Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-12, 15:49
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Motionera om mer samarbete

Funderar ofta över gåtan varför bostadsrätternas föreningar är så förtjusta i smussel med sin verksamhet. Jag menar, grundtanken att vi tillsammans ska vårda och värna om vårt hus borde ju mana och inbjuda till öppenhet och samarbete med andra föreningar. Vi har dock nästan alla och alltid samma problemkarta att avläsa och lösa. Bara med smärre tidsförskjutningar. Vi vet bortom varje tvivel och diskussion, att samarbete, öppenhet och insyn ger utdelning.
Varför går då fortfarande så många föreningar på drakarnas uppmuntran till fortsatt smussel. Det är ju så uppenbart att deras motiv är att plantera sin egen "bussiness" i för dem gynnsammaste miljö.

Kan det även finnas något samband med detta att vi måste hämta vissa inslag i regelverket från lagen om ekonomiska föreningar?
För den som bedriver "ekonomisk verksamhet" är ju verkligheten lite annorlunda. Här är det ofta just hemligheten i projektet som kan ge fördelar framför konkurrenterna, och vinst.
Men för oss torde motsatsen gälla i 98 fall av hundra. Kluringen visar t ex i en tråd på hur en fiffig förening kan sänka kostnaden för en reparation genom helt nytt och genialt utnyttjande av systemet för betalningsmöjligheter. Visst har föreningen en fördel (under kortare tid) om de ensamma kan utnyttja denna fiffighet. Men möjligheten att t ex på forat resonera med andra insatta, och på så sätt testa idéer innan man går till verklig prövning, går förlorad, och ger på lång sikt förlust för alla parter.
Bara den enklaste sak som anlitande av firma för visst arbete. Hur svårt kan det inte i praktiken vara, och hur sorgligt kan det inte bli. Om föreningar redovisade sin verksamhet öppet, kunde vi också enkelt rekommendera eller varna varandra för vissa aktörer i branchen.
Om alla föreningar vore uppkopplade mot detta forum, medlemmar och styrelser aktiva medaktörer och förmedlare av sina erfarenheter,... vilken enorm och omedelbar kraft det skulle generera, ...vilken kunskapens källa att ösa ur!

I 98 fall av hundra skrev jag. Kan någon identifiera -ett enda- fall där vi inte skulle vinna på att samarbeta. Berätta för mig. Men kom ihåg att vi bör även sen ställa detta unika fall mot de oerhörda förluster vi nu och alltjämt åsamkar varandra i alla övriga ärenden där vi inte samarbetar.
Varje person som går in på detta forum borde gå tillbaks till sin egen förening, skriva en motion om att föreningen ska länka forat till sin hemsida. Uppmana alla medlemmar att besöka forat , delta och lära.
Sen på stämman noga registrera varje ev negativ reaktion på motionen.
Kan det finnas förnuftiga argument mot en sådan motion?
Jag vill se dem innan jag tror det.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 09:00
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg

Kan det även finnas något samband med detta att vi måste hämta vissa inslag i regelverket från lagen om ekonomiska föreningar?
För den som bedriver "ekonomisk verksamhet" är ju verkligheten lite annorlunda. Här är det ofta just hemligheten i projektet som kan ge fördelar framför konkurrenterna, och vinst.
Men för oss torde motsatsen gälla i 98 fall av hundra. Kluringen visar t ex i en tråd på hur en fiffig förening kan sänka kostnaden för en reparation genom helt nytt och genialt utnyttjande av systemet för betalningsmöjligheter. Visst har föreningen en fördel (under kortare tid) om de ensamma kan utnyttja denna fiffighet. Men möjligheten att t ex på forat resonera med andra insatta, och på så sätt testa idéer innan man går till verklig prövning, går förlorad, och ger på lång sikt förlust för alla parter.
En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening (om än specialreglerad i en egen lag) och därför är det inte så märkligt att lagen om ekonomiska föreningar till vissa delar ska tillämpas på brf:erna.

Vad är det för genial lösning du syftar på? En länk skulle uppskattas.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 10:28
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening (om än specialreglerad i en egen lag) och därför är det inte så märkligt att lagen om ekonomiska föreningar till vissa delar ska tillämpas på brf:erna.
Nej du har nog rätt i detta att det inte är så märkligt. Men behöver det för vår del betyda att vi ska tänka och agera som affärslivets aktörer? Smussla och hemlighålla av konkurrensskäl, mellan föreningarna? Tror inte du, (som jag) att öppenhet och samarbete ger bättre resultat?
Att vi nog snarare bör satsa på andemeningen i offentlighetsprincipens lag, och demokratins spelregler överhuvudtaget?
Kommer du att skriva en motion till nästa stämma om att föreningen ska länka till forat från sin hemsida?
Om att varje medlem borde besöka forat, eftersom det sannolikt är en oöverträffbar metod att lära sig något om vår problemvärld?
Om alla som deltar på forat gjorde så, tror jag att det skulle få effekt.

Citat:
Vad är det för genial lösning du syftar på? En länk skulle uppskattas.
Well. Kunde förstås lika gärna refererat till några av dina egna inlägg, som har högt värde. När jag gasar iväg i vild entusiasm sätter du genast foten på bromsen. Varför denna yra? Vaffan menar jag?
Jo genialt är kanske -överord-, men nog är det väl ett exempel på nytänkande? Ingen av er verkade vara helt med på tåget när förslaget kom. Det återstår kanske fortfarande att visa och bevisa att det fungerar. Men nog är det väl ett exempel på att debatten på forat, förslagen och kritiken mot slentrian, och ännu bestående tokigheter har mening. Och skulle få ännu större kraft om vi kunde få fler med oss.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 11:15
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Nej du har nog rätt i detta att det inte är så märkligt. Men behöver det för vår del betyda att vi ska tänka och agera som affärslivets aktörer? Smussla och hemlighålla av konkurrensskäl, mellan föreningarna? Tror inte du, (som jag) att öppenhet och samarbete ger bättre resultat?
Att vi nog snarare bör satsa på andemeningen i offentlighetsprincipens lag, och demokratins spelregler överhuvudtaget?
Kommer du att skriva en motion till nästa stämma om att föreningen ska länka till forat från sin hemsida?
Om att varje medlem borde besöka forat, eftersom det sannolikt är en oöverträffbar metod att lära sig något om vår problemvärld?
Om alla som deltar på forat gjorde så, tror jag att det skulle få effekt.

Well. Kunde förstås lika gärna refererat till några av dina egna inlägg, som har högt värde. När jag gasar iväg i vild entusiasm sätter du genast foten på bromsen. Varför denna yra? Vaffan menar jag?
Jo genialt är kanske -överord-, men nog är det väl ett exempel på nytänkande? Ingen av er verkade vara helt med på tåget när förslaget kom. Det återstår kanske fortfarande att visa och bevisa att det fungerar. Men nog är det väl ett exempel på att debatten på forat, förslagen och kritiken mot slentrian, och ännu bestående tokigheter har mening. Och skulle få ännu större kraft om vi kunde få fler med oss.
Jag har läst och deltagit i flera trådar av Kluringen. Ibland är vi mycket överens och ibland inte alls. Eftersom jag inte kan veta vilken tråd du avsåg frågade jag efter en länk.

Du verkar tolka in ngn sorts sarkasm från min sida. Så var icke alls avsikten.
Det känns som att du bedriver debatt-tekniken "om du inte är med mig så är du emot mig" genom dina ledande frågor. Jag är inte intresserad av att delta i en sån debatt.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 14:03
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Eftersom jag inte kan veta vilken tråd du avsåg frågade jag efter en länk.
Om de oändliga luddigheterna i lagen

Citat:
Du verkar tolka in ngn sorts sarkasm från min sida. Så var icke alls avsikten.
Sarkasm I förkortad wikipedia
En sarkasm är ett yttrande där något sägs på ett skenbart humoristiskt sätt med ett överdrivet, sarkastiskt tonfall med avsikt att håna den eller det man syftar på. Sarkasmens sakinnehåll är ofta en stark överdrift. I Nationalencyklopedin definieras sarkasm som ett "yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik",[2] man kan också tala om sarkasm som sarkastisk kritik i en mer allmän bemärkelse; sarkasm är då en extra bitsk och/eller nedvärderande form av ironi. [3][4]
Ingendera av dessa tolkningar/förklaringar av ordets betydelse ingår i den katalog av känslor jag får när jag läser dina vanligtvis korta inlägg, som vanligtvis består i frågor...som jag ofta tolkar-utläser, "nu är Clabbe skeptisk igen". En skeptisism som jag högaktar och gillar rent och fullt. Här står någon som inte låter sig duperas (ens av mina mångordiga utsvävningar).
Men diskussioner om svåra problem (för det tycker jag att det handlar om) är inte alltid enkelt att föra.

Citat:
Det känns som att du bedriver debatt-tekniken "om du inte är med mig så är du emot mig" genom dina ledande frågor. Jag är inte intresserad av att delta i en sån debatt.
Du har som vanligt aldrig helt fel. :-{
Vilka alternativ gives här? Är du för eller emot ? eller ointresserad.
Jag ville inte provocera. Vill så inte heller nu. Men jag har min stil. Kan kritiseras i många stycken. Men jag vill alls inte avstå från dina "skeptiska " frågor i mina trådar. De är synnerligen välkomna och välbehövliga. Att jag inte alltid har tillräckligt på fötterna i mina påståenden är bekant. I väntan på att forskarna ska anlända och korrigera mina villfarelser tänker jag fortsätta att diskutera på forat tills jag blir utslängd. Jag ville ha en synpunkt om projektet. Go on Clabbe, I love it !
Många frågar om hur man utformar en motion. Kanske Admin kunde ge en enkel mall, med vår önskan inskriven såsom jag uttryckte saken i inledningen av tråden. Två flugor i en smäll.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 14:41
Yotta-medlem

Standard

Jovars, jag kunde vara mindre lakonisk och mer mångordig. Redan min uppsatshandledare tog upp att jag var fåordig men "å andra sidan är varje ord i uppsatsen väsentligt" (säkert felciterat men så minns jag att hans ord föll).

Ofta har jag så lite tid när jag skriver att det blir korta och kärnfulla inlägg. Att ställa motfrågor är väl mitt sätt att puffa på en diskussion som för mig känns oklar eller stillastående.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 15:00
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Redan min uppsatshandledare tog upp att jag var fåordig men "å andra sidan är varje ord i uppsatsen väsentligt" (säkert felciterat men så minns jag att hans ord föll).
Du har samma stil som min äldsta bror. (Jo, även en pensionär kan ha äldre bröder). Klokare än ugglan. Han säger nästan aldrig något. Men när han gör det ...då lyssnar vi väldigt noga.
Om uppsatsen är klar, kan väl även jag få läsa den
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 15:48
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Kort men kärnfullt

Håller med Pensionär. Clabbe lyckas ofta kortfattat, med logiska tankebanor, "pinpointa" (vad det nu kan heta på svenska) problem & lösningar, och man får tänka till lite extra. Alltid kul med kritiskt tänkande personer, och jag hoppas det finns fler dylika bostadsrättshavare där ute än de som är aktiva i forumet med att bistå brf:ar, styrelser, medlemmar och varandra med hjälp... men ibland undrar man.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 07:42
Yotta-medlem

Standard

Tack så mycket för de fina orden!

Pensionär: min uppsats skrevs 1995 och jag har den inte på fil och förmodligen inte ens på papper längre efter ett antal flyttar, så tyvärr kan jag inte delge den till dig. :-)

Tack också för länken till Kluringens tråd. Kapitaltillskott är inte det enklaste ämnet att diskutera, där har du rätt. Det finns många aspekter på det både ur förenings- och medlemsperspektiv.
Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 11:47
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Tack så mycket för de fina orden!
Det får inte bli mer nu på länge. Det får inte bli någon klubb för inbördes beundran. Men visst är det viktigt att en del av oss stridshingstar (jag själv i första hand) riktar vår energi mot fiendens led, hellre än att börja sparka de egna mannarna.

Citat:
Tack också för länken till Kluringens tråd. Kapitaltillskott är inte det enklaste ämnet att diskutera, där har du rätt. Det finns många aspekter på det både ur förenings- och medlemsperspektiv.
Oh yes!... Här har du och Kluringen m fl en riktigt saftig uppgift. Det är ju nästan det pinsammaste av allt, och som admin flera gånger även påpekat. Vi sitter varje år på våra stämmor och godkänner årsredovisningarna utan att ha en aning om vad siffrorna säger om föreningens hälsa. Allt vilar på att den vi anlitat, revisorn, verkligen gjort sitt jobb. Men vi kan inte lita på det. Så naiva får vi inte vara.
Ni måste fortsätta att undervisa i ämnet, ekonomiska frågor. Kluringen har avfärdat min tro och förhoppning på nyckeltalens räddning. Giv oss då andra ledtrådar och vägledning!
Och jag är utanför min tråd igen . Skäll inte för mycket på det. Det måste få vara så,...ibland,...vi är människor som diskuterar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Dags att motionera Nybörjare Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2012-01-29 12:39
Motionera mera Pensionär Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2011-11-10 16:29
Motionera till din regionförening! - Sammanställning av 178 motioner till HSB Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2008-04-10 12:16
Motionera i en brf - Hur gör man? Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2008-03-11 23:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare