Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-29, 21:05
ka11e ka11e är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard Vad säger denna årsredovisning?

Hej! Är ny på forumet och hoppas komma kunna bidraga med lite framöver

Vad anser ni om den senaste årsredovisningen i föreningen?
http://www.brfriksby.se/maklare.aspx

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 21:41
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard årsredovisning

Jag gillar er årsredovisning, speciellt att ni har med budget och andra redovisningar av gjorda och kommande planerade arbeten.

Negativt tycker jag att redovisning av Fatighetsskötsel är för "klumpig".

Fastighetsskötsel cirka 1 000 000kr.

Begreppsvårigheter finns i bostadsrättsföreningars årsredovisningar.

Jag skulle tippa att i er beskrivning av fastighetsskötsel ingår det jag skulle kalla och benämna:
Teknisk förvaltning
Fastighetsskötsel
Trädgårdsskötsel.
Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 09:54
Medlem

Standard

Skönt att höra
Förstår vad du menar, håller med dig på den punkten.
I övrigt ligger belåningen ganska lågt trots stambyten är utförda för 5år sedan. Däremot så väntar fönsterbyten i samtliga hushåll, då detta gjordes i början på 1990-talet så böts aldrig karmarna tydligen. Utan man satte ett plåtskydd där "temporärt". Nu kommer den kostnaden. Offerter mellan 15-20 mkr..

Fler synpunkter på vår årsredovisning?
Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 22:30
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Först tyckte jag det såg ok ut, tills jag kom till just fönsterbytet och den uppskattade kostnaden. Då ringde iaf mina varningsklockor... 15-20 miljoner fördelat på 16.000kvm lägenhetsyta betyder att genomsnittstvåan betalar 66.800:- för nya fönster (om kostanden är 20 milj) för 4 st... plus någon andel av gemensamt fönster...

Googla fönsterbyte + kostnad...

Hittade själv, gissningsvis omonterat, energifönster med karm och hela faddirullan för 2000:-/st.... så säg att matrialkostnaden ligger på MAX 10.000 för en tvåa... då har vi 56.800 kvar till arbete... vilket räcker till en månadslön på ca 20.000...

Bara det är en kraftig säljsignal.

Sen kan man undra varför föreningen har relativt hög avgift i relation till låg belåning och underskott i resultatet... lite för höga driftkostnader kan man anta då konstlade kostnader såsom avskrivningar är låga... vilket skulle få mig att känna mig en smula orolig då endast reperationerna på fastigheten uppgår till kassans storlek.

Skulle inte förvåna mig alls om föreningen skulle höja avgiften med 10%, innan eventuella renoveringar. Med fasadbyte så kan man nog räkna med en årsavgift på 700:-/kvm inom ett par år.

Om jag inte missat något väsentligt.

Edit, missade bla att åredovisninge var för 2007 och föreningen betalade en inkomstskatt på 1 milj. Vilken nu borde täcka "mina" 10% som jag saknade... å andra sidan var det lite med radon och renoveringar... skulle vara kul att se årsredovisning 2008

Senast redigerad av mäklare: 2009-07-30 klockan 22:44.
Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 21:34
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av mäklare Visa inlägg
Först tyckte jag det såg ok ut, tills jag kom till just fönsterbytet och den uppskattade kostnaden. Då ringde iaf mina varningsklockor... 15-20 miljoner fördelat på 16.000kvm lägenhetsyta betyder att genomsnittstvåan betalar 66.800:- för nya fönster (om kostanden är 20 milj) för 4 st... plus någon andel av gemensamt fönster...

Googla fönsterbyte + kostnad...

Hittade själv, gissningsvis omonterat, energifönster med karm och hela faddirullan för 2000:-/st.... så säg att matrialkostnaden ligger på MAX 10.000 för en tvåa... då har vi 56.800 kvar till arbete... vilket räcker till en månadslön på ca 20.000...

Bara det är en kraftig säljsignal.

Sen kan man undra varför föreningen har relativt hög avgift i relation till låg belåning och underskott i resultatet... lite för höga driftkostnader kan man anta då konstlade kostnader såsom avskrivningar är låga... vilket skulle få mig att känna mig en smula orolig då endast reperationerna på fastigheten uppgår till kassans storlek.

Skulle inte förvåna mig alls om föreningen skulle höja avgiften med 10%, innan eventuella renoveringar. Med fasadbyte så kan man nog räkna med en årsavgift på 700:-/kvm inom ett par år.

Om jag inte missat något väsentligt.

Edit, missade bla att åredovisninge var för 2007 och föreningen betalade en inkomstskatt på 1 milj. Vilken nu borde täcka "mina" 10% som jag saknade... å andra sidan var det lite med radon och renoveringar... skulle vara kul att se årsredovisning 2008
Hej! Föreningen har brutet räkenskapsår (1aug) Så den nya årsredovisningen hoppas jag kommer släppas snart. Skall bli intressant att se denna.
Till saken hör att jag träffade styrelsen för en vecka sedan, då sa dom att dom hade fått pris uppgifter på runt 30 mkr... HELT jävla SINNESSJUKT!!!!
Håller även med om att avgifterna ÄR höga i föreningen, sett till belåning samt underskott m.m. Detta är något jag skall/vill ta med styrelsen..

Lämna gärna fler synpunkter..
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Att tolka en årsredovisning - Årsredovisning HSB Brf Näset Höllviken, Claes Caroli Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 12 2011-05-12 17:37
Underrättelser avhysning bostadsrätt, vad säger lagen? Admin Faktabanken 0 2009-03-30 14:34
Vad tror ni om denna ombyggnad? david.linderborg Bostadsrättsforum 2 2009-01-12 16:31
Medlemmar säger nej till renovering av badrum och stambyte i brf - Hyresnämnden stephan Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2008-10-20 09:21
Vad tror ni om denna ombyggnad av min etta? david.linderborg Bostadsrättsforum 3 2008-09-13 09:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare