Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-05, 21:33
perket perket är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2016
Standard Krav på våtrumsbehörighet

Hej!
Jag och min sambo har precis köpt en bostadsrätt i stort behov av renovering (huset byggt 81 och inte mycket har hänt sen dess). Det är således aktuellt med en totalrenovering, men styrelsen ger avslag på vår renoveringsansökan då jag inte lämnat in certifikat för våtrumsbehörighet (Säker vatten och BKR eller GVK). Anledningen till detta ska vara att förenings fastighetsförsäkring inte täcker eventuella skador åsamkade av icke-certifierade hantverkare.

Får föreningen ställa krav på våtrumsbehörighet vid ombyggnad av kök och badrum? Och i så fall är skälet de anger rimligt? Jag antar § 7 kap. 7 i BRL gäller och att det i så fall skulle röra sig om en olägenhet för föreningen att deras försäkring inte täcker detta. Men den sitsen har de ju satt sig i själva, måste finnas gott om försäkringsbolag som inte ställer krav på certifikat.

Nåväl finns det någon juridiskt kunnig här som har koll på vad som gäller? Jag har varit i kontakt med både hyresnämnden och en fristående jurist men ingen av dem kunde ge svar under kostnadsfri rådgivning.

Tack på förhand
/ "Perket"
Svara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Krav på BRF/styrelse avs. dokument och försäljning? husman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2015-02-17 17:13
Krav på retroaktiva årsavgifter nijon Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 36 2015-02-01 20:35
Överdrivna krav för ansökan av medlemskap i brf chox Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-04-01 13:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare