Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-05, 09:02
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Takavgiift och tillskott räknas som intäkt

De som inte bidragit med tillskott betalar ju även en årsavgiftsdel benämd "takavgift".
Även denna "takavgift" räknas vad jag förstått som intäkt för föreningen.

Frågan är därför om inte även tillskott som gör att man slipper takavgiften (förskottsbetalning av takavgift) räknas som intäkt.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:00.
Svara med citat
Gammal 2013-10-05, 09:27
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Föreningens självkostnad för taket

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
De som inte bidragit med tillskott betalar ju även en årsavgiftsdel benämd "takavgift".
Även denna "takavgift" räknas vad jag förstått som intäkt för föreningen.

Frågan är därför om inte även tillskott som gör att man slipper takavgiften (förskottsbetalning av takavgift) räknas som intäkt.
"Takavgiften" är ett nollsummespel som endast täcker föreningens självkostnad för taket.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:00.
Svara med citat
Gammal 2013-10-05, 11:02
Yotta-medlem

Standard Årsavgift täcker självkostnader

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
"Takavgiften" är ett nollsummespel som endast täcker föreningens självkostnad för taket.
Så kan det ju vara även med många andra delar av årsavgiften dvs täcker självkostnader som föreningen har för olika saker.

Som jag ser det räknas även den del av årsavgiften som benäms "takavgift" som intäkt. Så tolkar i alla fall jag begreppet intäkt.
Svara med citat
Gammal 2013-10-05, 13:33
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Årsavgift och takavgift är intäkter

Citat:
Så kan det ju vara även med många andra delar av årsavgiften dvs täcker självkostnader som föreningen har för olika saker.

Som jag ser det räknas även den del av årsavgiften som benäms "takavgift" som intäkt. Så tolkar i alla fall jag begreppet intäkt.
Både årsavgift och takavgift är intäkter. V har delat upp årsavgiften och "ansamlad vinst/förlust" till två separata konton är för att kunna följa upp transaktionerna och kontrollera att allt går rätt till tills "takrenoveringen" är till fullo betald och avskriven. Övriga detaljposter i bokföringen är inte intressanta att följa upp på samma detaljnivå.

Om vi bokfört tillskotten som en "extraordinär" intäkt skulle det ha sett ut som en tillfällig stor vinst och hamnat i balansen först året efter. Snyggare att man kan följa transaktionen redan från början vid upplägget. Krontalen blir samma oavsett.
Gammal 2013-10-05, 19:37
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Rikta krav mot byggare 10 år efter överlämnad entreprenad

Citat:
Den alvarligaste bristen var att det saknades kondensisolering vilket fungerar på ett kall men inte på ett varm tak.
"Kondensisolering", du torde avse luftspalt. Denna byggs på insidan, samtidigt som vinden inreds. Har byggaren som inredde vinden missat att göra detta? I så fall kan ni rikta krav mot denne i 10 år efter överlämnad entreprenad, alternativt mot dennes försäkringsbolag (om byggfirman inte längre finns kvar).

Vill minnas att jag sett att ert tak var skivtäckt i något annat sammanhang. Var det bandtäckt, så låter det konstigt att det behövde göras om helt och hållet. (Skivtäckt ser nästan ut som bandtäckt, skillnaden är att banden inte går obrutna från nock till fot på ett skivtäckt, utan banden består av flera stycken plåt som är förbundna med varandra. Ofta med enkelfals, varför dessa tak så småning om börjar läcka).
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 02:14
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Takkonsulter

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
"Kondensisolering", du torde avse luftspalt. Denna byggs på insidan, samtidigt som vinden inreds. Har byggaren som inredde vinden missat att göra detta?
Det fanns och finns fortfarande 5 cm luftspalt, nockluftning och luftning vid takfoten. Men plåten var lagd direkt på virket utan mellanliggande papp. Vi har haft ett flertal svårförklariga vattenskador då det har runnit vatten på plan fem, via plan fyra ända ner till plan tre. Ingen konsult har lyckats förklara varifrån vattnet har kommit. Vi har tagit upp ett antal "hål" för att försöka ta reda på det.

Med facit i hand vet vi att det var kondensvatten som runnit längs med diffusionsplasten tills vattnet hittat en väg neråt i en mellanvägg. Vindsvåningarna var förskonade, det var i lägenheterna under och neråt som blev drabbade.
Citat:
I så fall kan ni rikta krav mot denne i 10 år efter överlämnad entreprenad, alternativt mot dennes försäkringsbolag (om byggfirman inte längre finns kvar).
Byggaren gick i KK kort efter att vindsvåningarna blev färdigställda och sålda. Vi har undersökt om misstaget kunde täckas av någon försäkring men tji.
Citat:
Vill minnas att jag sett att ert tak var skivtäckt i något annat sammanhang. Var det bandtäckt, så låter det konstigt att det behövde göras om helt och hållet.
Där minns du fel. Jag har ingen aning om taket någonsin har varit skivtäckt och har aldrig skrivit något om det. Plåten har blivit utbytt i omgångar genom åren och var bandtäckt när vi fattade det obekväma beslutet att byta ut rubbet i samråd med de bästa takkonsulter som går att få i Stockholm.
Gammal 2013-10-06, 08:31
Yotta-medlem

Standard Pengar bundna i 25 år bättre än 5 år?

Om jag förstått det rätt så är takavgiften exakt framräknad så att föreningen inte ska tjäna något på att några betalar tillskott i förväg, utan systemet är helt och hållet till för de medlemmar som ser detta som en bättre penningplacering än att ha pengarna på banken.

Nu blir pengarna väldigt hårt bundna, i genomsnitt i 25 år.
Kan det förväntas att det blir en bättre förräntning på pengarna jämfört med att binda dom i t ex bankkonto med 5 års bindningstid?
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 13:25
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Utan stadgeändring

Citat:
Om jag förstått det rätt så är takavgiften exakt framräknad så att föreningen inte ska tjäna något på att några betalar tillskott i förväg, utan systemet är helt och hållet till för de medlemmar som ser detta som en bättre penningplacering än att ha pengarna på banken.
Exakthet i beräkningarna är en absolut förutsättning för att genomföra det här utan stadgeändring och utan dubbla andelstal. Systemet är till för alla medlemmar eftersom de har full frihet att välja.
Citat:
Nu blir pengarna väldigt hårt bundna, i genomsnitt i 25 år.
Kan det förväntas att det blir en bättre förräntning på pengarna jämfört med att binda dom i t ex bankkonto med 5 års bindningstid?
Ett avgörande som medlemmarna måste göra när de beslutar sig för att betala tillskott. Föreningen har inte marknadsfört några argument för/emot att välja höjd avgift eller betala tillskott.

Det ingår i principbeslutet att man kan ångra valet av höjd avgift, men att någon möjlighet att få tillbaka tillskott inte kommer att finnas. Det finns inga bindningstider att analysera. Hushållens eventuella privata lån är inte känd för föreningen, styrelsen kan bara se om lägenheten är pantsatt eller inte. Vi vet inte hur stora lån de har eller hur de lånen har använts. Finns de som belånar sina lägenheter för att köpa båt och bil mm, det kan inte föreningen lägga sig i.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:01.
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 16:53
Yotta-medlem

Standard Intressant för skuldfria hushåll

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Det ingår i principbeslutet att man kan ångra valet av höjd avgift, men att någon möjlighet att få tillbaka tillskott inte kommer att finnas. Det finns inga bindningstider att analysera. Hushållens eventuella privata lån är inte känd för föreningen, styrelsen kan bara se om lägenheten är pantsatt eller inte. Vi vet inte hur stora lån de har eller hur de lånen har används. Finns de som belånar sina lägenheter för att köpa båt och bil mm, det kan inte föreningen lägga sig i.
Privata lån antar jag att den enskilde helst vill bli av med innan man binder upp några pengar på så väldigt lång bindningstid.

Föreningen tjänar inget på tillskotten men har kanske haft en mindre kostnad för juristhjäp vid framtagning av systemet.

Det enskilda hushållet har dock chansen att göra en vinst genom att gå med.
Jag antar att detta är intressant främst för skuldfria hushåll som även har tillgång till hela den summa som behövs för tillskottet.
Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 10:33
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Del av köpeskillingen

Citat:
Privata lån antar jag att den enskilde helst vill bli av med innan man binder upp några pengar på så väldigt lång bindningstid.

Föreningen tjänar ju inget på tillskotten men har kanske haft en mindre kostnad för juristhjäp vid framtagning av systemet.

Det enskilda hushållet har dock chansen att göra en vinst genom att gå med.
Jag antar att detta är intressant främst för skuldfria hushåll som även har tillgång till hela den summa som behövs för tillskottet.
Svårt att avgöra hur folk som vill betala resonerar. Igår blev jag uppringd av en presumtiv köpare som var mycket positiv till vår modell och som kommer att betala om det blir affär. I samband med överlåtelse kan man anse lägenhetens tillskottsandel som en liten del av köpeskillingen som betalas till föreningen istället för till säljaren. Helt beroende av hur köparen värderar den lägre avgiften. Tillskottsandelarna utgör c:a 2% av priset mot 21% lägre avgift.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Amortering i brf, hur stor? guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 58 2011-03-24 19:31
Avdrag för Lägenhets andel av amortering guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-03-12 23:36
Om styrelseledamot i brf har skuld till föreningen.... primary Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2009-11-15 13:21
256 kr i skuld – får sin bostad utmätt - Metro Admin Senaste Nytt 0 2009-08-12 09:52

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare