Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-28, 20:09
klippa klippa är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard info inför större byte/renovering

hej
finns det någon lag eller nåt som säger hur lång tid innan ett stambyte som medlemmarna ska få all information?
och kunna få ställa frågor inför det?
här ska vi ta beslut om stambyte, värmesystemsbyte, renovering av portar, hissar och byte av dörrar till lägenheter den 21 april och idag fick vi papper.
sista informationsmötet (dom har delat upp det på flera dagar då vi är så många lägenheter, 627) är 3 dagar innan stämman.

är det verkligen rätt gjort då? hur ska man hinna sätta sig in i allt på så kort tid
Svara med citat
Gammal 2018-03-28, 20:49
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
finns det någon lag eller nåt som säger hur lång tid innan ett stambyte som medlemmarna ska få all information?
och kunna få ställa frågor inför det?
Nej det finns det inte. Tidsgräns för kallelsen till stämman finns givetvis, samt att alla ärenden som skall behandlas där skall finnas angivna i kallelsen. Handlingar som rör beslutspunkterna skall finnas tillgängliga för den som vill se dem i enlighet med samma tidsgräns. Det betyder att ingenting egentligen behöver delas ut utan det räcker att om du ringer till en ledamot så skall du få "ta del av" handlingarna.

Nu verkar diger information delats ut samt informationsmöten hållas innan - ungefär så brukar det se ut. Jag har heller inga problem med detta, så länge inte renoveringarna i sig kommer som en blixt från klar himmel för medlemmarna.

En styrelse bör inför så pass stora projekt kommunicera sina planer ca 5 år innan så att ni medlemmar kan anpassa era egna beslut rörande underhållsåtgärder inom bostadsrätten till det kommande projektet. Detta är dock inget krav utan kommer an på den/de styrelse/r/ ni valt.

Att detaljerad info inte kan ges förrän strax inpå beslutsstämma är dock helt okej.
Svara med citat
Gammal 2018-03-28, 21:57
Avancerad medlem

Standard

Lite info hade vi fått att dom funderade på stambyte, men övriga projekt kommer som en blixt från klar himmel.
Så det är väldigt mycket info som man ska försöka få in på bara några veckor. Eller rättare sagt 1 vecka drygt. Då dom inte svarar på frågor om det här förrän vid info möten och öppna hus.
Så jag kan sitta här med 1000 frågor och får inte svar förrän 3 dar innan jag ska på årsstämma och rösta.
Det var därför jag tänkte om det fanns något som säger att så här mycket info om så mycket borde ha kommit ut i mycket godare tid än så här.
Svara med citat
Gammal 2018-03-28, 22:46
Yotta-medlem

Standard

Förstår din oro inför så pass stora åtgärder!

Men kom då ihåg - det mesta faller under styrelsens beslutsrätt ändå och är i sig inte i behov av ett stämmobeslut för att genomföras.

Ska se:

Stambyte: Styrelsebeslut att det skall göras - stämmobeslut av detaljer

Värmestamsbyte: Styrelsebeslut att det skall göras

Renovering av portar: Styrelsebeslut

Renovering hissar: Styrelsebeslut

Byte lägenhetsdörrar: Avhängigt er stadga men med normala stadgar: stämmobeslut.

Som du ser så behöver det mesta egentligen inte upp för beslut i stämma. Koncentrera dig på stambytets genomförande och följande detaljer:

Vad kommer ingå?
Ev ersättningar till de som har dyrare badrum idag?
Ev ersättningar till de som har nyare renoverade badrum?
Vad får jag välja på?
När får jag välja?
Har styrelsen handlat upp en seriös aktör med bra referenser?

Ställ frågor kring ovanstående och säkerställ att du får svar som du kan acceptera med hänsyn taget till:
1) Vad du själv får för standard
2) Vad du är med och betalar för andras standard

Styrelsen kan ha satt upp även de andra delarna till beslut på stämman, men det hade de inte behövt. Och ett nej i dessa delar kommer troligen bara innebära att ni inte får frågan igen, te x:

Hissrenovering:

Styrelsen har beslutat att hissarna skall få ny inredning och har valt denna bruna varianten.
Stämman säger nej för medlemmarna vill inte ha bruna hissar.
Nästa styrelse väljer istället att handla upp hissrenoveringen utan att fråga stämman och köper då en gul inredning.
Och medlemmarna ville hela tiden ha en blå...

En stämma kan alltså egentligen inte säga nej till att en styrelse vill renovera föreningens hus. Stämman kan dock ställa upp villkor och regler för genomförandet.
Svara med citat
Gammal 2018-03-28, 22:54
Yotta-medlem

Standard

Ska försöka förtydliga mig lite ytterligare då detta är lite krångligt:

Säg att styrelsens förslag till stämman är:

"Styrelsen föreslår att hissarna skall renoveras. De är gamla och slitna och i behov av en uppfräschning". Fråga till stämman: Bifall eller avslag.

Här kan inte stämman rösta. Säger den JA så blir det renovering, säger den NEJ så är det beslutet ogiltigt i och med att stämman inte får överta styrelsens ansvarsområde.

Men så här då:

"Styrelsen föreslår att hissarna skall renoveras. De är gamla och slitna och i behov av en uppfräschning. De nya hissarna kommer se ut så här." Fråga till stämman: Bifall eller avslag.

Stämman kan säga JA, då blir det enligt styrelsens förslag. Säger stämman NEJ så blir det nej men egentligen bara till just det utförandet. Styrelsen kan dagen efter fatta ett nytt beslut själva på en annan design.

Stämman skall alltså inte kunna hindra en styrelse från att renovera och underhålla. Men den har beslutsrätt i detaljer, framförallt av estetisk karaktär. När det kommer till funktion och kostnader som belöper inom styrelsens ansvarsområde så är det styrelsen som från början äger frågan helt fullt ut. Vid ett stambyte lägger man ofta en del pengar på utrustning och ytskikt inom bostadsrättsinnehavarnas ansvarsområde. Kostnaderna här råder stämman över fullt ut.
Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 09:32
Avancerad medlem

Standard

okay, kan förstå att dom får ta beslutet själva.
stambyte kan jag i och för sig gå med på men övriga projekt är inget akut och absolut inga måsten just nu.
men om man är orolig för kostnaderna, det är närmare 400 miljoner vi pratar om som vi måste låna. Vi har alltså inga pengar. (förutom hyresrätter, men dom är inte till salu just nu)
kan man på något sätt stoppa de projekt pga av det?
Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 10:13
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av klippa Visa inlägg
okay, kan förstå att dom får ta beslutet själva.
stambyte kan jag i och för sig gå med på men övriga projekt är inget akut och absolut inga måsten just nu.
men om man är orolig för kostnaderna, det är närmare 400 miljoner vi pratar om som vi måste låna. Vi har alltså inga pengar. (förutom hyresrätter, men dom är inte till salu just nu)
kan man på något sätt stoppa de projekt pga av det?
Ursäkta om jag uppfattas som påträngande. Men hur vet du att det är inte akut? Tror du att styrelsen gör det för skojs skull?
Det är löpande underhåll vi pratar om. Man underhåller inte på den dagen allt går sönder dvs akut.
Det är vanligt att man gör större renoveringar samtidigt dels för att få bättre offert och kortare störningar hos boende.
Man kan tycka att styrelsen borde vara bättre på att kommunicera men det kan också ha sina anledningar att de inte gör det.

Glad påsk!
Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 10:24
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Det kan kännas ologiskt att göra allt detta samtidigt, men om man följer en underhållsplan så kan det ibland bli flera saker som görs inom en kortare tidsperiod.

Att det "inte finns pengar" betyder det att det inte avsatts något till underhåll? Eller är det så att det avsatts och pengarna använts till att amortera av på tidigare lån?
Svara med citat
Gammal 2018-04-15, 14:56
Avancerad medlem

Standard

När det gäller ekonomin så får man inga tydliga svar och dom kan oftast inte ge någon bra lättförstådd förklaring.

Nu har jag förlikat mig med själva stambytet att det kommer bli av.

Men en följdfråga har dykt upp som vi ska ta ställning till och det är lägenhetsdörrarna. Dom föreslår i samband med att trapphusen renoveras att alla dörrar ska bytas ut till säkerhetsdörrar.

Dörren är enligt stadgarna BRF innehavarens ägodel. Många har nyligen köpt nya och då betalat från 15000 och uppåt.

Jag kan förstå om dom skulle passa på och byta ut de gamla icke säkerhetsdörrarna på hyreslägenheterna, men dom vill alltså att vi ska byta ut precis alla alla.
Det handlar om en kostnad på ca 10-12 miljoner.

Kan verkligen en förening göra så? De som nyss köpt sina förlorar alltså sina pengar. Som en annan person i området sa: "jag köpte min nyss och valde då den absolut värsta/bästa man kan finna, om ni nu byter ut den mot en icke lika bra så har jag ju verkligen förlorat på det"

För mig känns det som en totalt onödig kostnad. Vi ska i samma veva flytta ner brevlådorna till entren. Det jag tycker man i så fall kan göra är att plombera brevinkasten på dörrarna istället.

Om det här skulle gå igenom, vilken rätt har jag som enskild innehavare att tvärneka att just min dörr byts ut?
Svara med citat
Gammal 2018-04-15, 15:33
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Stadgebyte krävs!

Citat:
Ursprungligen skrivet av klippa Visa inlägg

Dörren är enligt stadgarna BRF innehavarens ägodel.
Steg 1. är att byta stadgarna till nya, där det framgår att lägenhetens entrédörr är föreningens ansvar.

Sedan kan alla lägenhetsdörrar bytas.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
infon inför byte klippa Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2018-04-13 14:29
Renovering, lgh blir större, saknar tillstånd Jocce Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2017-01-27 19:22
Byte av värmepanna i badrum / Renovering badrum - Vad gäller i brf? Pyttan67 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2011-06-06 17:15
Vinklad info från styrelsledamot i brf inför försäljning av bostadsrätt vilda Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2010-06-02 15:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare