Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-16, 12:45
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Fördelning av andelstal på ett rättvist sätt

Instämmer helt med Robarb. När en brf bildas kan man inte bara utgå från bostadsrättens storlek. En bostadsrätt på 100 kvm kostar inte dubbelt så mycket i underhåll för föreningen som en bostadsrätt på 50 kvm.

Och har en lägenhet t.ex. två toaletter måste det också påverka andelsfördelningen jämfört med den lägenhet som har en toalett.

Större lägenhet ger högre uppvärmingskostnader för denna lägenhet.

Fler radiatorer, ger högre underhållskostnader för denna lägenhet.

Etc.

Mycket att väga in och inte så enkelt att göra en rättvis fördelning, men man bör göra detta så noga som möjligt eftersom det är så komplicerat att i efterhand rätta upp orättvisor i andelstal.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 16:48
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Hur avgifter fördelas på ett rättvist sätt i en brf

Visst kan man diskutera hur avgifterna bör fördelas på ett rättvist sätt, men det frågeställaren undrade var om
avgiftsfördelningen idag är korrekt. Dvs följer man den avgiftsfördelning som anges i stadgarna?
Det gör man förmodligen inte eftersom man vid några avgiftshöjningar höjt med samma belopp för stora och små bostadsrätter.

Det avgörande för hur avgifterna ska fördelas idag är vad som anges i stadgarna om hur avgiften ska fördelas.

Förmodligen är bostadsrättsföreningen återbetalningsskyldig pga för högt uttagen årsavgift fr o m den tidpunkt då man började bryta mot stadgarna genom att höja årsavgifterna med samma belopp för stora och små lägenheter (max 10 år bakåt i tiden).
Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 10:51
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Högre värdeökning på stora bostadsrätter

Man kan också spekulera i att värdet på de stora lägenheterna ökat mer än normalt tack vare den lägre höjningstakten, och den lilla lägenhetens värde har gått ner eftersom avgiften ökat mer än den skulle. En sorts stöld av värdet på den lilla bostadsrätten, utfört av de stora lägenheternas bostadsrättshavare.
Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 19:36
PeaceOfCake PeaceOfCake är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard I förhållande till lägenheternas andelstal

Det är vanliga standardstadgar: "Årsavgifterna fördelas på bostadsrättslägenheterna i förhållande till lägenheternas andelstal. Beslut om ändring på grund av andelstalsberäkning skall fattas av föreningstämma".

Jag är med i styrelsen. Det ingick i köpet, eftersom bostadsrättsföreningen är så liten.
Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 21:15
Yotta-medlem

Standard Årsavgiftsfördelning efter andelstal

Okej. Det är alltså årsavgiftsfördelning efter andelstal.
Numera är det vanligt med särskilda andelstal för årsavgifterna med lite annan fördelning än insatserna. Sådana andelstal kan finnas angivna i den ekonomiska planen eller i lägenhetsförteckningen.

Om det inte finns några andelstal angivna någonstans så har ni inga särskilda andelstal för årsavgifterna utan då är det "insatsandelstalen" som styr årsavgiftsfördelningen.
Ditt andelstal framräknas då genom att dividera insatsen för din bostadsrätt med de totala insatserna i föreningen.

Det skulle därmed behövas ytterligare ett dokument: Den ekonomiska planen. Där finns alla lägenheters insatser angivna.
Om ni inte hittar den ekonomiska planen i bostadsrättsföreningen så kan den beställas hos Bolagsverket. Jag tror det kostar ca en hundring att få den med posten eller mailad.

Antagligen har avgiftsfördelningen varit rätt från början, men genom att flera gånger höja med samma belopp per lägenhet så har man alltmer glidit ifrån den avgiftsfördelning som föreskrivs i stadgarna, och det är inte tillåtet.

Jag ser nu att även i lägenhetsförteckningen finns insatserna angivna, om ni inte hittar den ekonomiska planen.

Om alla fyra stora lägenheter har samma insats så behövs bara insatsen för din lägenhet och för en stor lägenhet för att fastställa hur avgiften ska fördelas mellan stor och liten bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 18:13
Duktig medlem

Standard Fördelning av avgiftshöjning i brf

Detta har hänt sedan sist. Vi har haft årsmöte/stämma och bestämt att vi ska höja avgifterna med totalt ca 3500 kr för hela bostadsrättsföreningen. Vi pratade om hur denna avgiftshöjning skulle fördelas och kom överens om att kolla runt om olika sätt att beräkna hyra.

Sen har jag pratat med ordföranden om hur man fördelar andelar. Jag sa att man kan göra det på kvm eller insats från första början. Insatsen från första början verkar ingen veta.

Därefter ringer ordförande mig och säger: Vi andra ska höja 800 kr, du ingenting alls just nu. Så jag betalar min avgift som vanligt.

Idag ringer en annan medlem i bostadsrättsföreningen. Han har blivit ombedd av ordföranden i styrelsen att förmedla till mig att under tiden jag varit borta har de haft ett extra möte. Utan att meddela mig. Fantastiskt med tanke på att jag sitter i styrelsen. Jag hade dessutom både mobiltelefon, mail och facebook som han kunde kontakta mig på. Men nej, lättare att ta ett beslut när inte jag är där antar jag.

Då har man beslutat om en 22% höjning, för min del ca 500 kr och för deras del ca 800 kr (jag har inte siffrorna exakt i huvudet). Så nu ska jag betala 2857 kr och de 4900 kr. Alltså ännu mera skevt. Jag sa att det är inte okej.
Dessutom kan de ju inte bara ta ett möte utan att informera styrelsen om det?

Jag sa att nu får vi ta ett möte till - jag kan imorgon. Jag sa att då får du kalla till möte, men nej det har han ingen befogenhet för. Dessutom kan vi inte ha möte nu för ordföranden är borta och alla måste vara med. Men det gick ju bra utan mig för några dagar sen. Jag sa; Du kan hälsa ordföranden (eftersom han uppenbarligen inte pratar med mig längre och väljer att gå via ombud) att han ska kalla till ett nytt möte nästa vecka och då ska vi bestämma andelar.

Det här är helt sjukt. Jag har 2 ggr fått 100% högre höjning än vad de fått i förhållande till mitt kvm-tal och nu får jag en 22% höjning på den felaktiga summan. Jag kommer snart vara ikapp dom!!

Sen började han prata om att jag minsann har tillgång till en del saker som de stora bostadsrätterna har (sophämtning m.m.) och att det motiverar ett något högre andelstal. Varpå jag kontrade med; Visst, men ni har garage som ni inte betalar ett skit för och uteplatser m.m. Han svarade; Ja men jag kan inte köra in i mitt garage, det kan de andra. Jag svarade; Men du ser, man kan inte räkna på det sättet!

Jag blir tokig på den här hakuna-mantata-föreningen. Det är klart att de alltid kommer att fatta beslut som gynnar dem, inte mig. 4 mot 1, i alla lägen.
Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 22:22
Yotta-medlem

Standard Avgiftshöjning enbart för de stora bostadsrätterna

Det är inte snyggt att passa på när någon är bortrest att fatta beslut som gynnar de närvarande på bekostnad av den frånvarande.

Det bästa vore förstås om det gick att komma överens om att man gör som ordföranden föreslog från början, dvs höjer med 800 kr enbart för de stora lägenheterna.
Tanken med detta var väl att kompensera för de två tidigare höjningarna när man höjde med samma krontal för alla lägenheter.

Onekligen en knepig situation att vara ensam mot fyra med stora bostadsrätter, så bäst vore kanske om det gick att komma fram till en överenskommelse.
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 12:35
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Ta hjälp av lagen

Din förenings beteende är lagvidrig. Begär medling i hyresnämnden. Om det inte hjälper, gå vidare till tingsrätten. Man kan inte fördela årsavgiften på så godtyckliga grunder som det görs i din förening. Slagsmål mot väderkvarnar är lönlöst.

Du har även rätt att få rättelse retroaktivt (max 10 år). Infekterad stämning har ni redan, det kan inte bli värre av att dina grannar blir medvetna om att det finns en lag som de måste följa. Stå på dig!
Gammal 2011-07-01, 18:45
Duktig medlem

Standard SBC:s jurist

Han som ringde mig igår säger att han har pratat med en jurist på SBC och fått svaret att låta avgifterna vara.

Nytt möte på gång. Hur begär man medling?

Jag tänkte säga att jag förespråkar den avgiftsfördelning som de allra flesta föreningar har. Ni förespråkar "Vi vill att du betalar en del av vår avgift.".
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 21:29
Yotta-medlem

Standard Hyresnämnden kan endast medla om andelstal

Om jag förstått det som står på Hyresnämndens hemsida om andelstal rätt, så kan hyresnämnden inte avkunna någon dom om avgiftsfördelningen utan endast medla i frågan.
Man kan skriva till hyresnämnden och ange sig själv som sökande och bostadsrättsföreningen med sitt namn som motpart.

Vid en ansökan kan det vara bra att bifoga den ekonomiska planen där insatserna för alla lägenheter finns antecknade, och hävda att avgifterna ska fördelas i förhållande till insatserna (ägarandelarna) eftersom föreningen inte har några särskilda andelstal för avgifterna.
Ta också upp att man vid de senaste höjningarna höjt med samma krontal för stora och små lägenheter.

I rena medlingsärenden finns antagligen inga tvångsmedel att ta till om föreningen skulle utebli i Hyresnämnden. Det finns helt andra möjligheter i en vanlig domstol men är också mer ekonomiskt riskabelt.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 10:46.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
HD meddelar PT rörande utmätning av andel i bostadsrätt - Dagens Juridik Admin Senaste Nytt 0 2010-10-04 21:20
Avdrag för Lägenhets andel av amortering guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-03-12 23:36
Andelstal i brf, Andel, Betalningsgrundande Andel, Laglig grund Jubbedidu Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 55 2010-02-18 17:49
Andel och behörighet i ägarskap? Ingå i styrelse, valberedning, rösta, etc Krickan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2009-09-17 17:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare