Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-08, 20:50
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Styrelsen är den sista instansen i en brf

Citat:
Ursprungligen skrivet av pjärlumjär Visa inlägg
Om min tidigare tes stämmer, att man får genomföra förändringar, som inte får medföra; sociala, tekniska och ekonomiska konsekvenser för föreningen, skall väl okunnande inte få stå ivägen. Vad är sista instans för mig om de nekar? jag förmodar att styrelsen inte är sista instans.
Men det är detta jag försökt att, i inte så direkta ordalag, säga hela tiden. I en brf styr ofta okunnigheten.

Sista instans är i verkligheten styrelsen. Sedan kan man säga att det finns fler instanser som t.ex. stämman, hyresnämnden eller domstol. Men det är i nästan alla lägen bara teoretiska instanser, inget annat.

Du kan ha hur rätt du vill, men vad spelar det för roll om styrelsen inte tycker som du?

OBS! I det högst odemokratiska system som kallas bostadsrättsförening så saknas möjlighet att överklaga beslut. Styrelsebeslut kan inte överklagas varken till styrelse eller någon annanstans. Och det är styrelsen som sitter på alla resurser för att få sin vilja igenom, medan varje medlem själv får stå för sina (och ibland även motpartens) kostnader. Bara detta i sig gör det i det närmaste omöjligt att ha en annan åsikt än styrelsen där ledamöterna aldrig riskerar något.

Som jag sedan påpekat kan styrelsen väga in sakliga skäl som ökat underhåll, ökade kostnader för underhåll och ökade värmekostnader.

Och faktum kvarstår att medlem inte styr över föreningens gemensamma egendom.

Som perarner skriver så är denna fråga som du tar upp inte ens en styrelsefråga. Om den överhuvudtaget kan avgöras så är det, enligt min mening, stämman som får ta beslutet eftersom det rör en förändring av föreningens gemensamma egendom där det inte finns några tydliga riktlinjer för att förändringen inte skulle vara av väsentlig art.

Och ännu en gång.
Det du säger att bostadsrättshavaren skulle ha rätt att göra förändringar som inte får sociala, tekniska eller ekonomiska konsekvenser för föreningen är något du fått från okänt ställe utan koppling till regelverken. Personliga åsikter väger tyvärr inte särskilt tungt här och därmed är det de gällande reglverksformuleringarna som styr.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2011-11-09 klockan 02:27.
Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 10:18
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Argument för förändring av föreningens gemensamma egendom

Citat:
Jag har kollat lite på annat håll, och styrelsen kan inte neka medlem en förändring om det ger inte föreningen någon skada, som jag fattar det.
Jag vill understryka att inte ens om det hade stått i klartext i lagtexten att styrelsen i en brf inte kan neka en bostadsrättshavare att göra förändringar i lägenheten om förändringen inte medför någon skada eller om förändringen inte medför sociala, ekonomiska och tekniska konsekvenser för föreningen så hade det inte gjort någon skillnad i ditt fall. Om styrelsen vill kan styrelsen komma fram till att ditt önskemål om fler fönster leder just till ekonomiska (& tekniska, vad nu det innebär) konsekvenser. Styrelsen behöver inte ens ge något argument för detta. Och vem ska du sedan överklaga detta styrelsebeslut till?

Citat:
Det står i bostadsrättslagen kapitel 7, andra stycket om vilka rättigheter o skyldigheter jag har.
Jag vet inte vad du menar med "andra stycket", men i 7 kap., bostadsrättslagen, står det tyvärr inget som hjälper dig i denna situation.

Citat:
Finns det underhållskostnader kring detta skall jag ju självklart betala det via höjd hyra.
Det fungerar inte så i en brf, vilket också Gusten förklarat.
Och hur skulle du kunna betala via höjd avgift? Årsavgiften baseras på din andel.

Citat:
Det finns ju åtskilliga föreningar som satt inglasade balkonger, med påtagligt ökat underhåll, men som kompenseras via höjda hyror.
I de fall där föreningen (ej de enskilda medlemmarna) låtit glasa in balkongerna så kan detta finansieras av en generell höjning av avgiften för alla bostadsrättshavare. Det går inte att jämföra med ditt fall.

Citat:
Det bör tilläggas att det sitter en äldre styrelse som spjärnar emot vid minsta förändring.
Redan där känns det som att du förlorat slaget. Hade jag kunnat hitta något sätt att argumentera för din sak så hade jag hjälpt dig med detta, men tyvärr kan jag inte finna några hållbara argument.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 11:15
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Som Maris säger så krävs det nog även bygglov för takkupor.
Årsavgiften går ju i och för sig att ändra genom en stadgeändring
där lägenheten med takkupor betalar t ex enligt andelstalet + 200 kr/mån.
Men är styrelsen emot blir det nog svårt. Kanske kan man få en stämma att besluta emot styrelsen ?
Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 11:33
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard

Tack för tydligheten admin!
Jag förstår dina synpunkter, men tänker inte,ännu, sluta gräva. Styrelsen får inte neka enligt : kapitel, 7, paragraf 7, andra stycket, (ursäkta felaktig paragrafangivelse) , (har inte läst den själv). Men enligt dig kan de göra det ändå, paradoxalt va.
Förändringen får ingen negativ effekt på föreningen. Har konsulterat folk om detta, ingenjörer, stadskontoret och energikonsulter.
Detta är frågor som svävar för mig, underhållsfrågan, ekonomin, byggteknik detta borde inte sätta hinder.
Mitt "halmstrå" är ovanbeskrivna paragraf. Jag försöker utröna huruvida makten faktiskt är så fixerad som du beskriver, självklart hoppas jag att lagen inte stödjer egenmäktighet.
Vissa föreningar som jag skrev får inglasade balkonger, men medlemmar som är utan balkonger och inglasningskostnad, får de ändå betala för andra medlemmars balkonginglasningar?
Och andelstalet, vet knappt vad det är, förstår att hyran är kopplad till denna. Är det en uppgift huggen i sten? Kan vara bra att veta om jag skall leverera argument till styrelsen.

Nästa steg är att kontakta miljökontoret för att få lägenheten ljusuppmätt, har endast två små norrfönster plus ett större i österläge, dvs att jag hävdar psykosociala skäl.

Fiktivt scenario!
Men om styrelsen säger nej och likadant en ev. stämma, och jag genomför mitt projekt ändå med motiveringen att styrelsen inte får neka medlem förändringar i sin lägenhet som är av "oväsentlig karaktär".
Vad händer då? Blir jag stämd?

Tack för planket!!
Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 12:05
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Hur få igenom sina önskemål om styrelsen nekar?

Citat:
Styrelsen får inte neka enligt : kapitel, 7, paragraf 7, andra stycket
OBS! Lagtexten du refererar till syftar på förändringar i din lägenhet, men i ditt fall är det också förändringar av föreningens gemensamma egendom, samt fasad/tak, vilket gör att din refererade lagtext inte är relevant här;
Citat:
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Lag (2003:31).
Citat:
Förändringen får ingen negativ effekt på föreningen. Har konsulterat folk om detta, ingenjörer, stadskontoret och energikonsulter.
Nu är det inte bara frågan om negativ effekt, men styrelsen kan ändå hävda en negativ effekt och då spelar det ingen roll vad de säger som du rådfrågat.

Citat:
Detta är frågor som svävar för mig, underhållsfrågan, ekonomin, byggteknik detta borde inte sätta hinder.
Kanske inte i en flexibel miljö, men en bostadsrättsförening är ofta så långt från detta som det är möjligt.

Citat:
Mitt "halmstrå" är ovanbeskrivna paragraf.
Och detta halmstrå är tyvärr inte ens ett halmstrå, enligt vad jag förklarat. Om du överhuvudtaget har något halmstrå så är det föreningsstämman, men det är extremt sällsynt (om det ens någonsin hänt i svensk historia) att man får något stöd från stämman i personliga önskemål som ditt här.

Citat:
Jag försöker utröna huruvida makten faktiskt är så fixerad som du beskriver
Jag kan garantera dig att makten i en brf är centraliserad till styrelsen, men givetvis finns det brf:ar med duktiga, kompetenta, engagerade och flexibla styrelser/styrelseledamöter som lyssnar på medlemmarna och som inte bara utnyttjar bristerna i regelverken mot medlemmarna.

Citat:
självklart hoppas jag att lagen inte stödjer egenmäktighet.
Det kan jag också garantera dig att lagen gör. Medlemmen har till sitt stöd likhetsprincipen och generalklausulen, men det tycks inte finnas någon domstol i detta land som förstår dessa, och därför fyller de tyvärr ingen funktion.

Citat:
Vissa föreningar som jag skrev får inglasade balkonger, men medlemmar som är utan balkonger och inglasningskostnad, får de ändå betala för andra medlemmars balkonginglasningar?
Det är en lång, lång historia, men denna fråga går att lösa och ibland löser föreningen detta problem i strid med lagen. Så länge ingen opponerar sig kan man hej vilt bryta mot alla lagar i en brf.

Citat:
Är det en uppgift huggen i sten? Kan vara bra att veta om jag skall leverera argument till styrelsen.
Jag har svårt att se något som skulle vara svårare än detta att få igenom i en brf. Jag hoppas att du lyckas eftersom du då skulle skapa historia i Sverige, men hur det skulle gå till vet jag inte.

Citat:
Nästa steg är att kontakta miljökontoret för att få lägenheten ljusuppmätt, har endast två små norrfönster plus ett större i österläge, dvs att jag hävdar psykosociala skäl.
Men här kanske du ändå har ett litet, litet halmstrå att greppa efter!

Citat:
Men om styrelsen säger nej och likadant en ev. stämma, och jag genomför mitt projekt ändå med motiveringen att styrelsen inte får neka medlem förändringar i sin lägenhet som är av "oväsentlig karaktär".
Vad händer då? Blir jag stämd?
Ingen kan svara på hur styrelsen i din brf (och övriga medlemmar) kommer att agera, men jag skulle sätta en rätt stor peng på att styrelsen skulle dra dig inför rätta och konsekvensen skulle bli att det kostar dig en stor summa pengar tillsammans med att du mot vite blir skyldig att återställa förändringarna på egen bekostnad.
Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 13:37
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Som Maris säger så krävs det nog även bygglov för takkupor.
Om det krävs bygglov krävs även styrelsens godkännande för att få ett bygglov. Kontakta stadsbyggnadskontoret och fråga.
Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 19:13
Giga-medlem

Standard

Jo, som jag fattar det, bygglov gäller vid fasadförändring, om ni menar stadskontorets bygglov. Frågans fokus ligger inte där ännu, och jag utgår ifrån att stadskontoret inte sätter ngra käppar....

Men jag har så här långt svårt att acceptera (kanske endast en tidsfråga dockatt godtycke kan avgöra vem som får investera i sitt boende och att rationalitet inte går före emotionalitet/smaksak. Admin har deklarerat denna ickedemokratiska återvändsgränd övetygande. Men det känns som om styrelsen inte borde inte ha det mandatet o knappast stämman i frågor som denna, utan ekonomer och tekniker. Möjligtvis en demokratifilosofisk fråga.

Självklart blir det en prestigefylld tid när jag vet att styrelsen inte har fullföljt andra lagstadgade åtagande, om de nekar underskrift.

mvh
Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 22:20
perarner perarner är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Koppling bygglov - styrelsegodkännande

Citat:
Ursprungligen skrivet av Maris Visa inlägg
Om det krävs bygglov krävs även styrelsens godkännande för att få ett bygglov. Kontakta stadsbyggnadskontoret och fråga.
Det verkar inte finnas någon automatisk koppling mellan bygglov och krav på godkännande från styrelsen, i alla fall inte i Malmö. Man kan få bygglov på något även om det strider mot föreningens normer eller stadgar så man får se upp lite där också skulle jag tro. Kanske någon har andra erfarenheter ?
Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 22:53
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Hos oss var det en medlem som själv ansökte och erhöll bygglov för att bygga ut sin balkong ca en halvmeter.
Styrelsen majoritet var dock emot utbyggnaden och den blev sedan aldrig av.
Men bygglovet kunde tydligen medlemmen söka på egen hand.
Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 10:01
Giga-medlem

Standard

Socialrealism! absolut!
men det intressanta tycker jag är om "demokratins enkelriktade återvändsgränd" blockerar medlemmens balkongutbyggnad.
Stadskontoret har synpunkter på estetiska förändringar och historiska arkitektoniska värden, vilket kan leda till ett nekat tillstånd.
Tex, är det svårt att få igenom takfönster kring St.knut i Malmö, enligt en bygglovshandläggare. Dessa kulturella/historiska värden är att ta hänsyn till, som beaktas av olika myndighetnivåer; kommun och riksantikvarienivå (länstyrelse?)
I detta fallet, om där finns flera balkonger och en kommer sticka ut, förvånar det mig om det godkänns kommunalt. Vet inte hur det ser ut i frågan.
Bygglov i Malmö!
I Malmö behöver stadskontoret styrelsens underskrift för att godkänna bygglov, enligt handläggare.

Känns obehagligt att medge.
Om rationella skäl får vika för emotionella tex "vi gillar inte medlemmen, och därav inte förslaget". Än värre är om styrelsen ser det som en oönskad arbetsbörda, typ "vi har inte tid", "vi vill inte". Då är det lågintensivt maktmissbruk, sanktionerad av lagen, enligt Admin.

Och de som står vid sidan och betraktar en styrelses beslut utan kritiskt tänkande är en stor del av maktmissbruket, flegmatism och moralisk inkontinens.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förändring av en lägenhet i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 1 2016-02-12 10:03
Väsentlig förändring - ny ekonomisk plan i brf? nojo Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 19 2010-09-29 10:41
Förändring av årsavgiften i brf Mazchi Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 14 2009-12-16 23:24
Väsentlig förändring av brf? Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2009-05-27 13:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare