Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-09, 07:30
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Granskning Sund makt tål granskning

Det maktmissbruk som förekommer inom HSB Malmö, med Claes Caroli i spetsen, är på intet sätt unikt.

Jag läser idag en artikel av Sydsvenskans chefredaktör där han skriver att Sydsvenskan blivit hårt angripen av politiker för att SDS avslöjade det bristande underhållet på Malmös fritidsanläggningar (Aq-va-kul, som höll på att rasa, pga kommunens vanskötsel) som bl.a. Olof Westerberg förde fram i ljuset.

Citat:
En fråga om demokrati
Vi måste granska makten. Bara en mycket osund makt tycker att den principen är osund.
En politiker, Lynn Ljungberg, har tydligen skrivit en hel bok som ett försök till hämnd på SDS för dessa avslöjanden.

Som Daniel Sandström skriver;
Citat:
Sedan är det förstås så att det gör ont att bli granskad
Ja, i alla fall om man gör ett dåligt jobb, och detta upptäcks.

Exakt samma mentalitet är det i HSB Malmö, såväl i styrelsen som bland fullmäktige.
Ont, det gör ont, sååå ont... och alla omkring märker ingenting...

Daniel Sandström skriver vidare;
Citat:
Ska vi då sluta granska makten av hänsyn till politikerna, ska vi sluta att ställa de ansvariga till svars?
Samma fråga gäller för maktkoncentrationen inom HSB.
Ska vi bara låta dem hållas och inte bry oss om all vanskötsel som pågår i organisationen, bara för att de inom HSB i snart 100 år kunnat bete sig hur som helst och fritt slösa bort medlemmarnas pengar utan att någon noterat detta?

Det framgår med all önskvärd tydlighet att varken styrelse eller fullmäktige vill stå till svars för sina handlingar... men ska vi bara finna oss i detta?

Daniel Sandström skriver många kloka ord, och fortsätter;
Citat:
Genom att göra sig till offer försöker Lynn Ljungberg förskjuta ansvarsfrågan. Plötsligt är det tidningen som är förövaren, politikern bara ett villebråd, och det förtroende och ansvar som politikern fått från medborgarna ska liksom glömmas bort.
Är det inte fantastiskt hur väl dessa ord passar in på HSB Malmös styrelse och fullmäktige. Det är som om Daniel Sandströms artikel egentligen var skriven om HSB. Byt ut politikernas namn till HSB Malmös styrelse och artikeln passar som en hand i handsken för HSB-organisationen.
Claes Caroli försöker i sina inledningstal på stämmorna förklara hur synd det är om honom och resten av styrelsen för att det finns ett par medlemmar av 42.000 som ifrågasätter vad som händer inom HSB Malmö och som vill utöva sina demokratiska rättigheter. Det är synd om styrelsen för att medlemmar skriver motioner som ändå samtliga avslås i grupp utan diskussion. Det förtroende styrelse och fullmäktige fått är inte av intresse för HSB Malmö, och det är inget som ska diskuteras någonstans någon gång.

Daniel Sandström avslutar med;
Citat:
Också den granskade politikern bör förstå vikten av granskning. Det är, menar jag, ett demokratiskt minimikrav som man kan ställa på våra folkvalda.
Så sant som det är sagt, och det är också ett minimikrav man kan ställa på HSB Malmös styrelse och fullmäktige. Men där har vi långt kvar innan denna acceptans finns i organisationen, och fram till dess så får nog tyvärr vi få som vågar yttra oss leva med det hat och de kränkningar som en maktfullkomlig och arrogant styrelse och ignoranta fullmäktige i denna s.k. "medlemsorganisation" konstant utsätter enskilda medlemmar för.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2009-05-09 klockan 08:17.
Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 19:19
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning HSB riktar all sin kraft och alla sina resurser MOT medlemmarna

Jag förundras över hur denna s.k. medlemsorganisation - HSB - så frenetiskt arbetar för att försöka inskränka medlemmarnas rättigheter och minska demokratin samt insynen. Alla inom HSB tycks stå helt enade i denna kamp mot medlemmarna och medlemmarnas bästa.

Det gör HSB i stället för att arbeta för att förbättra kärnproblemen i organisationen, dvs;
  • Att styrelsen inte svarar på medlemsfrågor.
  • Att HSB:s tjänstemän beter sig synnerligen arrogant mot medlemmarna, och svarar på ett skrämmande oförskämt sätt på medlemsfrågor.
  • Att HSB:s valberedning bara letar efter nya förtroendevalda inom den "inre kretsen", i stället för att söka dem som är mest lämpade för uppdragen.
  • Att struktur i HSB:s arbete saknas.
HSB går just nu ut i sin mest omfattande kampanj någonsin ("HSB:s nya kommunikation") för att försöka få medlemmarna att tro att HSB värnar om medlemmarna.

HSB talar sig varm för sina påstådda "kärnvärderingar"; ETHOS (engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan).
Men i praktiken ser vi med all önskvärd tydlighet att HSB står för det rakt motsatta.

Det finns inget engagemang inom HSB, och om man inte till 100 % ställer upp på HSB utan att ifrågasätta något så ska man som medlem tryckas ner i skorna. Dvs engagerade medlemmar är det absolut sista HSB-organisationen vill ha.

Tryggheten lyser med sin frånvaro. I bostadsrättsföreningarna sitter det lekmannastyrelser, och om dessa lekmannastyrelser terroriserar sina medlemmar så stödjer HSB detta fullt ut. Det är HSB fjärran att ta något ansvar för misskötsel i brf:arna.

Omtanke är väl det sista som HSB kan sägas stå för. HSB värnar enbart om föreningarnas styrelser, fullmäktigeledamöterna och de av HSB speciellt utsedda HSB-ledamöterna, dvs någon liten procent av medlemmarna. Resten av medlemmarna (99,9%) är inte vatten värda.

Samverkan finns det inte inom HSB, förutom inom den kraftigt insynskyddade "inre kretsen" av likasinnande som aldrig ifrågasätter något och som inte kritiserar någon utom dem som vågar ha synpunkter.

Av ovanstående följer helt naturligt att någon hållbarhet inte finns i HSB, men det kan konstateras även på en mängd andra sätt. Inte minst genom att det inte finns någon struktur i det arbete som HSB bedriver.

HSB Malmös tjänstemän har en snittlön som börjar närma sig 40.000 kr i månaden. Det är medlemmarna som får betala för detta!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2009-05-11 klockan 01:30.
Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 21:13
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning HSB Malmös styrelseordförande Claes Caroli motarbetar demokratin

HSB-organisationen är fullständigt skräckslagen för granskning, och sedan Claes Caroli kom till makten så har det bara gått utför.

Precis innan Claes Caroli halkade in på ett bananskal (genom att förstahandsvalet till styrelseordförande hoppade av) så började det bli lite insyn i HSB Malmö.

Men Claes Caroli slog till alla bromsar när det gällde demokratiseringen i HSB Malmö och försöker med alla medel stoppa all medlemsinformation som det är möjligt för honom att göra någorlunda inom lagens gränser.

Styrelse och fullmäktige ska vara en väl sammansvetsad grupp som ska kunna stå upp mot de medlemmar som de egentligen är satta att tjäna... inte motarbeta så som det fungerar idag.

Ett av oändligt många exempel på detta är att Claes Carolis diktaturstyre är när han inför HSB Malmös årsstämma inte bara vägrar att svara på motionärs frågor om motionärernas möjlighet till presentation av sina motioner, bl.a. vilken utrustning som då finns att tillgå.

Följande skrev jag til Claes Caroli och resten av HSB Malmös styrelse innan årsstämman 2009;

Citat:
Claes.
jag har ställt frågor till HSB Malmös styrelse sedan januari och inte fått något annat än som bäst undanglidande svar.

Jag vill ha svar på nedanstående frågor.

Plus följande "presentationsfrågor";
Varför vill styrelsen inte berätta föutsättningarna för oss som kommer att presentera våra motioner?
När jag presenterar mina motioner, får jag då två datorer på podiet?
En dator för att styra presentationen och en dator med 21 tums skärm där jag kan läsa CD-skrivan med mina motioner?
Eller får jag mina motioner i pappersform???

Svar ombedes nu å det snaraste !!!!

Styrelsens arroganta sätt att behandla mig som medlem finner jag inte överensstämmande med vare sig hur en styrelse ska bete sig etiskt/moraliskt eller HSBs kod för föreningsstyrning eller ETHOS eller något annat.

HSB Malmös styrelse tycks befinna sig på precis lika låg nivå som styrelsen i min egen brf, och det finner jag ytterst beklagligt !!!
Claes Caroli och resten av styrelsen blåvägrade att svara med ett enda ord på dessa frågor!

Strax innan stämman ljuger Claes Caroli öppet och hävdar att motionerna skulle visas på en stor skärm. men det visade sig på stämman att det bara var fullmäktigeledamot Åke Persson förunnat att få göra detta.

Bl.a. på följande sida;
Hur Claes Caroli INTE svarar på frågor från medlemmarna
kan alla se hur Claes Caroli undanhåller medlemmarna från svar på praktiskt taget alla frågor som ställs, oavsett vad de handlar om.

Inte nog med detta, Claes Caroli ger dessutom tydliga direktiv till HSB Malmös tjänstemän att inte svara på medlemsfrågor!

Senast redigerad av Admin: 2009-05-18 klockan 15:22.
Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 19:35
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning

Stämmoprotokollet från årsstämman är nu klart (Stämmoprotokoll HSB Malmö 2009).

I detta stämmoprotokoll står det;
Citat:
30 Motion - 01-208
Tommy Johansson yrkar att --- motioner 1-178, vilka redan behandlats av den ordinarie föreningsstämman 2008, ska beslutas genom ett beslut och då i enlighet med styrelsens svar, nämligen avslag på samtliga.
Vidare att resten av --- motioner också omfattas av ett beslut.
Stämman beslutar att bifaller Tommy Johanssons yrkande.
Dvs stämman bifaller stämmans beslut att avslå alla mina 208 motioner i ett beslut (eller i avslag i två beslut, beroende på hur man tolkar det).
Dessutom är det en lögn att motion 1-178 behandlades på årsstämman 2008, men det är en fråga för domstolen.
Se Tommy Johanssons antidemokratiska tal mot motioner och mig.

Citat:
--- får yttra sig över motionerna 1-178. --- håller ett kort anförande.
Stämman beslutar att avslå motionerna 1-178.
Jag förbrukade större delen av de 15 minuter jag tilläts av stämman för att försvara mina 208 motioner.

Citat:
Ordföranden vänder sig därefter till --- som bereds tillfälle att yttra sig öäver motionerna 179-208. --- avstår från att yttra sig.
Det stämmer inte.
Jag yttrade mig genom att säga något i stil med att stämman kunde avslå alla mina motioner i klump som vanligt...
Vad skulle jag kunna säga om 30 motioner på bara ett par av mina tilldelade resterande minuter?
Styrelsen hade ju inte ens bemött de flesta av motionerna!

Citat:
Ordföranden meddelar därefter att --- kan begära ytterligare tid för att redogöra för sina motioner 179-208. --- avstår från att kommentera detta erbjudande.
Nej, riktigt så gick det inte till på stämman.
Dessutom; alla förstod naturligtvis i detta läge att även om jag - mot all förmodan - skulle få ytterligare 15 minuter så skulle dels detta inte räcka för de sista 30 motionerna, och dels så är det orimligt att under denna press försvara sina motioner utan möjlighet att ens kunna presentera motionerna (som endast en fullmäktige fått förmånen att få i skriftlig form, och där motionerna inte presenterades på storbildsskärm).

Citat:
Ordföranden meddelar att styrelsens svar på motionerna 179-208 är avslag på samtliga.
Därefter frågar ordföranden om det finns någon av nämnda motioner som fullmäktige önskar ska behandlas särskilt samt att denna/dessa i så fall kan tas ut för separat behandling.
Ingen sådan begäran framställs, varför stämman beslutar att fatta ett beslut angående motionerna 179-208.

Stämman beslutar att avslå motionerna 179-208.
Fullmäktige är eniga i att köra över alla motioner.
Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 23:02
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard HSB:s tid är ute...

Från stämmoprotokollet

pkt 26.
Ordföranden redogör för vad som står i stadgarna § 15.
"Medlem som enligt § 19 inlämnat motion till föreningsstämman (motionär) har yttrande-och förslagsrätt vid behandling av den aktuella motionen.
Stämman beslutar att begränsa talartiden till 15 minuter per motionär, oavsett motioner, med möjlighet till ytterligare tid.

15x60 = 900sekunder. 900 delat på 200 motioner ger 4,5 sekunder per motion.

Har man då inte brutit mot stadgarna med ett sånt beslut?

Märk stadgetexten "vid behandling av den aktuella motionen"

Kuriosa i stämmotexten är att det är ju bra att fullmäktigeledamöterna i alla fall får lära sig det som står inom parentes.
Att en som lämnar in en motion kallas motionär. För det ordet trodde väl de flesta hade något med att vara ute och springa????.
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 15:31
Admins avatar
Systemadministratör

Cool HSB Malmö censurerar ALLT

Informationen och insynen i HSB Malmö har sedan årsstämman 2008 i princip totalt upphört.

Efter att HSB Malmö först lagt ut stämmoprotokollet från årsstämman 2009, så togs stämmoprotokollet bort igen (i strid med HSBs kod för föreningsstyrning), och har nu lagts ut igen, men denna gång med alla namn utraderade.

Speciellt skojig blir den sista sidan i stämmoprotokollet 2009 som HSB Malmö nu publicerat på webben.

Dvs namnteckningarna står kvar men den maskinskrivna texten (Mats Engstrand, Bengt Skånhamre, Jörgen Linder, Gunnel Fridh samt - felstavat men ändå ej justerat av justerarna - Kent Staff) är blockerad.

Vad är det för galenpottor som håller på så här, kan man undra?
Och inte med ett ord förklarar HSB Malmö sitt beteende, det handlar bara om att mörka så mycket som möjligt!

HSB Riksförbund följer heller inte HSBs kod för föreningsstyrning.
Deras stämmoprotokoll är, precis som tidigare, hemligare än något annat, och har inte lagts ut på webben.

Se;
Stämmoprotokoll HSB Malmö 2009

HSB Riksförbund vägrar lämna ut kopior på stämmoprotokoll

Senast redigerad av Admin: 2009-06-08 klockan 15:46.
Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 00:07
Suna Suna är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Sep 2009
Se här... Är ingen advokat inblandad i detta läge?

Advokat kan man ju rekommendera.
Det ska kosta för den/de som enligt lagarna gör fel.

Börja åtminstone med en 15 minuters gratis rådgivning som brukar finnas i bibliotekens lokaler så kommer Ni känna er allt säkrare på Er rätt !
Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 20:27
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard HSB glad pensionär?

Ni får ju tänka på att HSB bara är 85 år gamla. Det tar lite tid att lära gamla hundar sitta?

Sedan tror jag att de har stora problem med medlemsregistret.

Men kommer medlemmarna in i bilden. Jag tänker på de som röstat för att föreningen betalar medlemsavgiften till HSB kollektivt.

Någon förening som förhandlat fram ett billigare pris på grund av att HSB tjänar tillexempel portopengar. Tror inte det.....
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motioner till HSB Malmös årsstämma 2009 Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2009-03-28 21:44
HSB Malmös årsstämma 2009 - På CD Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 3 2009-03-25 01:53
Motioner till HSB Malmös årsstämma 2009 Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2009-02-01 09:30
Motion till HSB Malmös årsstämma 2009 senast inlämnad 31 januari 2009 Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-12-03 18:45
HSB Malmö - Valberedningens förslag - en skrämmande läsning Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 9 2008-04-02 13:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:43.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare