|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Själv är jag ingenjör och inte säljare eftersom det verkar vara viktigt vilken yrkestitel man har. |
|
|||
|
|||
![]() Läge för rejäl ursäkt, Harald!!
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sant är att vi föreningar många gånger utsätts för allehanda förslag på vad "vi behöver" av folk och branscher som inte har en aning om hur en BRF fungerar och än mindre om vad den skulle kunna behöva. Tillräckligt ofta går trosskyldiga föreningar på det för att det skall vara lönsamt och fortsätta. Jag har sett föreningar som betalar över 50 000 kr om året för ett kommunikationssystem som i princip är en sämre version av mejl. Styrelsen använde det inte ens men betalad glatt och hade ett 5-årigt avtal som inte gick att bryta (jag försökte men de hade skrivit på). Jag ser föreningar som skaffar "egen" el eller mätning av varmvatten och värme och fullt ut går omkring och tror att de sparar pengar. Sant är att föreningen får betala mellanskillnaden i avläsning, installation och återanskaffning vilket inte styrelserna förstår förrän man visar siffrorna svart på vitt. Ofta har de samtidigt brutit ut dessa kostnader från månadsavgifterna vilket får till följd att föreningarnas ekonomi är sämre efter mätning än den var innan... Så jag har skäl att vara skeptisk. För övrigt så ingår de flesta "önskemålen" i vilket förvaltningsprogram som helst, te x REAL, och något sådant program lär ju behövas om föreningen saknar extern förvaltare. |
|
|||
|
|||
![]() Det är inte obligatoriskt att fylla i någon profil för att delta i forumet.
Det är klart att ditt deltagande här spiller över och genererar jobb för dig. Känns därför egendomligt att så kraftigt slå ner på andra av bara ren misstanke. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nej mitt deltagande här genererar inga jobb. Eller har du sett mig torgföra mina tjänster innågon tråd...? |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eftersom en del av oss har tjockare pannben än andra så förtydligar jag: Jag är mjukvaruingenjör (tydligen viktigt) som är medlem och boende i en BRF. Min fru, som är ordförande, har frågat hur man hanterar de objekt jag tidigare beskrivit. Eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av fastigheter och relativt lite av BRF arbete generellt så tänkte jag höra om någon annan hade liknande frågeställningar. Har någon annan hittat ett bra upplägg eller system (process eller kanske till och med, gud förbjude, program som skulle kunna köpas in för att underlätta) så hade jag tacksamt tagit emot synpunkter på det. Att sätta sig på kvällstid och utveckla ett system är ju ett hästjobb som i alla fall jag inte är intresserad av eftersom jag redan har ett liv och ett arbete. För att ytterligare förtydliga, jag har inte ens något att sälja, som vissa, men en dåres envishet, verkar tro. Varför blir det fel? Jag lyfte bara fram vad du själv har skrivit i din profil vilket rimmar illa med din aversion mot "säljare". Det är ju lätt att dra paralleller till politiker med förtroendeuppdrag som samtidigt har ekonomiska kopplingar till ett företag. Politikern hävdar ju alltid med emfas att de kan hålla isär rollerna, men det inger ju knappast något förtroende av en oberoende ställning. Så även om ingen torgför något så finns det säkert skäl att misstänka (och med vissas logik så är de ju i redan skyldiga till detta motbevisas) till att tro att emellan skål och vägg finns det ekonomiska fördelar för de inblandade. Se där, ett litet tips - det var ju precis sådana ledtrådar som jag eftersträvar, men uppenbarligen satt det rysligt långt inne. (Att tipset bara består av fyra bokstäver får man ju inte hänga upp sig på) |
|
|||
|
|||
![]() I vår förening har ett kalkylblad sammanställts med egenskaper listade för varje lägenhetsobjekt. T ex adress, antal rum, kvm osv. Detta kalkylblad lagras på en molntjänst. Detta gör att kunskapsnivån som krävs för att underhålla detta är låg och tillgången är enkel. Att använda filterfunktionen på olika kolumner för att man kan söka ut data på ett bra sätt.
Detta fungerar bra för allt som inte behöver historik. För historik har vi inget bra system. Jag skulle önska att man kunde lägga in alla händelser och knyta detta till de lägenhetsobjekt som finns. Som det är nu har vi bara lösa filer liggande på en utdelad katalogstruktur. Som trådstartaren är jag också utvecklare och hade tankar på att försöka utveckla ett open source system som kan hantera allt för en Brf. Dock så är arbetsinsatsen för detta större än vad jag är beredd att lägga ner. Sen så kommer man väldigt långt med enkla kalkylblad och en katalogstruktur för viktiga filer. Så innan man inför något komplext system egenutvecklat eller köpt så ska man ta en ordentlig funderare på hur någon skall kunna ta över efter man själv inte kan hjälpa till. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ja, det är precis samma båt som jag sitter i. Min förenings kassör har dessutom börjat drömma upp stora visioner på hur fint ett "system" skulle kunna vara med kopplingar till medlemmars månadsavgifter etc. Eftersom jag är skeptisk till att någon vill, eller än mindre kan, ta över ett egenutvecklat system så vill man gärna inte gå den vägen eftersom det dessutom ofta innebär livslång support. Jag antar att det inte finns så många bra lösningar på problemet förutom "Kalkylblad i molnet".... ![]() |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Medlems skyldigheter i bostadsrättsförening | Korsdraget | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 11 | 2014-01-05 17:01 |
Föreningen får betala medlems straffavgift - BLT | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2010-09-29 08:31 |
Höjning av enskild medlems avgift - andelstal i brf | Admin | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 0 | 2009-03-30 15:46 |
Medlems frågerätt i bostadsrättsförening | Admin | Faktabanken | 0 | 2009-03-24 01:55 |
Medlems- och lägenhetsförteckning bostadsrättsförening | Admin | Faktabanken | 0 | 2009-03-24 01:44 |