Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-03, 20:02
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Vinsten kan man däremot ta del av genom att årsavgiften sänks när räntekostnaderna sänks. Exempelvis är ett sätt att tidigarelägga detta till nuvarande medlemmars båtnad, att "låna" ut eller "spara" avskrivningarna i amorteringar på lånen. Denna typ av "lån/sparkonto" får dock ej fördelas som "kapitaltillskott" vid medlemmens avyttring av borätten. Utan det är föreningen som "sparar" avskrivningarna på ett "konto" som ger högre utdelning än ett vanligt konto gör. Och "räntan" (eller snarare räntesänkningen) kommer de nuvarande medlemmarna till del direkt.

Med anledningen av denna tråden måste jag ställa en fråga.
Är det någon som hört talas om en brf som fått skatterevison av skatteverket?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 11:34.
Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 11:44
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Är det någon som hört talas om en brf som fått skatterevison av skatteverket?
Nej. Jag förmodar att anledningen är att föreningar oftast inte är redovisningsskyldiga av moms. Redovisningen av moms görs endast om föreningen hyr ut lokaler eller biluppställningsplatser till icke medlemmar.
Det förekommer säkert att föreningar involveras i utredningar när föreningar anlitar oseriösa entreprenörer eller har hyresgäster som inte har rent mjöl i påsen.

Föreningar med om sättning under 50 milj. behöver inte skicka in bokslutet till Bolagsverket och så har de flesta en ekonomi kunnig person som upprättar bokslut samt deklarationen åt föreningen. Egen kontrollen i en förening brukar ju också vara god så anledningen till att myndigheterna gör djupare kontroller på bostadsrättsföreningars räkenskaper förefaller vara lågt prioriterat.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 11:35.
Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 10:59
Yotta-medlem

Standard

Jo, så är det nog också. En annan anledning kan vara att det inte finns så mycket skattepengar att hämta längre. Det är endast reavinsten som är intressant för skatteverket numera och då skall ju separata kontrollupppgifter lämnas in och har inget med föreningens bokföring att göra.

Tyvärr innebär det på ett plan att kontrollfunktionen reduceras. Jag har ett exempel på en förening som inte längre gör några avskrivningar alls. Och det har pågått i 20 år eller mer, utan avskrivningarna används direkt till driften. Jag har ingen aning om hur vanligt detta är. Det kan vara svårt som köpare att se denna långsamma utarmning av föreningens kapital.
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 23:10
chox chox är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Jag skall rådfråga en vän som är doktor i företagsekonomi och se vad han har för synpunkt på frågan, jag återkommer med mer information i frågan.
Vad rekommenderar doktorn?
Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 01:06
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av chox Visa inlägg
Vad rekommenderar doktorn?
Jag har varit i kontakt med doktor ekonomi angående detta. Han tyckte att det kan vara värt att testa om det är möjligt att få detta avdrag, han uppgav att jag skall vara tydlig i mitt yrkande till skattmasen.

Han uppgav även att det kan vara lättare att få detta skatteavdrag om föreningen för över föreningens krediter på bostäderna med en fördelning som utgår från andelstalen.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 11:36.
Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 08:50
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Han uppgav även att det kan vara lättare att få detta skatteavdrag om föreningen för över föreningens krediter på bostäderna med en fördelning som utgår från andelstalen.
Menar han att föreningens medlemmar själva ska ta över skulden till banken?

Jag tror den frågan diskuterats tidigare på detta forum. Min åsikt är att det inte lönar sig för medlemmen. Föreningens skuldminskning leder inte till en motsvarande ökning av lägenhetens värde.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 11:37.
Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 08:57
Yotta-medlem

Standard

Och det är i sådana fall en annan fråga än den vi diskuterat här.
Då är det personliga lån som givetvis kan kvittas mot den egna inkomsten.
Det är inte längre föreningens lånekostnad som kan kvittas mot den egna inkomsten.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Går det att få avdrag... Tom1980 El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 13 2010-05-12 17:48
ROT-avdrag och konsumentprisindex Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-06-01 22:35
Nytt ROT-avdrag Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-04-24 10:21
Stuguthyrning, arv och ROT-avdrag Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-08 23:22
Lag-förslag om ROT-avdrag för brf Gusten Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2009-01-20 12:07

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare