Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-07, 21:52
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Underhållsplan i brf?

Hej

Måste inte en styrelse upprätta en underhållsplan som skall redigeras varje år i styrelsen, jag har suttit i styrelsen i två år nu men fortfarande inte sett en enda underhållsplan.
vi har akut lagat 4 tak läckor men inte orsaken. ordförande vägrar att filma avloppsstammen trots att vi är erbjudna 3 utvalda lägenheter för gratis filmning.
vi har dåligt fungerande ventilation, men ordförande vill inte att vi skall ta in andra ventilations firmor som kan lämna oberoende förslag på förbättringar.
detta borde väl vara något som skall omfattas av underhållsplan även i en brf.
Kan tillägga att jag jobbar som fastighets driftstekniker på ett stort hotell, underhållsplaner är en del av mitt jobb.
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 22:56
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Granne Visa inlägg
Måste inte en styrelse upprätta en underhållsplan som skall redigeras varje år i styrelsen? Jag har suttit i styrelsen i två år nu men fortfarande inte sett en enda underhållsplan.
Att upprätta en underhållsplan är kostnadseffektivt och ger möjlighet att planera föreningens framtida underhåll. Det är ingen märkvärdig grej att dokumentera och besiktiga fastigheten löpande. Om ni inom föreningen har byggnadsteknisk kompetens då skulle föreningen inte behöva köpa in denna tjänst externt. Om det inte finns inom föreningens kompetens så rekommenderar jag att detta görs genom en entreprenör med goda referenser
Citat:
Vi har akut lagat 4 tak läckor men inte orsaken. Ordföranden vägrar att filma avloppsstammen trots att vi är erbjudna 3 utvalda lägenheter för gratis filmning.
Vi har dåligt fungerande ventilation, men ordförande vill inte att vi skall ta in andra ventilationsfirmor som kan lämna oberoende förslag på förbättringar.
Detta borde väl vara något som skall omfattas av underhållsplan även i en brf.
Er ordförande agerar egenmäktigt och är direkt skadlig för er förening!
Ni inom styrelsen har mandat att tillsätta och avsätta ordförande. Jag skulle göra detta omgående om jag var i er situation. Det är inte ordförande som bestämmer vad som skall göras och inte göras i er förening. Alla beslut som fattas inom styrelsen är styrelsen kollektivt ansvariga för om det är dokumenterat vid styrelsens sammanträden.
Citat:
Kan tillägga att jag jobbar som fastighets driftstekniker på ett stort hotell, underhållsplaner är en del av mitt jobb.
Det kan var på sin plats att ni, och då du som fastighets/driftstekniker, sätter upp premisser för en underhållsplan och vidtar de åtgärder som krävs för att föreningens tillgångar säkerställs på ett betryggande sätt

Senast redigerad av Admin: 2010-12-07 klockan 09:56. Anledning: Fix
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 23:10
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

lite av det svar jag faktiskt sökte, tyvärr är jag ensam om att våga sätta mig mot. resten av styrelsen......ser upp till honom.
men jag har startat lobby verksamhet inför stämman.
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 23:20
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Att enskilda ledamöter ser upp till en egenmäktig ordförande kan skapa problem för dessa ledamöter vid en sakfråga inför tingsrätt. Det kan vara bra att läsa på lite i författningssamlingen vad gäller brf. Att ha kött på benen skrämmer mer än ett arrogant betende.
Gammal 2010-11-09, 17:38
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

hur säger reglerna att man skall behandla underhållsplanen i styrelsen. jag kan bara se i stadgarna att "styrelsen skall årligen följa upp underhållsplanen" innebär det att ordförande får sköta detta med endast riksbyggens förvaltare.
måste inte detta tas upp för revidering i styrelsen varje år ???
Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 20:30
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard underhållsplan ett slämt?

Huvudet på spiken av föregående skrivare "ordföranden och förvaltaren sköter u.plan".

Är det 1% av bostadsrättshavarna som vet något om en u.plan, och 15% av styrelseldamöterna?

Eller är det ett spel för galleriet att stadgarna säger att uplan måste finnas.
Sanningen är nog den att det är ett påhitt av organisationerna med HSB, Riksbyggen o SBC i spetsen att lura till sig pengar.

Erfarenhet HSB upprättade en uplan för den förening jag satt som ledamot i under 12 år kostnad 240 000kr. +uppdateringskostnader cirka 30 000kr vart fjärde år.

HSB anlitar en kompis REPAB att göra underhållsplaner. samma uträkningar avseende kostnader gäller i ett av deras system oavsett om det är HSB:s minsta förening på 3 lgh eller den största på 1400lgh.

När "MIN" förening skulle ha en budget o planeringskonferens kopierades den cirka 50 A4 pappers uplan. Förvaltaren då HSB hade gjort en lista på vad som borde renoveras kommande 5 årsperiod.

Mesta tiden gick åt till att förklara vad som betydde vad i uplanen. Säger sig självt att siffror i denna storleksordning för tillexempelnyvalda ledamöter inte säger någonting.

För att konkretisera ett ärende så skulle föreningen måla p.platser u.planen sa att det kostar 250 kr per plats. Ja så kan det vara omman tar genomsnittet att måla en p.plats kostar 500kr,men som i min förening 600p.platser så blev priset 42kr per plats.

Hur ofta tas frågan uplan upp på ett stämmomöte? varför görs det inte, jo som sagt varken medlemmar eller större delelarna av styrelserna fattar inte vad det handlar om.

Men jag hörde ibland förberedande införstyrelsemöten förvaltaren (HSB) diskutera "det står ju i uplanen så vi lägger detta förslag till styrelsen".
Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 20:58
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Vi sköter vår uplan löpande. När någon rapporterar kontrolleras detta. I övrigt gör vi kontroller vid resp. städdag.
Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 22:15
Yotta-medlem

Standard u.plan

"När någon rapporterar kontrolleras detta."

Det finns undantag! men vad betyder detta ovan du skrev Totiki?

Och vad har städdag med u.plan att göra?
Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 22:23
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Ifall någon rapporterar att putsen rasat får man kontrollera fasaden för att se omfattningen. Ifall de är större eller mindre. Ifall de räcker med reparationer eller ifall man måste tidigarelägga renoveringen. Kontinuerliga kontroller utföres varje städdag för att kontrollera bristande underhåll o s v.
Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 23:08
Yotta-medlem

Standard ersätt underhållsplanen

Underhållsplaner var kanske bra för 20 år sedan. Idag skulle HSB, Riksbyggen och SBC förlora massvis med miljoner om föreningarna istället gjorde ett enkelt excelprogram och förde in uppgifter på planerat underhåll.
Samarbete mellan föreningar i närheten skulle också bidra.
Idag gör 2 grannföreningar med likadana hus upphandlingar där HSB bara kopierar handlingar men tar ut fullt konsutarbete.

idag vet inte alla styrelser skillnaden mellan planerat underhåll och löpande underhåll, p.g.a styrningen från de utsugande organisationerna.

Konstigt att de inte är utkonkurerade av någon kunnig som kunde göra deras arbete för småpengar jämfört med vad föreningarna betalar för deras usla tjänster.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsfond och Underhållsplan för brf - Var finns de??? Nybörjare Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 24 2011-04-19 12:42
Underhållsplan i brf tractors Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 33 2010-02-19 14:18
Underhållsplan i nybildad förening Emsen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-05-12 15:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare