|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() I denna mening
Ränteutgifter Skuldränta på medlemmens lån avseende privatbostadsrätt är avdragsgill i inkomstslaget kapital. Borde väl "medlemmens lån" betyda medlemmens lån, inte förenigens lån. Det står ju "medlemmens". |
|
||||
|
||||
![]() Kapitaltillskott får man dra av vid försäljning.
Nån som vet vad dessa pengar har gått till? Kan varje medlem fortlöpande få uppgifter om hur mycket medlemmen har betalat in årsvis?
|
||||
|
||||
![]() Juridisk person= Delägaren/medlemmen i föreningen
Ränteutgifter Avdrag för räntekostnader får göras enligt vanliga regler för inkomstslaget näringsverksamhet. |
|
|||
|
|||
![]() Trötter, som du ser i rubriken handlar denna sida om "Beskattning av medlem i oäkta bostadsföretag - Juridisk person".
Då har jag två frågor. Är du medlem i ett oäkta bostadsföretag? Är du en juridisk person? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Juridisk person tolkar jag, som en av delägarna/medlem i föreningen. Det är inte förbjudet att yrka på ett avdrag bara man är tydlig och inte vilseleder skattemyndigheten då är det ingen risk för skönstaxering. Jag håller på att granska det finstilta = lagtexterna. Som jag har angivit tidigare har jag fått informationen från en förening som tillämpar detta med att medlemmarna drar av på sin deklaration de ränteutgifter som föreningen har på krediterna. Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 12:51. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Du är en fysisk person. Senast redigerad av Admin: 2014-07-15 klockan 12:57. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har inte nämnt kapitaltillskott, utan kapitalkostnader är det som jag har diskuterat och hävdar att det är tillåtet att ta upp dessa till deklarationen. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
En juridisk person är t.ex. HSB som är medlem i din brf. Men jag håller med dig om att det inte är förbjudet att yrka avdrag och att man inte riskerar något så länge man är tydlig. Bara för att man inte får igenom ett avdrag så innebär det inte att man råkar illa ut på något sätt.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
|||
|
|||
![]() Tja, du besvarar en fråga om vad kapitaltillskott är med att hänvisa till föreningens kapitalkostnader.
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Går det att få avdrag... | Tom1980 | El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV | 13 | 2010-05-12 18:48 |
ROT-avdrag och konsumentprisindex | Admin | ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster | 0 | 2009-06-01 23:35 |
Nytt ROT-avdrag | Admin | ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster | 0 | 2009-04-24 11:21 |
Stuguthyrning, arv och ROT-avdrag | Admin | ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster | 0 | 2009-03-09 00:22 |
Lag-förslag om ROT-avdrag för brf | Gusten | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 6 | 2009-01-20 13:07 |