Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-02, 13:56
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Lägg fram fakta för styrelsen

Börja med att skaffa fram den ekonomiska planen och kolla upp vad det står i den angående insatser och andelstal. Den ska finnas registrerad hos Bolagsverket eller PRV. Är det en gammal förening, så är den hos PRV.

Om jag har uppfattat situationen rätt, finns det inte dokumenterat om vad som gäller, då är det den ekonomiska planen som gäller. Insatserna finns garanterat registrerade i den ekonomiska planen. Andelstalen kan vara antecknade, men om uppgifter om andelstal saknas är det lätt att räkna ut de korrekta andelstalet. Andelstal är lika med lägenhetens insats dividerat med det totala insatskapitalet multiplicerat med 100, som är ägarandelen uttryckt i %.

Räkna ut de korrekta avgifterna för samtliga lägenheter, samt det belopp som du är berättigad till retroaktivt för hela den tid som du har bott i föreningen (dock max 10 år).

Dina siffror, lagtexterna nedan tillsammans med era stadgar och den ekonomiska planen är starka argument till din fördel. Ni kan strunta i hur andra föreningar gör, det finns många fler föreningar än din förening som gör fel.

Ur 9 kap. i BRL:
Innehållet i föreningens stadgar
5 § Bostadsrättsföreningens stadgar skall ange
5. de grunder enligt vilka årsavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift skall beräknas,

Ändring av stadgar23 § Ett beslut om ändring av en bostadsrättsförenings stadgar är giltigt om samtliga röstberättigade i föreningen är ense om det. Beslutet är även giltigt, om det har fattats på två på varandra följande föreningsstämmor och minst två tredjedelar av de röstande på den senare stämman gått med på beslutet. Om beslutet avser ändring av de grunder enligt vilka årsavgifter skall beräknas, fordras dock att minst tre fjärdedelar av de röstande på den senare stämman gått med på beslutet. Om beslutet innebär att en medlems rätt till föreningens behållna tillgångar vid dess upplösning inskränks, fordras att samtliga röstande på den senare stämman gått med på beslutet.

Det har ingen betydelse att det står andelstal istället för insats i stadgarna om andelstalen inte är definierade i den ekonomiska planen. Detta kan inte rubbas om man inte definierar annan beräkningsgrund för andelstal i stadgarna. Finns det andelstal i den ekonomiska planen är det de som gäller.

Delge dina styrelsekamrater att du har avsikt att gå vidare rättsligt om ni inte kan enas.
Gammal 2011-07-07, 12:07
PeaceOfCake PeaceOfCake är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Ekonomisk plan saknas

Ni kommer inte tro det här, men det finns ingen ekonomisk plan. Så läget är just nu:
- stadgarna säger att årsavgift fördelas efter andelstal.
- det finns inget andelstal
- jag har ingen aning om ursprungliga insatserna eftersom jag inte har någon ekonomisk plan.
- mina "kamrater" är inte jätteintresserade av att göra en fördelning efter kvm

Vad gör jag nu? Kanske jag kan kolla med banken om de har några papper på ursprungliga insatser?
Måste man inte ha en ekonomisk plan?
Svara med citat
Gammal 2011-07-07, 12:51
kluringens avatar
Yotta-medlem

Fråga Vad är föreningen registrerad som?

Du måste nog kolla hos alla tillgängliga källor. Börja med bolagsverket och ta reda på om ni är registrerade som en bostadsrättsförening eller bostadsförening eller aktiebolag. Banken borde ha koll, men kan ha slarvat och ha fel uppgifter. Om bolagsverket saknar uppgifter om er, borde det finnas uppgifter hos PRV (Patent och Registreringsverket.)

Det går inte att registrera en bostadsrättsförening om det inte finns någon ekonomisk plan. Bostadsföreningar och aktiebolag behöver inte ha någon ekonomisk plan.

Hittar du inga uppgifter alls, ta reda på vem som är lagfaren ägare till fastigheten.
Gammal 2011-07-07, 15:10
Duktig medlem

Standard Bostadsrättsförening

Det är en bostadsrättsförening, banken har inga papper, PRV hade inget med det att göra, bolagsverket säger att det ska finnas en ekonomisk plan men de har ingen registrerad.

Jag har även kollat med fastighetsregistret om det verkligen är "vår" brf som äger fastigheten, tänkte att det kanske fanns en annan bostadsrättsförening bakom, men nej det gör det inte.
Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 16:02
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Bolagsverket har den ekonomiska planen

Om det är en bostadsrättsförening så har Bolagsverket den ekonomiska planen där insatserna som styr årsavgiftsfördelningen finns antecknade. Man kan få den med post eller mailad från Bolagsverket mot en avgift.
Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 16:40
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Den ekonomiska planen kan finnas hos PRV

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om det är en bostadsrättsförening så har Bolagsverket den ekonomiska planen där insatserna som styr årsavgiftsfördelningen finns antecknade. Man kan få den med post eller mailad från Bolagsverket mot en avgift.
Kommer inte ihåg vilket år som Bolagsverket tog över vissa funktioner från PRV. Vår Ekonomiska plan finns inte registrerad hos Bolagsverket, den finns kvar hos PRV.

Tillägg:
Har den ekonomiska planen blivit registrerad hos PRV kan den finnas kvar i PRV:s arkiv. Vårt registrerades så sent som 1999.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-03 klockan 11:54. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 20:22
Duktig medlem

Standard PRV har ingen ekonomisk plan

Vad konstigt, när jag ringer till PRV säger de att PRV absolut inte har något med detta att göra. Vad ska jag säga om jag ringer igen?

Bolagsverket hade den som sagt inte.
Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 22:31
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Lägenhetsförteckning och insatser

Kolla i lägenhetsförteckningen. Även där finns insatserna angivna.

Lägenhetsförteckningen, som är obligatorisk, innehåller olika uppgifter om varje bostadsrätt. Den finns bara hos styrelsen, alltså inte hos någon myndighet.

Kanske är det dock säkrare att försöka få tag i den ekonomiska planen som Kluringen föreslår. Om man uppger föreningens organisationsnummer till Bolagsverket så måste de helt enkelt hitta den ekonomiska planen, förutsatt förstås att det verkligen är en BRF.
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 13:22
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Bolagsverket / PRV

Det var under en övergångsperiod som de ekonomiska planerna var kvar hos PRV. Numera finns även vår ekonomiska plan hos Bolagsverket.

Jag tycker att du ska kräva en förklaring av Bolagsverket hur det kan komma sig att de inte har er ekonomiska plan. Jag har inget förslag på lösning hur du kan gå vidare. Bolagsverket borde kunna hinta om det, de har en rådgivande juristavdelning. Ditt dilemma är att du är ensam i en minoritet som har mindre än 1/3 av rösterna. Så även om ni börjar om från början med att definiera om era insatser lär du bli överkörd.

Hyresnämnden kan vara din chans. För att rubba det inbördes förhållandet mellan insatserna räcker det inte med 75 % majoritet av samtliga röstberättigade, alltså inte enbart röstande på en stämma, utan det krävs även godkännande i hyresnämnden. Att insatsfördelningen inte kan styrkas kan enligt lag inte vara godtagbart. Du borde kunna kräva att få fram en lagenlig redogörelse av hur stor andel du har i föreningen.

Din situation är helt enkelt inte acceptabel. Det finns ett flertal lagparagrafer att att gå på.
Gammal 2011-07-17, 21:20
Duktig medlem

Standard Ekonomisk plan

Jag har försökt med org.nr, men det finns ingen ekonomisk plan. Jag har luskat om det finns en annan brf el dylikt bakom, som äger vår fastighet, men det finns bara detta organisationsnr.
Någon lägenhetsförteckning har jag inte hört talas om, trots att jag sitter i styrelsen.

Möte avklarat. Det gick (naturligtvis) åt helvete.

Vi kan inte dela avgifter efter ursprunglig insats eftersom min tydligen är byggd (och köpt) senare än de andra. Vi kan inte dela efter kvm boyta, eftersom det bara är jag som vill det.

Istället ska vi räkna en större del för min lilla bostadsrätt eftersom jag oxå använder t ex sophämtning, snöröjning, målning m.m.

Alla de andra har 3 våtrum och jag har 1. De har garage och det har inte jag. Jag har elradiatorer och de har elpannor (jag måste alltså stå för mitt värmeunderhåll själv, deras går på föreningens konto) o s v. Det spelar ingen roll.

Dessutom hävdar ordföranden att vi inte alls bestämt på årsmötet att även mitt badrum skulle renoveras, vilket vi bestämde. Vi ska åtgärda badrummen för att undvika fuktskador. mitt är godkänt av anticimex, det är inte de andras. Alltså ska inte mitt renoveras. Sen att det har brister som gör att vatten rinner ut från golvbrunnen och mot fel fall mot dörren och ut under golvet om man inte upptäcker det i tid, det är helt ointressant.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
HD meddelar PT rörande utmätning av andel i bostadsrätt - Dagens Juridik Admin Senaste Nytt 0 2010-10-04 21:20
Avdrag för Lägenhets andel av amortering guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-03-12 23:36
Andelstal i brf, Andel, Betalningsgrundande Andel, Laglig grund Jubbedidu Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 55 2010-02-18 17:49
Andel och behörighet i ägarskap? Ingå i styrelse, valberedning, rösta, etc Krickan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-09-17 17:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:37.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare