Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-17, 10:18
Manny Manny är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2018
Arg Skada efter skada

Jag skulle behöva någon form av hjälp. det är en lång historia, men jag drar den och hoppas någon här kan ge mig råd i hur jag gör vidare och vad jag kan göra.

Vi köpte vår bostadsrätt vår 2015 och anlitade en byggfirma för att renovera badrummet höst 2018. det gjorde de och alla papper och sådant finns. Vi betalade massor med pengar och allt var frid och fröjd fram till denna sommar då vi började märka att kalk kommer upp på klinkers. Anmälde till hSB som skickade ut fuktutredare och mycket riktigt fanns det fukt i hela badrummet och hallen. Allt revs ut. Entreprenören har gått i konkurs och vår hemförsäkring har avslagit oss eftersom de inte byggde enl. normer. I kvalitetsintyget står det att det är byggt enl. normer och de var BKR certade och allt. Jag har även jagats med ansvarsförsäkringen som bolaget hade tecknat när de utförde arbetet men även där blev det avslag. Hur som helst har vi tilläggsförsäkring via förening och de står för stora delar av återställning och vi för en del.

Så för att göra det hela enkelt anlitade vi samma bolag som föreningen har för utrivning, för att återställa badrum och håll. detta även för att ifall det skulle bli några konstigheter i framtiden, tänkte vi att det är bra att det är samma firma som både har rivit ut och återställt. i samband med det bad vi om att få spotlights i taket i hallen och när de skulle borra i taket, borrade de igenom ett vattenrör så det forsade vatten igen. Det har orsakat stora skador hos våra grannar både en och två trappor under oss, både kök, toa, badrum och hall är fuktiga. även hos oss blev det fukt igen såklart så hela återställningen av badrummet är nu pausat och en ny avfuktare finns insatt. HSB säger att det röret är i sin ordning, det finns dokumenterat och att de avgränsar sig från att ta ansvar för skadan. Jag försvarar absolut inte hantverkaren men han borrade alltså 4 cm in i taket, så röret ligger jäkligt långt ner och vi hade ju själva kunnat gjort det i samband med att vi satte upp en taklampa. Eftersom jag är så bränd av försäkringsbolag sedan första vattenläckan, är jag nu dödsorolig att hela utrivning och återställning av grannarnas bostäder kommer landa på oss, då är det inte längre 50-60 tusen vi pratar om utan snarare 500-600 tusen och jag får magont bara av att tänka på det. Byggbolaget har både entreprenad- och ansvarsförsäkring hos Folksam men det här kan ju sluta med att det anses vara vårdslöshet. De har aldrig efterfrågat några ritningar från oss, vilket vi ändå inte har, det skulle möjligtvis vara HSB som har ritningarna över hur rören ligger.

Kan det här landa tillbaka på oss att betala? Vad kan jag göra för att minimera den risken? någon som har några goda råd?
Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 11:28
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Huvudregeln är att var och en får bekosta åtgärd av sina skador. Grannarna får alltså själv bekosta
åtgärd av sina skador, eller försäkringsbolaget om det finns bostadsrättstillägg i försäkringen.

Det är bara om du har varit vårdslös som du kan bli ersättningsskyldig för grannarnas skador.
Och det kan ju knappast anses vara vårdslöst att be en hantverkare att sätta upp spotlights i taket.
Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 12:14
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Entreprenören har gått i konkurs och vår hemförsäkring har avslagit oss eftersom de inte byggde enl. normer. I kvalitetsintyget står det att det är byggt enl. normer och de var BKR certade och allt. Jag har även jagats med ansvarsförsäkringen som bolaget hade tecknat när de utförde arbetet men även där blev det avslag. Hur som helst har vi tilläggsförsäkring via förening och de står för stora delar av återställning och vi för en del.
Här finns det detaljer som gör att jag misstänker att detta hanterats fel.

SÅ länge ni har fått kvalitetsdokument (d v s våtrumsintyget), så ska det inte spela någon roll hur de har byggt. Ni skall få full ersättning ändå. Kontrollera detta med era försäkringsvillkor!

Sedan detta med "tilläggsförsäkring". Kan det vara så att denna föreningen gemensamt har tecknat så kallat bostadsrättstillägg för sina medlemmar? I så fall begriper jag att ni hamnar i klistret eftersom den lösningen gör att samma försäkringsbolag ensamt sitter på alla stolar. De har då en rätt bekväm hantering för sig själva så att alla försäkringstagare får betala så mycket som möjligt.
Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 13:38
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Huvudregeln är att var och en får bekosta åtgärd av sina skador. Grannarna får alltså själv bekosta
åtgärd av sina skador, eller försäkringsbolaget om det finns bostadsrättstillägg i försäkringen.

Det är bara om du har varit vårdslös som du kan bli ersättningsskyldig för grannarnas skador.
Och det kan ju knappast anses vara vårdslöst att be en hantverkare att sätta upp spotlights i taket.
Åh jag hoppas så att du har rätt. Men i HSB stadgarna står det att bostadsrättsinnehavaren ansvarar även om det är någon annan som har gjort arbetet och det är också vad de säger från HSB, eftersom röret finns dokumenterat är byggfirman vårdslös dvs. faller tillbaka på oss. Jag är verkligen livrädd för det här... För att allt detta ska vara ännu mer spännande är jag höggravid och ska föda om 6 dagar...
Jag hoppas som sagt att du har rätt dock..
Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 13:40
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

SÅ länge ni har fått kvalitetsdokument (d v s våtrumsintyget), så ska det inte spela någon roll hur de har byggt. Ni skall få full ersättning ändå. Kontrollera detta med era försäkringsvillkor!

Sedan detta med "tilläggsförsäkring". Kan det vara så att denna föreningen gemensamt har tecknat så kallat bostadsrättstillägg för sina medlemmar? I så fall begriper jag att ni hamnar i klistret eftersom den lösningen gör att samma försäkringsbolag ensamt sitter på alla stolar. De har då en rätt bekväm hantering för sig själva så att alla försäkringstagare får betala så mycket som möjligt.
Det är vad jag har hävdat hela tiden, men jag har alltså gått ändå upp till deras överprövningsnämnd och fåttt avslag. Det är helt obegripligt att de inte godkänner kvalitetsintyg. Jag är ingen hantverkare, jag kunde ju absolut inte veta att det är felbygge. Men försäkringen gömmer sig bakom sina försäkringsvillkor...
Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 13:45
Duktig medlem

Standard

Citat:

Ja föreningen har gemensamt tillägg. Men det är ju det bolaget som har gått med på att bekosta stora delar av återställningen, vi har ju egen hemförsäkring också som har varit helt värdelös i hela detta elände...
Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 19:05
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det är inte möjligt att göra fullt ut korrekt bedömning utifrån endast dessa inlägg. Ärendet är komplicerat och man behöver även ta del av handlingarna i ärendet.

Men som kunskapskälla för alla andra är synes detta vara ett ypperligt exempel på hur rättslös man blir när förening och innehavare har samma försäkringsbolag.

Försäkringsbolagen skär guld i dessa ärenden.

Sant är att ett våtrumsintyg visst skall hålla dig skadeslös. Och även om din hantverkare varit vårdslös så ingår ansvarsförsäkring för dig i bostadsrättstillägget.

Så länge du har försäkringarna (hemförsäkring + bostadsrättstillägg) så skall du aldrig riskera mer än självrisk + åldersavdrag. Aldrig mera i något fall.
Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 20:02
Duktig medlem

Standard

Citat:
Det är inte möjligt att göra fullt ut korrekt bedömning utifrån endast dessa inlägg. Ärendet är komplicerat och man behöver även ta del av handlingarna i ärendet.

Men som kunskapskälla för alla andra är synes detta vara ett ypperligt exempel på hur rättslös man blir när förening och innehavare har samma försäkringsbolag.

Försäkringsbolagen skär guld i dessa ärenden.

Sant är att ett våtrumsintyg visst skall hålla dig skadeslös. Och även om din hantverkare varit vårdslös så ingår ansvarsförsäkring för dig i bostadsrättstillägget.

Så länge du har försäkringarna (hemförsäkring + bostadsrättstillägg) så skall du aldrig riskera mer än självrisk + åldersavdrag. Aldrig mera i något fall.
det är vad jag trodde också. Men så blev det inte. nu är jag orolig att hela det här nya eländet kommer belasta oss också...
Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 20:07
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Manny Visa inlägg
Men i HSB stadgarna står det att bostadsrättsinnehavaren ansvarar även om det är någon annan som har gjort arbetet och det är också vad de säger från HSB, eftersom röret finns dokumenterat är byggfirman vårdslös dvs. faller tillbaka på oss.
Fast det som står i stadgarna handlar väl bara om skadorna i den egna lägenheten?
Om jag förstått det rätt så har HSB inte sagt att du skulle vara skadeståndsskyldig för skadorna i grannarnas lägenheter?
Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 10:46
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Fast det som står i stadgarna handlar väl bara om skadorna i den egna lägenheten?
Om jag förstått det rätt så har HSB inte sagt att du skulle vara skadeståndsskyldig för skadorna i grannarnas lägenheter?
de sa uttryckligen att detta inte är något de kommer lägga sig i, utan det kommer landa på oss och byggfirman att komma överens. Jag vet varken in eller ut längre..
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skada i bostadsrätt Veniom Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 25 2018-09-01 16:18
Skada hos granne efter renovering av badrum pontusk Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2015-10-08 10:28
Vattenskada & vattenledningsskada - underhållsansvar & skada/skadereglering Admin Faktabanken 1 2015-07-26 16:26
Lag för skada på annans egendom Sofia Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2012-01-03 14:37
Vad gäller vid skada i badrum i en brf? Patrik78 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 7 2011-03-01 13:36

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:05.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare