Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-21, 22:40
knight22 knight22 är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Mar 2013
Standard Städning lagkrav i en brf?

Är det tvunget för en bostadsrättsförening att städa trappuppgångar och övriga gemensamma utrymmen? Eller skulle det vara möjligt att strunta i detta för att få ner kostnaderna?

Senast redigerad av Admin: 2014-05-27 klockan 15:01.
Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 22:43
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Är det så illa att ni försöker dra in städningen av trappuppgångarna? Allvarligt, driver du med oss? Städning är den billigaste förvaltningstjänsten som går att köpa, ser ni över denna betyder det att ni har effektiviserat föreningen i alla andra delar?

Vad säger medlemmarna?
Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 23:54
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Glad Trapphusstädning

Min BRF styrelse sa upp trapphusstädningen 1993 av besparingssjäl. Medlemmarna lät städa trapphuset efter ett schema i 14 år.
Funkade ganska bra, några gnällspikar i föreningen sa att de inte orkade men efter att de flyttat ut och nya in så accepterar de flesta att de fick städa själva.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 00:13
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av schrapet Visa inlägg
Min BRF styrelse sa upp trapphusstädningen 1993 av besparingssjäl. Medlemmarna lät städa trapphuset efter ett schema i 14 år.
Funkade ganska bra, några gnällspikar i föreningen sa att de inte orkade men efter att de flyttat ut och nya in så accepterar de flesta att de fick städa själva.
Ja jag har sett att en del föreningar har schemor för olika arbetsuppgifter med obligatoriskt deltagande.
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 01:00
andreasz andreasz är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Obligatorisk närvaro? Tror jag inte skulle hålla om nån bråkar emot...
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 11:21
schrapets avatar
Yotta-medlem

Meddelande

Citat:
Ursprungligen skrivet av andreasz Visa inlägg
Obligatorisk närvaro? Tror jag inte skulle hålla om nån bråkar emot...
Det gäller för styrelsen att hålla en låg profil gentemot boende och framhålla att schemalagda arbetsuppgifter är till för allas bästa.
Maktuttryck som anmodan, obligatorisk, skyldighet e.t.c. är ord som styrelsen varken skall ta ur mun eller sätta på pränt.
Styrelsen bör samtidigt föregå med gott exempel och sänka sina arvoden till en symbolisk summa annars är förklaringar som att vi måste spara fullkomligt verkningslösa.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 11:29
knight22 knight22 är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Mar 2013
Standard

Citat:
Vet du hur mycket pengar ni sparade på det?

Jag tycker det mest rationella i en förening är att göra allt vad man själva, få ner hyran, få upp värdet på bostadsrätten. Jag kan definitivt tänka mig städa ibland för att bidra till det.
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 13:27
Yotta-medlem

Standard

Citat:

Maktuttryck som anmodan, obligatorisk, skyldighet e.t.c. är ord som styrelsen varken skall ta ur mun eller sätta på pränt.
Dvs det är frivilligt att delta. Som du säkert själv märkt så varierar intresset för deltagande mellan olika medlemmer.
En möjlighet skulle kunna vara att ge en symbolisk ersättning till de som sagt att de vill delta, och att bara dessa sätts upp på arbetsschemat.
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 14:05
schrapets avatar
Yotta-medlem

Glad Besparing

Citat:
Ursprungligen skrivet av knight22 Visa inlägg
Vet du hur mycket pengar ni sparade på det?
................
Grävde fram årsredovisningen från 93. Ser inte exakt på kronor vad föreningen sparade eftersom tidigare förvaltare har en tendens att baka in olika kostnader i samma post.
I alla fall så minskade kostnad för fastighetsskötsel med 35.7 % det året. Om jag räknar om siffrorna vad det gör på föreningens årsomsättning d.v.s.
Besparing fastighetsskötsel x 100 / (Årsavgifter bostäder – Årets resultat) gav det en besparing på 2.6 %.

Senast redigerad av schrapet: 2014-05-22 klockan 16:37.
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 14:34
Yotta-medlem

Standard

Citat:

Men är det inte även ett maktuttryck att sätta upp alla medlemmar på ett arbetsschema, alltså även de som inte har sagt att de vill delta.
Är det så många som 100 medlemmar så får man räkna med att det finns några som inte vill delta.

Men det skulle som sagt kunna lösas genom att erbjuda en mindre ersättning till de som har sagt att de vill delta, och att endast dessa sätts upp på arbetsschemat.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tvättstuga lagkrav? knight22 Bostadsrättsforum 14 2014-04-06 10:24
Städning förråd anco Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2013-04-14 01:52
Städning i en liten brf - Självförvaltning höggeröd Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-11-02 21:05
Särskild avgift för städning i brf? - Självförvaltning Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 16:32
Vem ska stå för städning i gemensam källare i brf? marieds Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2008-09-09 15:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare