Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-11, 15:05
sanna13 sanna13 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2019
Standard Orättvis behandlad av styrelsen

Hej!

jag bor sedan 3 år tillbaka i en bostadsrätt, och har problem med min granne som bor ovanför mig.

Vi bor i en väldigt lyhörd lägenhet, stadgarna i vår bostadsrättsförmedling säger:

Skärmavbild 2019-02-11 kl. 14.48.24

Vad är då störningar? det är inget som framkommer. Min granne tycker att det är en störning att jag pratar i normal samtalston efter klockan 22.

Så nu har styrelsen (2 utav 6 personer) kallat till möte.

Jag känner mig orättvist behandlad av min bostadsrättsförening - styrelsen. För dom blandar in medlemmar som inte ens har med saken och göra, varpå när jag påpekar detta, så säger dom att ”styrelsen får blanda in vilka dom vill. Styrelsen bestämmer vilka som får komma på mötet” .

Styrelsen har också, helt utan grund, hotat med att vräka mig. Har möten om mig, utan min vetskap bakom min rygg.

Jag har aldrig mottagit någon varning, verbal eller skriftlig. Ingen störningsjour har varit här.

Vad kan jag göra?

Mvh,
Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 07:07
Karmenella Karmenella är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2017
Standard

2 av 6 personer är inte en beslutsför styrelse.
Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 08:18
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Om det inte är återkommande vilda fester eller annat störningsmoment som är ganska "extremt" så kommer föreningen inte att kunna göra något. Det krävs mycket för att få lägenheten förverkad. Samtal efter 22 är det definitivt inte grund för förverkan.

Styrelsen har dock undersökningsplikt om de mottar klagomål från någon som upplever störningar. De måste undersöka om störningarna har någon grund och måste därför prata med inblandade och "vittnen".

Du har inte fått något skriftligt eller muntligt och ingen störningsjour har varit där, så då kan du eg inte agera på något i nuläget. Bara att simma lugnt.
Svara med citat
Gammal 2019-02-12, 12:22
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Vad är då störningar? det är inget som framkommer. Min granne tycker att det är en störning att jag pratar i normal samtalston efter klockan 22.

Så nu har styrelsen (2 utav 6 personer) kallat till möte.

Jag känner mig orättvist behandlad av min bostadsrättsförening - styrelsen. För dom blandar in medlemmar som inte ens har med saken och göra, varpå när jag påpekar detta, så säger dom att ”styrelsen får blanda in vilka dom vill. Styrelsen bestämmer vilka som får komma på mötet” .

Styrelsen har också, helt utan grund, hotat med att vräka mig. Har möten om mig, utan min vetskap bakom min rygg.

Jag har aldrig mottagit någon varning, verbal eller skriftlig. Ingen störningsjour har varit här.
Det är inte att bli orättvist behandlad att bli kallad till ett möte med representanter för styrelsen för att utreda en störningsproblematik. Det är helt korrekt förfarande.

Styrelsen har skyldighet att undersöka störningen/förekomsten av störning. Där ingår att efterhöra med omkringboende och alltså personer som "inte har med saken att göra".

Möte med två representanter är korrekt. Vid ett dylikt möte bör inte styrelsen representeras av en ensam ledamot, och ej heller av fler än nödvändigt. Då blir två alldeles utmärkt. Detta har ingenting med beslutsförhet att göra.

Att störningsproblematik eller konflikter (vilket det verkar vara i ditt fall) behandlas på styrelsemöten utan din vetskap är korrekt och enligt vad styrelsen är skyldig att göra.

Störningsjour kostar pengar och väldigt få brf: er är anslutna till en sådan. Så huruvida en störningsjour varit hos dig är helt irrelevant för saken.

Hot om vräkning är alldeles för löst preciserat för att kunna bemöta.

Vad är en störning? Bedöm själv, så här säger lagtexten:

Citat:
Vid användning av lägenheten ska bostadsrättshavaren se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas
Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 08:29
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Harald, nu är du lite väl mycket på en sida. Sanna13 äger också rättigheter.
Att isolera golv kan t ex visa sig vara nödvändigt. Att styrelsen levererar faktaunderlag baserad på tekniskt mätning är ett rimligt krav.
En granne som klagar ofta utan bevisad grund bör polisanmälas. Jag har själv uppnått gott resultat baserad på dagteckningar med klagomål utan grund. Det är viktigt att förstå att grundlösa klagomål är ännu allvarligare nämligen.
Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 08:58
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Att isolera golv kan t ex visa sig vara nödvändigt.
Berätta gärna mer hur du menar!

Så vitt jag vet så bor en herrans massa människor i äldre och dåligt (ljud) isolerade lägenheter inom olika BRF: er. Att en förening skulle åläggas att extraisolera ett golv baserat på att en boende är ljudkänslig låter väldigt långsökt. Grunderna inom bostadsrätt är ju just att var och en har undersökningsplikt och aktivt väljer sig att sätta sig i det aktuella huset. Det kan man aldrig lasta föreningen för.

Däremot kan ju en förening, via stämman så klart, besluta att bygga om alla lgh så att man får bättre ljudisolering mellan lägenheterna. Ge mig gärna et sådant exempel för jag har aldrig stött på det heller.

Nej du måste läsa mellan raderna. Av inlägget tycker jag det är rätt tydligt att det inte är själva störningen som är problemet, utan detta är snarare en konflikt mellan en boende och styrelsen.

Och konflikter löses liksom inte genom att övriga medlemmar regelvidrigt bekostar isolering av ett golv...
Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 10:46
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Grunderna inom bostadsrätt är ju just att var och en har undersökningsplikt och aktivt väljer sig att sätta sig i det aktuella huset. Det kan man aldrig lasta föreningen för.
Om mätning visar på för dålig ljudisolering går det att få ett
myndighetsföreläggande om att föreningen ska åtgärda problemet.

Men det kan ju vara så att isoleringen är tillräcklig men att någon boende är överkänslig för ljud från grannlägenheter.
Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 14:50
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Om mätning visar på för dålig ljudisolering går det att få ett
myndighetsföreläggande om att föreningen ska åtgärda problemet.
Frågan är om det skett någonsin rörande vanlig ljudspridning mellan lägenheter. En annan sak om en hiss väsnas, en fläkt som brummar eller utifrån te x en järnväg.

Du skall kunna tåla väldigt mycket ljud i ett fölerbostadshus. Och bor du i ett hus som är 50 eller 100 år gammalt - ja då gör du det och standarden blir därefter. Det kommer ingen förening att åläggas ändra på - alla sitter i samma hus av "fri" vilja och alla har samma förutsättningar att bilda sig en uppfattning innan.

Visst om man är känslig, men då får man ta tag i det själv. Isolera eller flytta.
Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 17:17
Yotta-medlem

Standard

Kolla har andra i huset problem med ljud. Husets husets ålder. Iisolering som har ändrats. Gamla golv tar ofta ägaren bort ytskiktet på. Vackert med trägolv. Då ekar det neråt.annars stiger väl ljudet uppåt vill jag minnas. Lgh ska själv bekosta återställandet om ljudisolering saknas. Mätdosor finns. Den placeras hos den som störs. Troligtvis är det den som störs som har ändrat. Att det görs känt att det kan bli dyrt att själv återställa har en egendomligt snabb effekt. Ett annat tips är t ex att mattor används. Väggar kan också dämpa ljud. Klagomål utan orsak och återkommande är allvarlig störning, rent av hemfridsbrott.
Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 17:57
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Berätta gärna mer hur du menar!

Så vitt jag vet så bor en herrans massa människor i äldre och dåligt (ljud) isolerade lägenheter inom olika BRF: er. Att en förening skulle åläggas att extraisolera ett golv baserat på att en boende är ljudkänslig låter väldigt långsökt. Grunderna inom bostadsrätt är ju just att var och en har undersökningsplikt och aktivt väljer sig att sätta sig i det aktuella huset. Det kan man aldrig lasta föreningen för.

Däremot kan ju en förening, via stämman så klart, besluta att bygga om alla lgh så att man får bättre ljudisolering mellan lägenheterna. Ge mig gärna et sådant exempel för jag har aldrig stött på det heller.

Nej du måste läsa mellan raderna. Av inlägget tycker jag det är rätt tydligt att det inte är själva störningen som är problemet, utan detta är snarare en konflikt mellan en boende och styrelsen.

Och konflikter löses liksom inte genom att övriga medlemmar regelvidrigt bekostar isolering av ett golv...

Men det är ju riktigt bra Harald.
Jag vet jag är urusel på att läsa de tomma raderna. Hoppad inte på förbättringar. Är utlänning och för gammal.
Grundregeln är väl att det som ändrats ska lgh återställa även om det var köpt förändrat. Fast eller lös egendom framgår väl av innehållesplanen.
OBS, i gamla hus är isolering bräder med linoleummatta ovanpå. När den tas bort fungerar träet som klanglåda. Här hos mig ska var och en själv åtgärda problemen för det har varit ständiga problem. Men när vi informerade om fakta och det egna ansvaret blev det lugnt. Hörseltekniker använde vi. En lägenhet satte föreningen en isolerplatta i taket hos den som blev störd. Samma som de senare har satt in i tvättstugan för att dämpa ljudet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Illa behandlad av styrelsen troiaputt Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2018-10-31 08:48
Orättvis anklagat MW72 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2013-04-14 20:41
Orättvis månadsavgift radhus brf solsimon Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-11-15 18:44
Orättvis differentiering! Dido Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-05-31 15:49
Orättvist behandlad av styrelsemedlem hubbabubba Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2010-04-08 15:35

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:28.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare