Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-22, 11:43
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Glad Stämman 2014 - Det finns hopp!

I tisdags hölls stämman. Så här avlöpte den:

Till en början var jag cool och fick vissa svar, men som vanligt många mycket svepande. SBC-Ordföranden (O) samma som förra året var OK till en början. Men han är en mycket arrogant typ och visar omedelbart vem som är herre på täppan. Han körde fullständigt över en medlem, som höll ett mycket bra anförande om att skulle känna verkligt engagemang för att åtta sig styrelseposter. O säger, ‘Kort sagt: Vi skall inte välja de två föreslagna suppleanter som inte är här idag.´ Strax innan hade han en lång utläggning om progressiva avskrivningar späckad med facktermer, som absolut ingen förstod. En annan snäste han av och fick henne att framstå som dum. Det krävs mod och tjock hud för att yttra sig.

När vi kom till min motion, om valberedningen (se tidigare inlägg), började O dra iväg, märkbart irriterad. Jag var tvungen att bli påstridig och be honom dra ner på takten för att få möjlighet att kommentera styrelsens svar. Svar: OK. Men tiden går! Bl a tänkte jag citera styrelsens mail till mig: vi har t o m fått ”skit” för att vi fördröjer ”droppen” så att det kan inträffa fler olyckor vid brons påfart X, som du säkert redan vet). När jag sade s-ordet, drämde SBC-O klubban i bordet. Då gick jag och det var nog bra, så här i backspegeln. Det var ett par mycket känsliga motioner kvar, som sedan klubbades igenom i en rasande fart. En god vän hann inte med och bad att man skulle gå tillbaka en motion (mycket känslig), som hon ville kommentera. “Nej, det går inte! Sådana är reglerna.”

Givetvis borde jag inte sagt s-ordet men nog borde jag ha getts tillfälle att tala till punkt och förklara mig?

Jag har fått en recension av min vän och jag missade inget vitalt. Bortsett från att styrelsens ordföranden blånekade till att hon skrivit ovanstående. Hen uttrycker sig aldrig så!!!!!!!!!!!!! Tyvärr tycks hen ofta drabbas av minnesförlust.

Igår skrev jag till O, som säger sig vara neutral och demokratisk, då vi var oeniga i en sakfråga.

Jag hade fel – plågsamt - och gjorde en pudel. Han svarade med vändande post: Synd att du lämnade stämman. Klubban väsnades kanske lite väl mycket. Ursäkta.

Jag svarade omedelbart:

Neutralitet liksom demokrati kan tolkas på otaliga sätt. Liksom makt kan utövas på otaliga sätt.
Jag är en stor beundrare av ditt sätt att svinga klubban. Snabbt och kraftfullt! Hoppas klubban klarade sig utan allvarliga skador. En granne trodde att någon avlossade ett skott på gården.

Efter stämman tog den sk oavhängige valberedaren kontakt med min vän och började snacka guano om mig. Bl a tycks han ha anklagat mig för näthat, -mobbing och personförföljelse. Min vän har inte dator och inte den blekaste aning om betydelsen av begreppen. VB:s ansträngning var fruktlös (underdrift)! Man skall passa sig för gamla, vitala damer med civilkurage. Jag litar på Admin att jag hade blivit portad på Hotpot om jag praktiserat något av föregående.

Från och till har jag funderat på att anmäla VB för ärekränkning/förtal. Men avstått. Nu har jag bestämt mig för att göra en förundersökning om chanserna att få hen stämd. Hen har underförstått hotat mig med stämning. Efter hens, förhoppningsvis, sista nedsättande mail, bad jag hen polisanmäla mig. Sedan dess har jag inte hört ett pip.

Så till allt positivt:

Ingen var cheer leader för styrelsens fanclub
Samtliga ledamöter utom ordföranden presenterade sig
Styrelsen består av 5 ledamöter
Det gamla gardet är nästan ersatt. Endast ordföranden sitter kvar (som ordförande)
Valberedningen har skött sig
O trampade i klavéret riktigt ordentligt - så låg är jag ibland
Jag fick fram en del åsikter och lyckades tom locka fram flera skratt
Igår visade 4 av mina grannar mig sin sympati – Gissa om det värmde
1 helt ny medlem och 1 nygammal valdes in som ordinarie
1 medlem, som jag haft ögonen på vid tidigare stämmor då hen gett ett mycket positivt intryck, valdes till suppleant
Vissa av mina idéer och åsikter har sipprat in i styrelse och valberedning *)

Dessutom har jag det senaste halvåret sett betydande förbättringar i skötsel, information mm. Vissa påtalade jag vid stämman.

Sakta men säkert kanske vår förening blir den mönsterförening, som den har alla förutsättningar för. Rom byggdes inte på en dag.

*) Även om nästan ingen skulle ge mig credit för det. I praktiken spelar det ju ingen roll.

Senast redigerad av qada: 2014-05-23 klockan 04:51. Anledning: Komplettering
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 12:12
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Tack för en intressant skildring.
Vad är droppen som det talas om? Och vilken bro?
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 12:45
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Droppen

Droppen = Ny påfart till Skurubron (påbörjad)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Övergång till andelstal som beräkningsgrund, andelsvärde? - Årsstämma 2014 Mumien Bostadsrättsforum 16 2014-05-07 23:39
OBS! Nya redovisningsregler 2014 Korsdraget Bostadsrättsforum 11 2013-11-16 21:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare