Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-01, 15:32
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard Lägga ut motion

Citat:
Ursprungligen skrivet av RättvisFörening Visa inlägg
Gör jag rätt om jag lägger ut motionen på detta forum?
Du behöver ju inte lägga ut just den motion som du lämnade in till styrelsen, men du skulle kunna lägga ut ett förslag till motion för andra föreningar som sitter i samma situation som dig.

"...only the names have been changed to protect the innocent..."
Svara med citat
Gammal 2011-10-13, 21:20
RättvisFörenings avatar
RättvisFörening RättvisFörening är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Min motion

Här kommer det förslag till beslut i min motion som jag skickat in till styrelsen. I sitt original är den på fyra sidor och innehåller bl a förklaringar och bakgrund.

Motioner

Jag föreslår att stämman beslutar, var punkt fristående, att ge styrelsen i uppdrag

(1) att i varje kommande årsredovisning redovisa värmeavgifternas storlek det gångna räkenskapsåret.

(2) att minst årligen justera värmeavgifterna så att intäkterna från dessa bedöms motsvara föreningens kostnader för uppvärmning av varmvattnet i punkthusen.

(3) att i varje kommande årsredovisning redovisa hur man kommit fram till värmeavgifterna storlek det gångna räkenskapsåret.

(4) att retroaktivt redovisa värmeavgifterna storlek för räkenskapsåren 1995-1996 och framåt.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 10:39.
Svara med citat
Gammal 2011-10-13, 21:54
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Återstående jobb inför stämman

Jag kan inte mycket om värmeavgifter. Vilket betyder att jag inte hänger med riktigt i vad som är viktigt i din motion.
Ditt arbete fram till stämman är att tala med medlemmar du träffar och få dem intresserade av föreningens kostnader för det som avses i din motion.
På stämman ska du plädera för din motion och att-satser.
Detta görs lämpligast med att intressera medlemmarna för vad det handlar om. Detta är inte lätt. Någon väl planerad fråga till styrelsen som de inte kan svara på brukar vara ett bra sätt att få medlemmarna frågande/intresserade.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 10:40.
Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 17:46
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Stöd i stadgar för att ta ut en särskild värmeavgift

Men finns det, förutom i den ekonomiska planen, även stöd i stadgarna för att ta ut en särskild "värmeavgift" vid sidan av årsavgiften?

Senast redigerad av Gusten: 2011-10-14 klockan 18:12.
Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 18:12
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Avgifter

Så här lyder sista stycket under punkten Avgifter till föreningen.

I årsavgiften ingående ersättning för värme och varmvatten, elektrisk ström,
renhållning eller konsumtionsvatten kan beräknas efter förbrukning.
Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 18:24
Yotta-medlem

Standard Årsavgift kan beräknas med hänsyn till värmekostnad efter förbrukning

Det verkar inte finnas stöd i stadgarna för att ta ut en särskild "värmeavgift" vid sidan av årsavgiften.
Däremot kan själva årsavgiften beräknas med hänsyn till värmekostnad efter förbrukning.
Antagligen var det efter att ha upptäckt detta som man slutade att redovisa en separata "värmeavgifter" i årsredovisningen.
Istället är antagligen själva årsavgiften numera högre i dessa fall.
Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 19:42
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Konstruktionen av avgifter är mot stadgarna

Mig veterligen har ingen justering av avgifterna gjorts med avseende på värmeavgifterna. Det hade nog framkommit i så fall. I vilket fall som helst så hade nog styrelsen upplyst mig om det när jag nu ligger på dem. Styrelsen vägrar prata om saken, även när det tagits upp på tidigare stämmor.

Kan det vara så illa att konstruktionen av avgifter är mot stadgarna och att det är detta man försöker dölja? I så fall är hela föreningen regelvidrig eftersom bostadsrättsföreningen tillhandahåller värme bara för en del. Även tvättstuga får bara en del. Är det därför vår HSB-förening också blivit så tysta? De är de som konstruerat bostadsrättsföreningen. Är det en regelvidrig konstruktion från början?
Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 22:46
Yotta-medlem

Standard Värmeavgifter

Tar man idag fortfarande ut några värmeavgifter?
Enligt årsredovisningarna verkar det som man inte längre tar ut några särskilda värmeavgifter.
Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 12:52
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard Prioriterar egna behov

Styrelsen vägrar svara på något om värmeavgifter, så de kan ju vara så att de är borttagna också. Jag vet inte, det redovisas ju inte.

När jag meddelade styrelsens ordförande att jag tycker det ska väljas en ordförande för kommande stämma utanför styrelsen så blev det fart. Först då fick jag en reaktion. Alla andra mina mail är obesvarade. Demokrati och öppenhet är tydligen inte så viktigt, men de egna behoven av att styra som man vill är viktiga.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 10:40.
Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 17:50
Yotta-medlem

Standard Någon utanför styrelsen som stämmoordförande

Om jag minns rätt så ansåg SBC att det kan vara lämpligt att välja någon utanför styrelsen som stämmoordförande, gärna någon som inte själv är så inblandad i debatten. Det gäller bara att få stämman att välja någon utanför styrelsen som stämmoordförande.

De motioner du föreslår är bra, inte minst för att du då får upp värmeavgifterna som ett ärende på stämman.
Motionerna ska också bifogas med kallelsen till stämman.

Om det är så att föreningen slutat att ta ut värmeavgifter så lär du väl kunna tvinga styrelsen att berätta detta när ärendet kommer upp.
Och även pressa dem på vad som hänt med årsavgifterna, om det eventuellt är så att värmeavgifter inte längre tas ut.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:05.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare