Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-02, 12:54
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Dokumenterat i lägenhetsförteckning och tillägg till stadgar, med garanti

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Även detta svårt att förstå för den oinvigde hur det fungerar.
Om ni fortfarande har avgiftsfördelning efter insatserna så måste det även finnas någon annan fördelningsfaktor i stadgarna för att få ner avgiften för de som bidragit till den öronmärkta investeringen.
Vår modell är ovanlig, kanske till och med unik. Den har vuxit fram efter flera medlemsmöten och diverse diskussioner med jurister.

Att inte ändra i stadgarna är ett medvetet val. Matematik (räcker med grundskolenivå) är en väldefinierad vetenskap vilket juridik inte är. En ny, luddig stadgebestämmelse är förmodligen svårare att försvara i en eventuell domstolsförhandling än att försvara matematiska fakta som ingen jurist i världen kan slå hål på.

Systemet är väldokumenterad i lägenhetsförteckningen, i föreningens ekonomiska modell som är ett tillägg i stadgarna och kommer att vara framöver även i framtida årsredovisningar. Dessutom har vi, för säkerhets skull, utfärdat garantiåtagande till varje betalare om att den utlovade förmånen inte får begränsas över tid. M a o, det finns tillräckligt många medlemmar som har intresse av att bevaka sina intressen.

Systemet är inte svårbegripligt för den som inte har svårt för lite enkel matte vilket förvånansvärt många, även högutbildade personer har.
Gammal 2013-10-02, 13:16
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Lägenheternas årsavgifter fördelas efter de ursprungliga insatserna?

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Att inte ändra i stadgarna är ett medvetet val. Matematik (räcker med grundskolenivå) är en väldefinierad vetenskap vilket juridik inte är. En ny, luddig stadgebestämmelse är förmodligen svårare att försvara i en eventuell domstolsförhandling än att försvara matematiska fakta som ingen jurist i världen kan slå hål på.
Men är matematiska fakta i detta fall, att alla lägenheters årsavgifter fördelas efter de ursprungliga insatserna och inget annat?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 19:44.
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 13:17
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Underhåll i en brf ska finansieras via avgifter

Citat:
Vår modell är ovanlig, kanske till och med unik.
Sen bör man självkritiskt analysera hela upplägget, när endast 13 av 41 medlemmar hakar på. Det som här i tråden benämns som "investering" är väl om jag inte minns fel ett nytt plåttak på huset? Alltså ett underhåll, som verkligen inte passar in på min uppfattning om vad en "investering" är.

Om 50 år kommer detta tak ha underhållits ytterligare (ommålning teoretisk livslängd 25 år), samtidigt som medlemmarna fortfarande betalar för takomläggningen.

Kreativt bokfört och redovisat håller jag med om. Men upplägget är allt annat än unikt. Tvärtom är det mycket vanligt att underhåll inte är finansierat via avgifterna, utan bostadsrättsföreningen tvingas låna pengarna, och lika vanligt är det att man skjuter över kostnaden på framtida medlemmar.

Läser man på lite så förstår man snart att hela grundidén med bostadsrättsförening är något helt annat. Varje "generation" medlemmar ska betala för sin förslitning. I praktiken innebär det att pengar till ett nytt tak ska finnas den dag det behöver bytas ut. Låt vara att det inte är så i en ombildad förening, men där finns också undantagsregler för eftersatt underhåll vid övertagandet.

Bankerna applåderar förstås.... Både förening och medlemmar har behövt ta nya banklån med denna metod.
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 13:37
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Avgift ska tas ut efter stadgar, dvs enligt insats

Citat:

Systemet är väldokumenterad i lägenhetsförteckningen, i föreningens ekonomiska modell som är ett tillägg i stadgarna och kommer att vara framöver även i framtida årsredovisningar. Dessutom har vi, för säkerhets skull utfärdat en garantiåtagande till varje betalare om att den utlovade förmånen inte får begränsas över tid.
Skulle jag mot förmodan bli ägare till en bostadsrätt i er förening, där kaptillskott inte gjorts, skulle jag nog satsa på juridiken och inte matematiken och strida för att avgift tas ut enligt stadgarna dvs efter insats. Jag tror domstolarna hellre dömer efter juridik än matematik.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 19:45.
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 14:18
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Insatser långt mer entydigt än andelstal

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Skulle jag mot förmodan bli ägare till en brf i er förening, där kaptillskott inte gjorts, skulle jag nog satsa på juridiken och inte matematiken och strida för att avgift tas ut enligt stadgarna dvs efter insats. Jag tror domstolarna hellre dömer efter juridik än matematik.
Avgiften tas ut helt enligt stadgarna. Att föreningens globala ekonomi har förbättrats med x antal tillskottskronor är förmånligt för alla, även för dem som inte betalat och som inte får högre avgift än vad alla skulle ha fått om ingen hade betalat tillskott. Det är otvistigt.

Frivillighet betyder att man väljer själv utifrån den egna ekonomiska situationen. Jag skulle inte känna mig lika trygg med dubbla andelstal där styrelserna kan ändra talen godtyckligt när helst för att det står så stadgarna. Ser vi på det rent juridiskt så är insatser långt mer entydigt än andelstal som ingen jävel vet hur man har dokumenterat och som dessutom är lätta att ändra.

jag har betalat. Avkastningen på min investering med nuvarande räntenivå är 5% i 50 år vilket jag är nöjd med. Jag har avstått från att ta hänsyn till lägre reaskatt eller eventuell högre försäljningspris eftersom det är siffror som inte går att fastställa då det kan ändras av politiska beslut och variationer som råder på marknaden vid en viss tidpunkt.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 19:52.
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 16:34
Yotta-medlem

Standard Två lägenheter med samma insats kan ha olika årsavgift

Citat:
Avgiften tas ut helt enligt stadgarna.
I så fall måste det även finnas någon annan fördelningsfaktor i stadgarna än enbart insatserna, eftersom två lägenheter med samma insats har olika årsavgift om den ena lägenheten har bidragit till takrenoveringen medan den andra inte har bidragit.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 19:46.
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 17:57
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Årsavgift delas upp i två poster

Citat:
I så fall måste det även finnas någon annan fördelningsfaktor i stadgarna än enbart insatserna, eftersom två lägenheter med samma insats har olika årsavgift om den ena lägenheten har bidragit till takrenoveringen medan den andra inte har bidragit.
Man behöver ingen omräkningsfaktor som är spikat i stadgarna. Takrenoveringen har kostat en bestämd summa som förblir konstant över tid. Insatserna är också oförändrade över tid. I stadgarna står att avgifterna fördelas enligt lägenheternas insatser. Vad vi gör är att dela upp årsavgiften i två poster. En summa som fördelas på alla, och en summa som ska bäras av dem som inte har betalat sin andel av takrenoveringen.

Hur svårt är det jämfört med att skapa dubbla andelstal som inte blir lika rättvist över tid? Se det som att "tillskottarna" betalar hela sin andel på ett bräde Man ska aldrig behöva betala två gånger för samma sak. Så småningom blir hela investeringen avskriven då allt återgår med automatik till det ursprungliga systemet.

Människor styrs tyvärr ofta av avundsjuka och det är svårt att avliva tänket att "det som är bra för vissa även om det inte sker på min bekostnad är dåligt för mig".

Beräkningen kan göras på olika sätt som ger samma resultat. Med eller utan omräkningsfaktor som bara är ett mellansteg vid uträkningen av en proportionalitetsekvation. Riktigt snyggt om man visar upp två uppställningar för att få en avstämning.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 19:47.
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 23:10
Yotta-medlem

Standard Årsavgiften för en viss lägenhet kan vara högre än annan lgh med samma insats

Citat:
I stadgarna står att avgifterna fördelas enligt lägenheternas insatser. Vad vi gör är att dela upp årsavgiften i två poster. En summa som fördelas på alla, och en summa som ska bäras av dem som inte har betalat sin andel av takrenoveringen.
Det står alltså något ytterligare i stadgarna som gör att den totala årsavgiften för en viss lägenhet kan vara högre än den totala årsavgiften för en annan lägenhet även när bägge lägenheterna har samma insats?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 19:48.
Svara med citat
Gammal 2013-10-03, 09:22
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Årsavgifterna ska fördelas i förhållande till insatserna

Citat:
Det står alltså något ytterligare i stadgarna som gör att den totala årsavgiften för en viss lägenhet kan vara högre än den totala årsavgiften för en annan lägenhet även när bägge lägenheterna har samma insats?
Nej, i stadgarna står:

11.2 Med årsavgiften ska bestridas dels föreningens kostnader för den löpande verksamheten, dels i de i § 13 angivna avsättningarna. Årsavgifterna ska fördelas i förhållande till insatserna (lägenheternas andelstal). Årsavgifterna ska betalas sista vardagen före varje kalenderkvartals början eller på annan tid som bestäms av en stämma.

Jag vill dock se till att parentesen tas bort i samband med nästa stadgeändring pga det moderna språkbruket inom andra bostadsrättsföreningar. Förr var det självklart att "andelstal" var en omräkningsfaktor av ägarandelen, så är det inte längre, därmed kan parentesen misstolkas och missbrukas.

Övriga frågor som kan uppstå i sammanhanget täcks av Årsredovisningslagen och andra lagar. Det ska framgå tydligt i årsredovisningen och i våra övriga handlingar, bl a lägenhetsförteckningen vad det är fråga om.

Att "Årsavgifterna ska fördelas i förhållande till insatserna" är en klockrent entydig verbal beskrivning av en beräkningsmodell. Kan man bevisa att beräkningarna stämmer på kronan enligt stadgarna bör det hålla även i en domstol trots att lagvrängarna ofta är dåliga på att räkna.

Fundera över hur särskilda andelstal för avgifternas fördelning som håller över tid och inte påverkas proportionellt av andra faktorer än den öronmärkta takrenoveringen skulle kunna tas fram. Det går inte.

De inbördes förhållandena mellan våra bostadsrätter har inte rubbats sen 1920 då bostadsrättsföreningen bildades, det är hugget i sten. Det enda rådet från SBC som jag håller med om.
Gammal 2013-10-03, 10:00
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Garantiåtagande som kan stå i strid med likhetsprincipen

Citat:
Systemet är väldokumenterad i lägenhetsförteckningen, i föreningens ekonomiska modell som är ett tillägg i stadgarna och kommer att vara framöver även i framtida årsredovisningar. Dessutom har vi, för säkerhets skull utfärdat en garantiåtagande till varje betalare om att den utlovade förmånen inte får begränsas över tid. M a o, det finns tillräckligt många medlemmar som har intresse av att bevaka sina intressen.
Ett garantiåtagande som mycket väl kan anses ge en otillbörlig fördel för en medlem till nackdel för föreningen. Därmed ett ogiltigt beslut och en värdelös garanti.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 19:49.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Amortering i brf, hur stor? guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 58 2011-03-24 19:31
Avdrag för Lägenhets andel av amortering guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-03-12 23:36
Om styrelseledamot i brf har skuld till föreningen.... primary Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2009-11-15 13:21
256 kr i skuld – får sin bostad utmätt - Metro Admin Senaste Nytt 0 2009-08-12 09:52

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare