Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-14, 11:46
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Jag håller med och har inte tagit upp det innan men den man måste låta styrelsen sköta det som ligger inom styrelsens kompetens. Om man är missnöjd skall man välja ny styrelse och inte försöka detaljreglera styrelsens arbete med stämmobeslut.

Risken är att intresset för styrelsearbetet helt upphör med en föreningsstämma över axeln som i detalj lägger sig i.
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 12:26
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Ska medlemmarna göras delaktiga i sin egendom?

Självklart är underhållsplanen ett instrument för styrelsen och självklart ska styrelsen styra.

Men det motsäger inte att ägarna/arbetsgivarna/medlemmarna ska göras delaktiga i det de äger.

Hade vi levt i en perfekt värld med perfekta styrelser som alla visste precis vad de höll på med så kanske det hade varit ett onödigt moment att involvera hela föreningen i vad som planeras i framtiden.

Men nu vet vi alla att vi inte lever i denna perfekta värld med dessa perfekta förutsättningar. Visst strulas det mycket inom HSB-organisationen, men även i brf:arna kan det gå hej vilt till, och det gäller att stämma i bäcken.

Jag vet inte om jag missat något inlägg där någon nämnt att underhållsplanen skulle distribueras i pappersform till alla medlemmar, men som jag nämnt tidgare så tycker jag i så fall inte att detta är en särskilt bra idé. Av flera anledningar, men inte minst eftersom underhållsplanen endast är intressant för de som är engagerade i föreningen (och det är som regel bara ett par procent... i bästa fall).

Jag tror inte det kommer att finnas 100 underhållsplaner om det finns 100 medlemmar. Jag tror inte ens det kommer att finnas 2... eller ens 1,01. Det finns helt enkelt inte en förening i detta land där medlemmarna är så engagerade.

Styrelsen tar fram en underhållsplan och vill någon föreslå ändringar så är det möjligt att göra det, t.ex. på stämman, eller t.ex. (ännu bättre) genom motioner. Jag kan inte se att det skulle vara det minsta svårt. Inte ens i Stephans megastora förening... där vi kunnat se hur oengagerade medlemmarna är, precis som överallt annars.

Jag har sett en hel del brf:ar som lägger ut sin underhållsplan på sin webbplats, och det tycker jag är ypperligt. Borde lagstadgas om detta. Precis så ska det fungera. Man kan inte utesluta ägarna från förvaltningen av deras egendom. Det fungerar inte så i något annat område i hela världen (västvärlden) vad jag känner till, och brf:ar i Sverige borde inte vara något undantag.

Det kan finnas enstaka medlemmar som kan mer än hela styrelsen tillsammans och det finns medlemmar som kan komma på saker som styrelsen inte tänkt på. Varför ska man exkludera denna möjlighet till att få bästa möjliga underhållsplan?

Till Stephan vill jag också säga att det handlar inte om stora justeringar eller små justeringar. Det handlar om ifall medlemmarna ska göras delaktiga i föreningen eller ej. Underhållsplanen revideras årligen (om det går rätt till), och oavsett om den då ändras med bara en skruv eller skrivs om helt från första till sista sidan så är det min absolut bestämda åsikt att medlemmarna ska göras delaktiga i denna förändring. Det handlar om bara ett enda litet tillfälle om året!

I kanske 99 fall av 100 så kommer det ändå att bli mer eller mindre som styrelsen vill. Men helt plötsligt så har styrelsen inte bara visat öppenhet mot medlemmarna och ingett förtroende utan styrelsen har också säkrat sig själva. Ingen kan i efterskott komma och gnälla på styrelsen för felaktigt utfört underhåll. Alla har ju fått vara med och bestämma.

Jag kan ta ett exempel som ligger ganska nära mig. Min egen brf. Där vet jag att det sitter ett gäng nollor som inte har en susning om vad de håller på med. En del av dem kan inte ens stava till ordet underhållsplan (såväl bokstavligt som bildligt talat). Det har också framkommit från olika frågor att den underhållsplan som de tagit fram är i nivå med deras kompetens. Hade medlemmarna fått göras delaktiga i underhållsplanen så hade inte bara deras inkompetens tydliggjorts för många, vi hade dessutom kunnat få en underhållsplan värd namnet... och föreningen hade kunnat spara stora summor pengar... och vi hade kunnat fått en årsavgift som stod i relation till det underhåll som ska/måste/bör utföras.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-04-14 klockan 17:55. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 17:32
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Jag tycker att Katten Georg är ute och cyklar.

Du skriver "Medlemmarna kan komma till tals dels på ordinarie och dels på extra stämmor."
Varför säger du inte att medlemmarna ska få komma till tals NÄR SOM HELST genom att kontakta styrelsen. Dessutom ska styrelsen vara lyhörd mot medlemmarna och höra vad medlemmarna vill ha, också mellan stämmorna.

Nej, styrelsen ska inte styra. En styrelse i ett aktiebolag ska styra, d.v.s. styra de anställda. I en brf ska styrelsen (dålig namn enligt mig) förvalta och förverkliga vad medlemmarnas önskemål. Det är skillnad med att "styra". Visst finns det ett antal beslut att fatta inom styrelse, men bara små dagliga beslut. De stora strategiska beslut ska tas på stämman.

Underhållsplanen ska absolut vara tillgänglig till medlemmarna. Om inte i pappersform, finns dte Internet, som alla bra föreningar borde använda sig av. Där kan man underhållsplanen. DET FINNS ABSOLUT INGEN NACKDEL att ha underhållsplanen tillgänglig för medlemmarna, om man inte tycker att medlemmarna är besvärliga, i vilket fall man har inget i sen brf-styrelse att göra.

I den beskrivningen Katten Georg ger på hur en styrelse ska arbeta, känner jag igen ett gammalmodigt sätt där styrelsen säger så lite som möjligt ("medlemmarna är ändå inte intresserade, bla bla") till medlemmarna.

Och glöm inte: medlemmarna är uppdragsgivarna till styrelsen. De ska få ha insyn i det styrelsen håller på med. Det är fel att utgå att de inte är intresserade.

Senast redigerad av Admin: 2012-02-20 klockan 13:23.
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 18:10
Admins avatar
Systemadministratör

Cool Styra eller förvalta?

Ja, jag kan bara instämma. Det borde definitivt var möjligt för medlemmar att kunna komma till tals även utanför stämmorna. Det tror jag gagnar hela föreningen.

Håller också med om att det är skillnad på styrelse och styrelse. Man skulle väl kunna säga att en brf-styrelse i vissa fall måste "styra", men precis som Francois säger här, så måste förvaltningen var det mest övergripande i kombination med att styrelsen lyssnar av medlemmarna för att styrelsen ska kunna få igenom saker som är de bästa möjliga för så många som möjligt.

Det är dock en svår uppgift... betydligt svårare än att "styra".

Håller också med om underhållsplanen. Vi ska försöka spara på miljön så gott det går, och då är det inte försvarbart att dela ut en tjock lunta underhållsplan varje år, som ändå bara ett fåtal läser.

Men om underhållsplanen är tillgänglig för alla så kanske man kan få en eller ett par extra medlemmar varje år som i alla fall tittar igenom underhållsplanen som hastigast. Det är också ett av många sätt att få nytt "styrelsematerial", dvs kan man öka engagemanget så kanske det blir lite lättare att hitta någon som vill ställa upp i styrelsen.

Kontentan är att jag tror att det är mycket svårt att bygga upp något intresse bland medlemmarna för en underhållsplan, men möjligheten bör ändå finnas där. Jag kan bara se att det för gott med sig.

Offentliggörs underhållsplanen så blir en naturlig följd att det kan finnas någon som motionerar om något i underhållsplanen, men det vill jag inte se som något fel, eller som något som kan skapa något större problem för styrelsen.

Francois hör till dem som har underhållsplanen tillgänglig för medlemmarna, och vad jag kan uttolka så har det inte skapat några större problem i hans förening.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 19:02
Katten Georg Katten Georg är inte inloggad
Zetta-medlem

Standard

Om allt skall underställas medlemmarna och att i varje detalj skall inhämta synpunkter och godkännande av dessa stackars medlemmar så kan man omedelbart avskaffa styrelsefunktionen. Vem f-n vill sitta i en styrelse där man måste be om lov för att gå på toaletten.

Det är givet att medlemmarna både kan och skall kontakta styrelsen mellan stämmorna, vare sig dessa är ordinarie eller extra. Jag tror mig veta att styrelsen i de flesta föreningar är tillgängliga på expeditionen någon eller några gånger per månad. Dessutom går det utmärkt att författa en skrivelse och lägga i brevlådan så blir den behandlad på nästa styrelsemöte och dessutom protokollförd och därmed utsatt för revision.

Demokrati är bra men den kräver vissa regler för att fungera. Om dessa är fel så får man ju ändra på dessa i vanlig ordning.

Demokrati in absurdum är inte bra och leder till att det blir ännu svårare att få folk till styrelserna och att handläggningen blir långsam om det alls blir någon.

Saker måste kunna fungera praktiskt också.

Än en gång. Bara för att det finns dåliga styrelser med inkompetenta personer behöver inte systemet vara fel.
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 22:18
Yotta-medlem

Standard

Hej Katten Georg

Det finns en stor skillnad medan det du skrev tidigare "Medlemmarna kan komma till tals dels på ordinarie och dels på extra stämmor." och vad du skriver nu att medlemmarna kan kontakta styrelsen när som helst.
Jag bara instämmer.

Vad jag är efter är inte alls, oms du verkar tro, att man ska fråga medlemmarna om lov för alla beslut som ska tas, MEN jag står för att man ska vara öppet med allt styrelsen gör (bl.a. underhållsplanen, budget, mm) för att ge tillfälle till medlemmarna att återkomma med synpunkter, kritik, idéer. Ju mer de får veta, desto mer kan de känna sig delaktiga och engagerade.
Alltså finns det aldrig någon bra argument som kan begränsa att informationen inte ska komma ut till medlemmarna (med undantag tystnadsplikt om enskilda medlemmar och pågående anbud).
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 22:57
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard underhållsplan

Jag tycker det snackas "om varandra" här om underhållsplanen.

HSB:s underhållsplan är framtagen för att passa alla sina föreningar. Allt från 3 lägenheter till den största på 1400 lägenheter.
Det säger sig själv att den underhållsplanen är en mall.

Jag var med om som ny styrelseledamot att föreningen skulle måla om sina p-platser. Cirka 1000st.

I underhållsplanen stod det att kostnaden för målning av p-platser var beräknat till 325kr per p-plats.
Kanke ett rimligt genomsnitt för målning av 3 till 1000platser?
Slutsumman vid upphandling blev 75 kr per plats.

Vad vill jag säga med detta i denna disskussion om underhållsplan?

Jo, om jag var asfaltsläggare och såg priset 325kr per plats och visste att föreningen skulle måla om dessa hade jag kanske skrivit en motion om detta?

Jag tycker inte att föreningen skall måla p-platser. Det är för dyrt.

Jag ser och hör framför mig diskussionen på stämman om denna motion.

En detalj i underhållsplanen skulle nog ta en halvtimme innan man kom till beslut?
Och vad kan beslutet bli? Målning om kostnaden stannar vid 125kr per plats?
Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 16:59
Katten Georg Katten Georg är inte inloggad
Zetta-medlem

Standard

Jag kan bara säga att jämfört med vad som finns på marknaden så är HSB: s underhållsplan ett skämt. Jag vet för i min gamla förening gjorde vi en grundlig utvärdering. HSB i vanlig ordning dyrast och sämst samt skall till varje pris arbeta efter sina mallar oavsett vad kunden vill.
Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 17:10
Admins avatar
Systemadministratör

Se här... Upphandla underhållsplan!

Ja, Katten Georg, det är ett stort problem eftersom de flesta brf:ars styrelser bara accepterar organisationens underhållsplan.

Det finns massor med företag ute på den fria marknaden som erbjuder denna tjänst, men jag undrar hur många styrelser som någonsin jämfört och upphandlat tjänsten.

Jag är tyvärr inte så insatt i HSB:s mallar för undehållsplan eftersom det är en av de många "affärshemligheterna", men jag kan säkert tänka mig att det kan göras en hel del förbättringar där om bara styrelserna började ställa lite krav.
Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 20:43
Yotta-medlem

Standard

Mallar! Det är ett problem med Riksbyggen också. De har mallar (kan vara mall för konstituerande protokoll, underhållsplan eller t.o.m. stadgarna, mm) och de är inte anpassade för vår förening. Sen gör vi ändringar, men det har hänt att de arkiverar ändå mallen utan våra ändringrar.
Så typiskt. Men de kanske lär sig någon gång. Det visar änsdå en konstig attityd.
Nu har jag gjort egna mallar (för det konstituerande protokoll, styrelsemötekallelse, mm), och lagt de på hemsidan (bara styrelsen kommer åt denna sida). Nu har vi vågat ta en del frihet, vi flyger med egna vingar
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsfond och Underhållsplan för brf - Var finns de??? Nybörjare Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 24 2011-04-19 12:42
Underhållsplan i brf? Granne Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 17 2011-01-10 20:41
Underhållsplan i nybildad förening Emsen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-05-12 15:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare