lämnar gärna Förhandsbesked. Praxis finns kanske inte ännu mht att den Privata uthyrningslagen är ny.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Andrahandsuthyrning bostadsrätt, andrahandsupplåtelse - Inneboende bostadsrätt Admin Faktabanken 3 2019-01-06 22:33
Uthyrningsdel - andrahand eller inneboende? TheEconomist Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2015-07-17 11:09
Hyra ut bostadsrätt i andra hand - Vilken hyra kan tas ut vid andrahandsupplåtelse? Admin Faktabanken 0 2014-06-11 11:55
Hyra vid ombildning från hyresrätt till bostadsrätt slipsen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-05-24 22:19
Inneboende i bostadsrätt sofiat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2009-02-03 10:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare