Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-10, 22:30
Erni Erni är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Standard Besparing vid byte av förvaltare i brf

Hej!

Jag undrar hur mycket en bostadsrättsförening kan tjäna på att byta förvaltare. I dagsläget sköts all ekonomisk och teknisk förvaltning av HSB.

Förutsättningarna är som följer:

Antal lägenheter: 40 (en fastighet)
Total yta: 3000 kvm
Nuvarande årlig kostnad för fastighetsskötsel och städning: 210 000 kr
Nuvarande årliga förvaltningsarvoden: 110 000 kr

Frågor:
1) Verkar detta vara rimliga kostnadsnivåer?

2) Hur mycket kan man spara på teknisk respektive ekonomisk förvaltning?

3) Finns det något företag som har ett helhetserbjudande med både teknisk och ekonomisk förvaltning till konkurrenskraftiga priser? Har hört att SBC ska vara bättre, kan någon verifiera det?

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 23:28
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard förvaltning

SBC är samma skrot o korn som Riksbyggen och HSB.

Efter 5 års förvaltning vet jag vad jag talar om. Brf Väduren skötte de så dåligt att de betalade tillbaka 125 000kr för utebliven skötsel.

När vi sedan ställde in betalningarna sista 2 månader då det inte blev bättre, använde de fullmakten styrelsen tecknat och "plockade ut pengarna".

Tyvärr så sket nuvarande styrelse i detta och lät SBC behålla pengarna utan strid, och framförallt utan att informera medlemmarna om den tidigare reserverade förlusten på 260 000kr.

Svårt att säga om kostnaderna är bra eller dåliga, men prova att ta in anbud från "uppstickaren" ISS.

Det viktiga i en mindre förening är nog inte hur mycket man tjänar på ett billigare avtal utan kvaliten.

Och här är HSB och SBC inte bra.

Jag gläds fortfarande av minnet från en helsida i Dagens nyheter från 1995.

Rubriken löd.
Stor bostadsrättsförening i Haninge, medlemmarna tjänar över en miljon på att säga upp HSB på alla avtal.

Det var speciellt trädgårdavtalet som kostade 1 740 000kr per år hos HSB, medan Pangea tog över för cirka en miljon. dessutom höjdes kvaliten med minst 30%.
Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 08:25
clabbe clabbe är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag håller delvis med Stephan, det är absolut inte säkert att de stora är bra. Det bästa är nog att be om offerter från några olika förvaltare, kanske en stor och två mindre. ISS som nämns av Stephan verkar vara intressant tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 08:36
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad En bra upphandling sänker föreningens kostnader!

Jag kan först säga att er HSB-brf definitivt kan göra besparingar, frågan är bara hur mycket.

Hur stora besparingar föreningen kan göra beror på hur bra ni gör en upphandling av tjänsterna.

Jag kollade lite snabbt på arvodessidan (som nu även innehåller driftskostnaderna för alla föreningar i HSB Malmö, du kan kolla runt själv, det är bara att klicka på tecknen i kolumen under "C").
Det verkar som en brf i er storlek som regel har en förvalningskostnad för den administrativa biten som ligger på runt hälften jämfört med din brf (alltså även med HSB).
Men sedan beror det naturligtvis vad som ingår i förvaltningen.
Om du redovisar vad som ingår i förvaltningskostnaden för er brf så blir det betydligt lättare att ge ett utlåtande.

Att svara på om 210.000 kr är i rätt nivå för fastighetsskötsel och städning är helt omöjligt. Det låter lite högt i mina öron för en såpass liten brf, men det beror också helt på vad som är avtalat. Även här är det endast möjligt att ge ett utlåtande om du redogör för exakt vad som ingår.

Men med en bra upphandling är det helt klart att ni kan sänka kostnaderna en bra bit. Då bör definitivt ISS, som Stephan nämner, vara med i upphandlingen. HSB sänker som regel priset bara man nämner ordet "upphandling".
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 09:38
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Erni Visa inlägg
Förutsättningarna är som följer:

Antal lägenheter: 40 (en fastighet)
Total yta: 3000 kvm
Nuvarande årlig kostnad för fastighetsskötsel och städning: 210 000 kr
Nuvarande årliga förvaltningsarvoden: 110 000 kr

Frågor:
1) Verkar detta vara rimliga kostnadsnivåer?

2) Hur mycket kan man spara på teknisk respektive ekonomisk förvaltning?

3) Finns det något företag som har ett helhetserbjudande med både teknisk och ekonomisk förvaltning till konkurrenskraftiga priser? Har hört att SBC ska vara bättre, kan någon verifiera det?

Tack på förhand!
Hej
Vi har de sista två åren ändrat på all förvaltning i vår förening (70 lght).
- vi har bytt från Riksbyggen till MBF för ekonomisk förvaltning (från 85000 till 62000 kr)
- vi har tagit bort helt den tekniska förvaltningen (besparing 90000 kr). Jag tycker att ni ska fundera vad ni har någon teknisk förvaltning till.
- vi har radhus/parhus. Vår vicevärd kostar 48000/år + sociala avgifter.
Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 09:40
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Det vore bra att veta er årsomsättning också.
Jag vet inte om detta är den bästa metoden att mäta men den ger ändå en tydlig fingervisning.
Ifall förvaltningskostnaderna överstiger 15% av årsomsättningen är de på tok för höga. Redan vid 10% bör man leta efter möjliga besparingsåtgärder för förvaltningen. Ett billigare alternativ brukar vara att låta styrelsen sköta överlåtelser och handaha bokföringen.
På det viset får föreningen in överlåtelseavgifterna istället för att förvaltningsbolaget skall ta ut maximalt belopp av köparen för detta, vilket ytterliggare spär på deras vinst. Det kan dessutom avskräcka eventuella köpare i dessa tider.

Jag håller med Francois angående den tekniska förvaltningen. Se över den. Kolla vad ett jourserviceavtal kostar. Det kan vara bra för krisutryckningar. I övrigt brukar det gå att handla upp till bästa pris det som inte är av kriskaraktär.
Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 09:47
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Det vore bra att veta er årsomsättning också.
Jag vet inte om detta är den bästa metoden att mäta men den ger ändå en tydlig fingervisning.
Ifall förvaltningskostnaderna överstiger 15% av årsomsättningen är de på tok för höga. Redan vid 10% bör man leta efter möjliga besparingsåtgärder för förvaltningen. Ett billigare alternativ brukar vara att låta styrelsen sköta överlåtelser och handaha bokföringen.
På det viset får föreningen in överlåtelseavgifterna istället för att förvaltningsbolaget skall ta ut maximalt belopp av köparen för detta, vilket ytterliggare spär på deras vinst. Det kan dessutom avskräcka eventuella köpare i dessa tider.
Här förstår inte vad du menar totiki. Omsättning har inget med detta att göra. Spelar ingen roll om den ekonomiska förvaltaren skickar ett inbetalningskort med 2000 eller 6000 kr som belopp. Eller du får förklara din tanke lite närmare.

Jag vill också varna för att styrelsen ska ta över del av den ekonomiska förvaltning. En ekonomisk förvaltare använder ett datoriserat program för bokföring. Allt sker automatiskt numera, bokslut kan ses löpande via Internet. Jag har svårt att se att det kan bli en fördel att styrelsen ska blanda sig i bokföringen. Men det kanske kan fungera, jag vet inte.
Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 10:29
Erni Erni är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Standard

Stort tack för alla svar!

Omsättningen ligger på ca 1,5 miljoner kr.

Vad gäller den ekonomiska förvaltningen så har styrelsen lagt ut allting till HSB, dvs. all löpande bokföring, årsredovisning, fakturabetalning, hyresinbetalningar, pantregister, administration av parkeringsplatser (ca 50 st) etc.

Vad gäller den tekniska förvaltningen så inkluderar det främst skötsel av mark och fastigheten, städning av alla gemensamma utrymmen, snöröjning (hyfsat stor parkeringsplats), samt avhjälpande av akuta fel via HSB-jouren.

Reparationer och planerat underhåll inkluderas ej.
Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 10:47
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Tummen ner Helhetsförvaltning ingen bra lösning

Min förening har mindre än 30 lägenheter. För 10 år sedan sa vi upp alla avtal med Riksbyggen och gick sedan helt ur 3 år senare. Vi tecknade ett ekonomiskt förvaltningsavtal med en lokal privat förvaltare i hemorten. Teknisk förvaltning sköts av styrelsen och trappstädning av en städfirma. Besparingen föreningen gjort på förvaltning ligger på över 50 %. Min erfarenhet av helhetsförvaltning är dålig, om högerhanden vet vad vänsterhanden gör så kan de samarbeta och hålla varandra om ryggen vilket blir dyrt i slutändan. Håller man, ekonomi, trappstädning, snöröjning m.m isär så blir priset och kvalitet bättre./SP
Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 10:57
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Hej Erni,

Jag tycker det låter som ni kan göra stora besparingar.

Är ordförande i en förening på ca 50 lägenheter + lokal. Vi använder SBC för ekonomisk förvaltning (bokföring, överlåtelser, pant, fakturor m.m.) och har ingen särskild teknisk förvaltare (byter själva en lampa ibland samt har en trädgårdsgrupp, visade sig att det inträffar så lite "fel" på 50 lägenheter att det är enklare att ringa hantverkare när det väl händer).

Vi gjorde en upphandling förra sommaren där vi tog in offerter från ca 8 st bolag och kan konstatera att kostnaderna för ekonomisk förvaltning då låg mellan 38000-48000 kr (ex moms). Vi valde att fortsätta med SBC, de låg i den högre delen av prisintervallet men genom upphandlingen pressade vi ner dem till en bättre prisnivå.

Det låter därför som ni kan spara mycket på att göra en upphandling, är ni dessutom villiga att överge extern teknisk förvaltning har ni verkligen sparat pengar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
När en förvaltare får fria tyglar av en styrelse. stephan Bostadsrättsforum 26 2015-10-13 22:15
Byta förvaltare i brf guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 11 2011-11-10 17:02
Jäv, styrelseledamot-förvaltare Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 0 2011-02-05 21:44
Avtal med ekonomisk förvaltare delphi Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2010-03-27 10:20
Teknisk förvaltare i brf - erfarenheter & rekommendationer Munin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-02-21 12:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:32.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare