Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-14, 17:28
Fmalmö Fmalmö är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2018
Standard debitering av faktura

Hej,

Jag är ny i det här forumet och jag hoppas att jag kan få lite svar. Jag vill veta om det är legitimt av en BRF att fakturera en bostadsrättsinnavare med 1047 kronor för en åtgärd som har gjorts utan mitt samtycke/medgivande.

Händelse:
Jag hade ett stopp i avloppssystemet och jag viste om det var stopp i stammen eller avloppsröret. Detta medförde att jag tog i kontakt med den gamla styrelsen som sa till mig att de inte hade tid att göra något då de var fullt upptagna och det var ungefär 10 dagar kvar till föreningsstämman samt val av ny styrelse. Mot bakgrund av risken för vattenskador valde jag att ta i kontakt med fastighetens/föreningens ekonomiska förvaltare och jag förklarade till dem att situationen var akut med avloppssystemet. Den ekonomiska förvaltaren sa till mig att de skulle skicka en företag/person som skulle titta på om stoppet var i stammen eller rören. Enligt företaget var stoppet i avloppsröret i min lägenhet (ej stammen) och de valde utan mitt medgivande att rensa avloppsröret. Jag ville bara att de skulle titta på var stoppet var någonstans. Nu har jag fått en faktura på 1047 kronor från föreningen och min fråga är om det är berättigat att göra detta?

Tacksam för svar.
Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 19:23
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja men vad tänkte du?

Har du lust att lägga tid och resurser på att åka hem till folk och "titta" på olika orsaker till problem - utan att ta betalt...?

Som jag ser det så har du beställt hjälp med ett stopp i avloppet. Oavsett om företaget bara tittat eller om de löste ditt problem så hade de ju varit tvungna att ta betalt för besöket, eller hur?

Bara att betala och gå vidare!
Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 19:32
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Om rörmokaren konstaterat att det var i lägenhetens rör och åkte hem igen, vad skulle du göra då? (till trådskaparen)
Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 20:05
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Ingen har väl ifrågasatt att rörmokaren ska ha betalt för sitt jobb. Som jag förstått frågan så gällde det vem som ska betala fakturan, föreningen eller bostadsrättshavaren.
Bostadsrättshavaren brukar enligt stadgarna ha underhållsansvaret för rensning av golvbrunn, men frågan är vem som har underhållsansvaret för den del där det var stopp?
Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 21:06
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Ingen har väl ifrågasatt att rörmokaren ska ha betalt för sitt jobb. Som jag förstått frågan så gällde det vem som ska betala fakturan, föreningen eller bostadsrättshavaren.
Bostadsrättshavaren brukar enligt stadgarna ha underhållsansvaret för rensning av golvbrunn, men frågan är vem som har underhållsansvaret för den del där det var stopp?
Om det var i de för lägenheten synliga delarna av rören så ansvarar lägenhetsinnehavaren för det. Kan ju vara bra att klargöra var stoppet fanns först, för det framgår inte annat än att det inte var i en stam. Och vad betyder det i sammanhanget? Gemensam avloppsrör eller de dolda rör som ansluter till gemensamt avloppsrör?
Svara med citat
Gammal 2018-06-15, 00:07
merbzt merbzt är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Om det var i de för lägenheten synliga delarna av rören så ansvarar lägenhetsinnehavaren för det. Kan ju vara bra att klargöra var stoppet fanns först, för det framgår inte annat än att det inte var i en stam. Och vad betyder det i sammanhanget? Gemensam avloppsrör eller de dolda rör som ansluter till gemensamt avloppsrör?
Såsom frågan är skriven så var det nog stickledningarna som stoppet satt i. Enligt min åsikt så är avloppsledningar oavsätt vilka föreningens ansvar då de oftast sitter dolt i husets stomme. Endast när det entydigt kan bevisas att den boende har orsakat detta skall den boende betala. Men i praktiken orkar man inte reda ut det varvid föreningenen får ta kostnaden.
Svara med citat
Gammal 2018-06-15, 09:40
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Såsom frågan är skriven så var det nog stickledningarna som stoppet satt i. Enligt min åsikt så är avloppsledningar oavsätt vilka föreningens ansvar då de oftast sitter dolt i husets stomme. Endast när det entydigt kan bevisas att den boende har orsakat detta skall den boende betala. Men i praktiken orkar man inte reda ut det varvid föreningenen får ta kostnaden.
Nej detta är fel förhållningssätt.

Bostadsrättsinnehavaren är skyldig att rensa golvbrunn och vattenlås regelbundet för att förhindra stopp i avloppet. Sköts inte detta kommer det naturligtvis förr eller senare att bli ett stopp.

Andra medlemmar har inte förbundit sig till att bekosta återkommande propplösningar hos medlemmar som inte sköter sina åtaganden.

Medlem som får stopp bör själv försöka reda ut sitt stopp. Enkelt egentligen - fungerar toaletten men inte golvbrunnen? Ja då är stoppet lokalt i badrummet. Endast om ingenting fungerar kan man misstänka att stoppet sitter i huvudstammen. Nästa steg är att prata med grannen - har denne också stopp? Ja då är problemet troligen långt ner i systemet. O s v.

Eftersom rören internt i badrummet är av klenare dimension än huvudstammen så kan inte en ensklild innehavare i praktiken orsaka ett plötsligt stopp i huvudstammen. Stopp där beror istället oftast på en långsamt uppbyggd propp på grund av dåliga rör alternativt en extern händelse, te x kraftigt regn som får spillvatten och skräp att tryckas baklänges i systemen.

Är man slarvig av sig och rensar eller rengör dåligt, ja då är det bara att antingen införskaffa lämplig utrustning för att själv kunna peta bort uppkomna stopp, alternativt vara redo att slanta upp när man betäller åtgärd externt.

TS har vad jag förstår varken försökt felsöka eller skött sin städning. Jag har alltså inget till övers för att hen sedan gnäller och vill att andra skall betala för dennes slarv. För ni kommer väl ihåg? Det finns ingen "förening" med en massa egna pengar. Det finns bara en sammanslutning av andra medlemmar och deras pengar ligger i en gemensam kassa.
Svara med citat
Gammal 2018-06-15, 10:48
Yotta-medlem

Standard

Är det på skadeståndsrättslig grund som föreningen ska ha betalt, alltså att det är bevisat att TS har varit vårdslös?
Svara med citat
Gammal 2018-06-15, 12:36
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Är det på skadeståndsrättslig grund som föreningen ska ha betalt, alltså att det är bevisat att TS har varit vårdslös?
Nej i första hand är det ju TS själv som begärt hjälp.

I andra hand, om TS felanmäler stopp i avlopp så kan ju föreningen välja att kontrollera huvudstammen och därefter hälsa TS att "stoppet är inne hos dig, varsågod att fixa själv".

Däremot om föreningen verkligen får problem med stoppet, te x om TS fortsätter att duscha trots stopp i avlopp och därmed orsakar en vattenskada, ja då kan ju föreningen i efterhand rikta ett skadestånd mot TS.

Men hela denna tråden är bara ett raljerande. TS liksom många andra behöver steppa upp och inse att de inte är hyresgäster (där allehanda service ingår), läsa på lite och därefter börja agera som bostadsrättsinnehavare: Jag tar ansvar för mina delar, du tar ansvar för dina delar, på så vis behöver ingen av oss betala mera för att någon inte gör det den ska.
Svara med citat
Gammal 2018-06-15, 13:06
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Nej i första hand är det ju TS själv som begärt hjälp.
Ja men det var ju för att styrelsen inte hade tid och TS var orolig för att det annars skulle bli en vattenskada.

Som jag ser det är det föreningen som får stå för kostnaden i detta fall.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bestrida faktura Ingensomvet Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2016-10-24 04:23
Faktura från BRF marbys Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2014-11-18 14:06
Individuell vatten/värmemätning och debitering, IMD Dante El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 21 2013-04-15 21:54
Juristhjälp brf - För hög debitering av värme kajsataavo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2009-08-21 18:31
Debitering för vattenavgifter i brf mark Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2009-03-17 13:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare