Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-01, 16:37
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Hur skriver man öppna styrelseprotokoll i en brf?

Francois tar upp en viktig sak här (och som du själv också nämner, BigM).

Det finns tre typer av bostadsrättsföreningar;
1. De som informerar medlemmarna.
2. De som informerar medlemmarna mycket selektivt och allmänt, utan substans, och undanhåller viktig info.
3. De som inte informerar medlemmarna (tyvärr majoriteten).

Att informera medlemmarna ger föreningen en uppenbart utökad säkerhet, men det kan ändå inte jämföras med den säkerhet offentliga styrelseprotokoll ger.

Med bara medlemsinformation, i form av t.ex. nyhetsbrev, kan styrelsen välja fritt vad som ska informeras om avseende det som händer i föreningen. Styrelseprotokollen däremot tar upp allt (eller ska i alla fall göra det).

Det ena utesluter inte det andra. Bara för att man har offentliga styrelseprotokoll så innebär det inte att man i övrigt kan sluta informera medlemmarna. Styrelseprotokoll säger långt ifrån allt och styrelsen måste ge utökad information om vissa protokollpunkter.

Allt fler föreningar gör på detta sätt, och vad jag kan se så hör dessa föreningar också till de mest välfungerande föreningarna i Sverige, med nöjda och glada medlemmar.
Med öppenhet så får medlemmarna förtroende för styrelsen på ett helt annat sätt än tidigare.

PUL kan du glömma.
Det var inga problem ens tidigare, men här har regelverket dessutom förtydligats och öppnats upp för ett par år sedan.

Vad ni inte kan informera om är om enskild medlems personliga förhållanden;
- störningsärenden
- betalningssvårigheter
- avhysning
- personliga uppgifter om enskild medlem (pnr, etc)
- och dylikt (jag vet inte om någon kan komma på fler exempel just när det gäller info om enskilda medlemmar).

Notera att det går utmärkt att t.o.m. informera om t.ex. aktuella störningsärenden och betalningssvårigheter i mer generella ordalag så länge ingen, med stöd av den text som skrivs, kan härleda detta till någon särskild medlem.

Ger sedan alla involverade sitt uttryckliga skriftliga tillstånd går det t.o.m. att uppge namn i störningsärenden och betalningssvårigheter (men det finns väl som regel inget behov av detta?).

I övrigt är det fritt fram att informera om allt, exklusive viss känslig information avseende ej avslutade upphandlingar.

Jag skulle vilja göra ett litet tillägg till Francois metodik.
I de fall protokollpunkter suddas ut kan protokollpunkten ersättas med vad punkten handlat om.
T.ex.
- "Störningsärende"
- "Avgiftsfråga, enskild medlem"
Etc.
Då vet medlemmarna att protokollpunkten tagits bort legitimt.

Efter ett par öppna styrelseprotokoll så blir detta rutin och går snabbt och enkelt att publicera.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-04-14 klockan 10:07.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 16:43
BigM BigM är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Vi gör så i vår förening:

- vi skriver ett styrelseprotokoll
- sen är det justering, granskning, underskrifter
- sen scannar jag protokollet och skapar ett Word dokument som innehåller bilder av de scannade sidorna.
- jag klistrar en textruta där det står "TYSTNADSPLIKT" över de paragraferna som lyder under tystnadsplikten
- sen lägger jag det bearbetade dokumentet på vår hemsida, på en sida bara för medlemmarna (skyddat av lösenord)
- originallet skickar jag till vår ekonomisk förvaltare

På så sätt slipper vi glömma att meddela information till våra medlemmar (om vi inte glömt protokollföra det, d.v.s.)
Detta är ju fullkomligt lysande!
Nu kommer forumet verkligen till sin rätt. Här har jag tillbringat många timmar med tankeverksamhet kring hur vi kan vara öppna utan att trampa någon på tårna. Lösningen är genial i sin enkelhet.

Tusen tack!

/BigM
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 17:10
Einar Einar är inte inloggad
Tera-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av BigM Visa inlägg
Ni som är öppna med protokoll, har ni någon typ av A och B protokoll där ena är för internt bruk och den andra offentlig?/BigM
Det är inte konstigare än vad åtminstone Socialnämnden i Kristianstads kommun gör (se här).

Man för huvudprotokollet. Allt som är "hemligt" förs i bilagor. I huvudprotokollet refererar man till bilagorna. Därmed löser man enkelt allt som är för känsligt för att torgföras allmänt.

Om detta går att lösa i Socialtjänst-sammanhang så borde det väl rimligtvis gå att lösa i ett BRF-sammanhang!!!???

I värsta fall finns det ju svarta spritpennor att använda om någon begär ut protokollet. Styrelsen får väl då göra en "sekretessgranskning" och stryka över det som inte skall komma ut. Sedan får de väl förklara vilken art av känslig information det handlar om när medlemmen ser överstrykningarna.

Det värsta nu är att man använder den påstådda sekretessen (i min förening åtminstone) för att dölja de fel man begått/begår medvetna om att revisorerna inte gör någonting. Men jag är inte "färdig" med detta i vår förening ännu. Jag är faktiskt en delägare i föreningen ... skulle jag då inte ha rätt att få reda på vad som förekommer i styrelsen (med angivna känsliga undantag)???
Gammal 2009-04-01, 21:54
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Det tog mig ett år att övertyga styrelsen att göra som jag beskrivit. Nu, efter 3 år, känns det naturgt. De nya ledamöterna i styrelsen har ingenting emot. De var de gamla som tyckte att "så har vi aldrig gjort förut" och sådana meningslösa argument. Ett typiskt Riksbyggen argument är "om ni styrelse skadar föreningen, kan ni bli skadestånds skyldiga". På så ät blir alla rädda, sam ingen pratar om nåt och protokollen förblir "hemliga".
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 13:10
Einar Einar är inte inloggad
Tera-medlem

Standard

Här ytterligare "konversation" med Fregne idag (2 april):

Från: Einar Strömblad [mailto:xxxxx@xxxxx.se]
Skickat: den 2 april 2009 12:12
Till: Christina Fregne
Ämne: Utlämnande av styrelseprotokoll

Hej igen,

Skall din tystnad efter mitt email till dig i fredags (som svar på ditt email om Mallméns kommentarer kring tystnadsplikt)
tolkas som att dina argument är uttömda och att du inte kunnat hitta något lagrum till stöd för det du sa efter Tingsrättsförhandlingen?

Mvh,
Einar Strömblad

Fregnes, något krystade svar:

Från: Christina Fregne [mailto:xxxxxxx@skane.hsb.se]
Skickat: den 2 april 2009 12:42
Till: Einar Strömblad
Ämne: SV: Utlämnande av styrelseprotokoll

Hej !
Vi jurister följer lagparagrafer, förarbeten, rättspraxis samt kommentarer till lagstiftning(tex litteratur). Vad gäller styrelseprotokollens offentlighet sägs både i Anders Mallméns kommentar till föreningslagen samt Håkan Julius, Bob Nilsson-Hjorts och Ingrid Ugglas kommentar till bostadsrättslagen att styrelseprotokollen inte är offentliga. Bättre besked än så kan jag tyvärr inte ge dig.
Mvh
Christina Fregne

På detta har jag svarat:

Hej igen,

Du har alltså inte, trots vad du utlovade, ens kunnat ange lagparagraf, något förarbete till lagen eller rättspraxis till stöd för din uppfattning. Endast några referenser till kommentarer där jag i förra varvet avslöjade dig med att försöka avleda uppmärksamheten till begreppet ”tystnadsplikt” istället för det frågan gällde (och även det var ju fel).

Det du nu anför (påstådda kommentarer i olika böcker) är alltså mycket långt ifrån det du från början utlovade och var så säker på.

Mvh,

Einar Strömblad
Gammal 2009-04-02, 13:36
Yotta-medlem

Standard

Kolla här:
http://hotpot.se/riksbyggen_main-fil..._protokoll.htm

samma samtal som du precis haft.

Dessa människor kan inte göra sig en egen uppfattning, de repeterar vad andra säger, utan att förstå.
Till deras försvar kan man säga att de tillhör stora organisation där höjden på taket kommer upp till mina vrister, ungefär.
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 14:42
Yotta-medlem

Standard

Men det är sant att styrelseprotokoll inte är offentliga. De är inte hemliga heller. Det är inget brott att visa protokollen till alla, inget brott att hålla ddem gömda för medlemmarna heller. Det är upp till varje styrelse och medlemmar att bestämma hur de vill ha det.
Tråkigt att Riksbyggen och HSB förespråket det "hemliga" sätter istället för det "öpnna" sättet. Det visar deras attityd.
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 22:50
Peter B Peter B är inte inloggad
Mega medlem

Standard

Kan passa på att i sammanhanget fråga vad som gäller för protokollen från föreningsstämmorna.
– Ligger det något tveksamt i att visa dessa för utomstående, dvs. personer som inte är medlemmar i föreningen?
Det kan ju tänkas att man som medlem vill ha hjälp från någon mer kunnig person med att tolka och kontrollera att allt är i sin ordning, även om den man begär hjälp av inte är jurist eller revisor.
– Finns det någon lagtext som reglerar detta utöver skrivningar att medlemmar har rätt att få se protokollen? Vem har annars möjlighet att se stämmoprotokollen?
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 23:14
Yotta-medlem

Standard

Hej
Vi alla insatta i dettaforum kan lova dig att det är inga problem att visa ett stämmoprotokoll till utomstående. Många föreningar har dessa protokoll på sin hemsida. Styrelser brukar inte vara kinkiga på att visa dessa protokoll. Protokollen ska vara tillgängliga till medlemmarna typ 3 veckor efter stämman. När du fått se protokolelt, ka ndu be att få en kopia, och du får visa den till vem du vill. Du gör inget olagligt när du gör detta. Om styrelen inte vill ha du gör en kopia, kan du kopiera för hand, eller ta bilder med en kamera. Om

Vill inte din styrelse lämna ut stämmoprotokollet till dig?
Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 23:23
Peter B Peter B är inte inloggad
Mega medlem

Standard

Nejdå, nog har jag tillgång till protokollet.
Däremot har jag riktat hård och mycket korrekt kritik mot hur protokollföringen (inte) fungerat och då tagit hjälp av en vän, för vilken jag visat ett (!) stämmoprotokoll, för att det ska framgå att det inte bara är tyckanden från min sida. Nu har styrelsen tvingats ta skammen att erkänna att de begått lagstridigheter och i patetiskt försvar kritiserar de min hantering av protokollen – enbart från stämma – med hänvisning till att "bara medlemmar och revisor har rätt att ta del av protokollen".

De förstår inte annat än att få lagparagrafer nedkörda i halsen, så om du har en paragraf eller någon formulering i en bok om bostadsrättsföreningar, så skulle det hjälpa oerhört.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelseprotokoll saknas Akva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2011-01-21 23:52
Årsredovisning. Ska inte medlemmarna ha tillgång till den? Tiha Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2010-06-03 15:49
Sekretess på styrelseprotokoll ? Krysia Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2010-04-18 22:28
Tillgång till styrelseprotokoll - störningar KIM Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2009-04-01 19:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare