Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-05, 12:27
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Cool Skyddslagstiftningen ses över

http://www.regeringen.se/remisser/20...attsmarknaden/. 👍
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 12:45
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Tyvärr verkar det inte bli något av detta.

Branschen slåss med näbbar och klor för att inte belåningsgrad skall lyftas fram, varken i nya projekt eller vid överlåtelser. Detta var utredningens viktigaste punkt, och när denna faller så väljer regeringen att inte lägga fram någonting.
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 17:29
Erik Albert Erik Albert är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Feb 2015
Standard

Korsdraget:
Kan du utveckla vad du menar med skyddslagstiftning i det här sammanhanget?
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 22:07
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Det handlar väl om konsumentskydd, dvs att den som är spekulant ska ha en möjlighet att kolla upp vad som köps. Just belåningsgraden känns som en viktig sak att ha med. Skicket på fastigheten och kommande underhåll är en annan sak. Jag tror allt för många bara kollar hur det ser ut inne i lägenheten. Hur många skulle köpa en villa och bara kolla att ytskikten ser fina ut? Jag är själv med i en Brf-styrelse och det är extremt ovanligt att någon spekulant hör av sig inför ett ev. köp. Dessutom är inte styrelsen speciellt opartisk utan påstår säkert att allt är såååå bra.

Problemet är som vanligt de med ett kort perspektiv på sitt boende som förblindas av att månadsavgiften har en stark koppling till försäljningsvärdet. Där är det direkt lönande för dessa att på sikt köra en förening åt h-e och låta de som kommer senare lösa en eländig situation. Och de som har oturen att komma in då kommer förstås att gnälla över att man inte skött underhåll, avsatt pengar osv.

Har man suttit ett tag i en styrelse märker man direkt när någon styrelsekollega är på väg att flytta. Då blir det helt plötsligt mycket viktigt att sänka avgifter eller få till någon kosmetisk förbättring som ser bra ut i annonsen.
Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 22:11
Yotta-medlem

Arg Skyddslag

Tja jag är inte säker. Menar du ordet skyddslag eller innehållet i utredningen, SoUn? Ordet är lite ironiskt ja.

Texten: Att särskilja bostadsrättsmarknaden från bygg/fastighet/förvaltning på bostadsmarknaden är svårhanterbart för mig. Jag har inte fördjupat mig i texten som jag anser är otydlig med just rollerna. Mycket skrik och lite ull. Ok. Panträttens värde för konsumenten har de uppmärksammat. Det är bra. Remissvaren ja vad med dem? En enda lång rad av ord till dkydd för den egna verksamhete. Revisorns. Inte ett ord. 🙉🙈
Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 10:49
Peta-medlem

Standard

Uppfattade inte ironin först. Betänkandet om Stärkt konsumentskydd har nog fastnat hos Lagrådet. Eller också vill man från politiskt håll vänta tills efter valet. Att det skulle dras tillbaka på grund av lånesituationen tror jag inte.
Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 11:09
Yotta-medlem

Standard

@ErikAlbert:

Vi kan betrakta förslaget som begravt för tillfället. Högst oklart om någon kommer att gräva upp det igen.

Remissinstanserna har framförallt skjutit in sig på riskerna att konjunkturen knäcks och att byggandet kommer gå ner. Samtidigt så har ju verkligheten börjat röra sig just åt det hållet. Att en regering i det läget skulle våga lägga fram förslaget är helt osannolikt, och de har också sagt att inget förslag kommer läggas fram inom denna mandatperiod.

Efter valet väntar en trolig lågkonjunktur under X år. Därefter kommer antagligen hela utredningen kännas för mossig för att använda...
Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 12:47
Peta-medlem

Standard

Harald:
Det är möjligt att du har rätt. Regeringen kan av olika anledningar ha fått kalla fötter.

Utredningen har goda ansatser:
Varje generation ska svara för sin förslitning.
Man ska säkerställa att tillräckliga medel finns för underhåll på lång sikt.

Men man ger inga tvingande regler:
Man kan spara eller låna. (Vem ska t.ex. betala för stambyte?)
Man kan gå med förlust.

Alltså ung. som vanligt. Upplagt för kreativa och fantasifulla lösningar för byggbolag, egotrippade medlemmar och styrelser.
Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 13:41
Yotta-medlem

Olycklig Skyddslag

Citat:
Ursprungligen skrivet av Erik Albert Visa inlägg
Harald:
Det är möjligt att du har rätt. Regeringen kan av olika anledningar ha fått kalla fötter.

Utredningen har goda ansatser:
Varje generation ska svara för sin förslitning.
Man ska säkerställa att tillräckliga medel finns för underhåll på lång sikt.

Men man ger inga tvingande regler:
Man kan spara eller låna. (Vem ska t.ex. betala för stambyte?)
Man kan gå med förlust.

Alltså ung. som vanligt. Upplagt för kreativa och fantasifulla lösningar för byggbolag, egotrippade medlemmar och styrelser.
Det största ekonomiska problemet regeringen har inom bygg och bostadsmarknaden är byggskadorna och dess följdkostnader. (Beräknad ca 600 mdr beräknas investeras i utredningar för att komma tillrätta med detta skenande inferno).

Slappa egotrippade bostadsrättsägare kommer att tvingas sätta sig in i vad röda siffror innebär. Jag tror och hoppas att panträttigheterna kommer högt upp på dagordningen framöver. Det är trots allt viktigast att varje generations kapitalisering ligger på en nivå över Noll, inte som nu röda siffror.
Det här är så illa skött av förvaltare som trixar med lånekonton och håller det gående. Att de nu försöker klämma åt entreprenörerna är helt klart. Men som sagt det är frågan om indispositiv lag över en paralegal förvaltning, samt trixande i Jordabalken, t ex motståndet mot bostadsrättsregister. En hemlig inkomst jäser. HSB m fl skriver intyg på Heder och Samvete. Det får de betalt för.

Jag ser runt mig hur galenpannor placerar ekonomiskt felaktiga sk underhåll och folk begriper inte att de är delaktiga. Det är ok att andra betalar, men springnota är olaglig även här utgör ingen risk, flytt säger de här.
Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 15:53
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Det låg ute som en nyhet på SVT.se för ett par veckor sedan. Läste bara snabbt så jag noterade ej vem i regeringen som uttalade sig, men budskapet var att inget förslag kommer för att så många remissinstanser motsatt sig förslagen kring redovisning av föreningarnas belåning.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem tar över som styrelse? tjejen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 9 2012-04-07 14:57
Finanskris ej över, stor oro över skuldkris - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2010-07-07 19:50
Skriva över lägenheten i brf Zynderella Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-05-10 17:36

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare