Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-27, 02:26
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard Ekonomisk optimering

Hej infobanken!

Jag var på en kurs i höstas ang ansvar för styrelsen anordnat av riksbyggen. Jag hann inte helt uppfatta helt huruvida styrelsen skall/bör anstränga sig för att optimera ekonomin i företaget (föreningen). Jag undrar hur styrelsen bör agera för att garantera sig ansvarsfrihet, ur ett juridiskt perspektiv, (man kan visst beklaga sig för det minsta, typ slipsfärgen) men när det gäller ekonomin. Finns det något generellt beskrivet i lagen? Föreningen dras idag med outnyttjade lokaler, flera för dyra elabonnemang, trappbelysning som står tänd dygnet runt år efter år? Undrar??
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 11:37
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Engagemang Engagemang Engagemang

Ser man till stadgarna, förmodar jag att Riksbyggen har samma "huvudstadga" som de flesta föreningar: att främja medlemmarnas ekonomiska intresse genom att...

Det innebär att styrelsen ska sköta föreningens fastigheter så professionellt som möjligt. Tex:

1. Engagemang Kunskap Sunt förnuft = En aktiv styrelse
2. Göra ordentliga upphandlingar av varor och tjänster
3. Se över stadgarna så att de stämmer överens i tiden
4. Uppfylla stämmans och stadgarnas målsättningar
5. Undvika beroende- och jävsfrågor
6. Löpande följa den ekonomiska situationen samt ha bra ekonomiska rutiner
7. Ha en tydlig ansvarsfördelning för styrelsen och verksamhetschefen
(otydligheter kan innebära solidariskt ansvar hos styrelse och v-chef vid skadeståndsfrågor)
8. Hålla sig uppdaterad om lagar och regler (lättare sagt än gjort) och självklart följa dessa
9. Se till att det finns genomarbetade och förståeliga förslag innan stora beslut tas
10. Att var och en som har en avvikande mening i ett beslut, ser till att det noteras i protokollet. Att tiga still när "magkänslan" talar är bara dumt. Om det är så att majoriteten och du ofta har olika åsikter - avgå.
11. Komma ihåg att okunskap inte fritar från ansvar
12. Detta plus en massa annat gör att det krävs en alert och engagerad styrelse, som försöker skaffa sig så mycket kunskap som möjligt.

Kort sagt Inga tomma lokaler, ordentliga upphandlingar inom varje förvaltningsområde; Värme, Vatten, El, Fastighetsskötsel, Utemiljö, Ekonomisk förvaltning, Sophantering mmmm. Sunt förnuft kommer man ofta långt med. T ex finns det ju lampor som är närvaro-styrda. Beroende på bl a föreningens storlek är skillnaden på vad man "lägger ut" och vad styrelsen sköter själv väldigt stor.

Egentligen skulle det stå i stadgarna, att varje styrelseledamot ska få styrelseutbildning.

Sedan finns det massor av andra frågor en styrelse ska sköta på ett bra sätt, men det var ju inte det som frågan gällde
Hoppas att det var till någon hjälp.

Senast redigerad av Nybörjare: 2011-11-27 klockan 11:38. Anledning: tog bort onödigt citat :o)
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 13:05
Mega medlem

Standard

Tack infobanken!
Det var ett uttag som fyllde den demokratiska plånboken.
Jag blev tvungen att avgå härförleden, sa upp mig från ansvaret som det innebär att sitta i en styrelse. Jag vill gärna påverka fortfarande men utanför styrelsen. Det är dock en omöjlighet, den svarar inte på mail. Utöver den ekonomiska aspekten, som de facto misskötts, har föreningen inga "ordentliga" kontrakt med flera butiker, flera (20 %) andrahandsuthyrningar är utan kontrakt, 80 % av bilarna i garaget är utan kontrakt. En butik har under årens lopp sålts utan föreningen medgivande och hyrs även ut idag (andra hands), utan förenings medgivande eller insikt, ja nu är det förståss med insikt.
Brandsäkerheten är noll, inget systematiskt brandarbete, trots att jag påtalat risken och konsekvenserna.
Två styrelsemedlemmar hoppade av nyligen abrubt, jag tror att styrelsen tog in en suppleant som ny ledamot, men en ledamot har helt sonika plockats i från "korridorerna", eller i lobbyn, utan något demokratiskt val. Jag har förslagit den nya styrelsen sedan jag lämnade att ni "måste skall gå kurser så ni får en uppfattning om vad ni gör". Tyvärr uteblir det. De kör bussen med lös ratt.

Ett kontrakt jag var med och förhandlade om i våras på 225 000 har efter detta blivit omförhandlat utan att info går ut. Det kanske inte är en plikt för styrelsenatt informera om sådana saker? vet inte själv. De agerar utifrån någon god tro, men också emotionellt, och sannolikt "för" slutet och stängt, men kunskapsnivån är för låg, tillika ambition och demokratiska insikter. Man är ju själv begränsad,
Svara med citat
Gammal 2011-11-27, 15:30
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Har de någon ratt alls?

[Jag förstår att du inte ville/kunde sitta kvar i den här styrelsen. Har man försökt rätta till sakernas tillstånd utan att lyckas, är det bara att avgå.

Det du beskriver låter verkligen allvarligt och synnerligen ansvarslöst. Har du kontaktat er revisor? Han/hon borde ha upptäckt felaktighetena och slagit larm. Sammanlagt blir det flera lagstridiga handlingar styrelsen ägnar sig åt. Märkligt att styrelsen fått ansvarsfrihet på årsstämman.

Medlemmarna har möjlighet att begära en medrevisor/granskare från Länsstyrelsen. Då krävs att minst 10% av medlemmarna skriver på och skickar/överlämnar begäran om en extrastämma till styrelslen. Den ska i sak innehålla vad det gäller (ex vis det du beskrivit) och att det gäller begäran om medrevisor/granskare. Kravet för medrevisor/granskare är att 10% av medlemmarna eller 30% på stämman röstar för det. Om styrelsen vägrar att kalla till stämma, måste ni kunna visa att de mottagit er begäran om extra stämman innan Länsstyrelsen gör något. Ni kan t ex låta någon i styrelsen signera två exemplar, varav ni behåller det ena. Ni kan ha ett vittne när ni överlämnar det eller skicka det med rekommenderad post.

Du kan kolla med Länsstyrelsen hos dig och få mer information. Eller kanske hittar du mer här på forumet. Säkert kommer också en massa goda råd från kunniga forummedlemmar.

Sedan kommer frågan om utbyte av hela eller delar av styrelsen... fast den stämmer ju inte heller!

Med de insikter och den vetskap du har kan du inte låta bli att göra någonting åt det! Annars kan det spåra ur fullständigt i er förening.

De har inte skyldighet att informera om avtal under verksamhetsåret. De har redan fått mandat i o m att de blivit valda. (fast det hade de ju inte)

När det gäller att de inte vill utbilda sig, tycker jag att du ska påpeka, att de kan som ledamöter i styrelsen kan bli skadeståndsskyldiga. Då hjälper det inte att man "inte visste".

Den fromma förhoppningen att kunna få inflytande i en dåligt skött brf kan man bara glömma. De är så okunniga och osäkra i sin nya maktställning, att de för allt i världen inte vill visa det för medlemmarna.

Du får berätta vad som händer

Senast redigerad av Nybörjare: 2011-11-27 klockan 15:31. Anledning: glömde ta bort citat igen - gaggig?
Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 08:22
Mega medlem

Standard

Jo, jag är hyfsat frustrerad, en förklaring till okunnandet ligger förmodligen att föreningen har en intern revisor, som fattar nada. Jag satt i styrelsen i ett halvår för att avgå i svårmod. Jag ville förändra situationen (jag startade med att korrigera gamla styrelsen som lagt ett nytt tak utan upphandling o besiktning, taket är idag out of bounce, takfirman i konkurs) och satte ribban högt. Styrelsemöte var 14 dag och debatt på nätet innan mötena, för att kunna ta beslut när vi träffades och för att rädda slagsidan. Ingen underhållsplan fanns, inga kontrakt, eftersatt mteriell nivå, inga besparingar, trots allt har vi väldigt låga hyror, inte så länge till förmodligen.
Eftersom en av butikslokalerna hade ett tidslås, (dvs obemannad verksamhet, med föreningens tysta o korkade medgivande, där finns nämligen inget kontrakt med avtal/villkor), kontaktade jag vårt försäkringsbolag som dömde ut detta med all rätt. I somras hade ungdomar manipulerat låsningen och tillbringade kvällar/nätter där. Ingen skada skedd mer än så men de hade eldat där inne. När jag upptäcker detta var jag på väg på semester och eftertryckligen ber jag övriga i styrelsen att ta tag i problemet som är hemma, dvs alla 4. Jag fortsätter maila under semestern om åtgärder, -sköter inte hyresgästen sina åtagande så "ring låssmed". Ingen åtgärdade, ingen svarade på åtgärdspaketet jag föreslog. En styrelseledamot svarade dock vi får ta det efter semestern, så att alla i styrelsen kan medverka. De andra svarade inte överhuvudtaget, jag visste inte om vad som hände på hemmaplan. När jag kom hem efter 14 dgr var det fortfarande olåst. Därefter avgick jag.

Senast redigerad av pjärlumjär: 2011-11-28 klockan 08:29. Anledning: komplettering
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Väsentlig förändring - ny ekonomisk plan i brf? nojo Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 19 2010-09-29 10:41
Ekonomisk jämlikhet totiki Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2010-05-31 17:01
Avtal med ekonomisk förvaltare delphi Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2010-03-27 10:20
Ekonomisk plan för brf Trötter Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 12 2009-06-02 09:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare