Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-26, 12:55
Föreningstjafs Föreningstjafs är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2017
Standard Tjafs med föreningen

Hej!

Jag bor i en tvåa om 45 kvm, har en pågående renovering där gammalt kök rivs, så det s.k. köket blir ett sovrum och nytt kök byggs upp i det andra rummet som är betydligt större och då även fungerar som kombinerat kök och vardagsrum. I samband med denna renovering så måste avlopp och vatten dras från det angränsande badrummet genom bärande vägg och då måste även detta renoveras, jag har fått godkänt att genomföra allt av föreningen med villkoret att det utförs av behöriga hantverkare, särskillt för våtrum. Därutöver har jag skrivit under stadgarna som säger följande: ”El-, VVS-och våtrumsarbeten skall utföras av behörig innstallatör eller behörigt företag.”

Så nu kommer vi till tjafset. Badrumsrenoveringen utförs privat av en nära kompis pappa, han arbetar med detta till vardags men våtrumscertifikatet ligger hos bolaget som han är anställd från. Föreningen tjafsar nu om att han måste ha det, jag har dock varit i kontakt med Bygg- och Keramikrådet samt mitt försäkringsbolag som båda menar att det inte finns några krav på detta, så länge det dokumenteras och sker fackmannamässigt. Vi har fotograferat allt jobb och har sparat alla kvitton på detta.

Nu behöver jag information för min VVS-hantverkare om vart han stänger av vattnet då han ska dra om rör och avlopp i min lägenhet och då behöver stänga av detta för alla under ett par timmar. Föreningen ger mig dock ingen info utan slänger med följande:

Vi är starkt oroade då arbetet enligt din beskrivning nedan utförs av hantverkare som själva saknar godkänd behörighet för våtrum. Vi befarar att det också innebär att ansvarsförsäkring saknas.
Vår uppgift som föreningens styrelse är ju att tillvarata alla medlemmars intressen och att förvalta föreningens fastighet och dess ekonomi.

Uttalandes du citerar från Bygg- och Keramikrådet saknar betydelse då det i första hand är föreningens stadgar som gäller. I stadgarna, § 20 sista stycket, som du tidigare åtagit dig att följa, står följande att läsa:

”El-, VVS-och våtrumsarbeten skall utföras av behörig innstallatör eller behörigt företag.”

Med hänvisning till detta uppmanar vi dig att se till att de som utför arbeten har de behörigheter som behövs.

Hur hanterar jag detta? Arbetet sker ju fackmannamässigt och han är "behörig" men saknar våtrumscertifikatet som ligger hos hans arbetsgivare.. Dessutom dokumenteras allt noggrant. Jag tvekar inte en sekund på att allt kommer bli klockrent genomfört men vet inte hur jag hanterar det med föreningen..

Har varit otroligt många turer fram och tillbaka och mycket skit med specifika styrelsemedlemmar men orkar inte ta upp allt nu utan håller mig till det viktigaste.

Kan påpeka också att det gamla badrummet som nu är rivet var fullt av vattenskador och olagliga material samt direkt brandfarliga elkopplingar så den senaste badrumsrenoveringen, sanktionerad av styrelsen och genomförd i samband med stambyte var ett enda stort svartbygge. Jag har en stark känsla av att de döljer något och vill kunna lägga ansvaret för sitt skitjobb på hantverkare som korrigerar svartbygget..

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 17:13
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Om du har gått med på att arbetet ska utföras av behörig installatör så bör du rimligtvis göra det.
Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 19:39
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Min undran är vad som händer om något går fel. Om det är ett företag så går deras ansvarsförsäkring in Jag tvivlar inte på att det sker fackmässigt om installatören jobbar på ett certifierat företag. Misstag och fel sker dock även hos sådana och vad händer om det gör det? Jag tvivlar på att företaget går in och täcker något som installatören gjort vid sidan om.
Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 19:56
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Alltså så här:

Stadgeskrivningen i sig gäller inte. Medlemmen har underhållsansvar vad gäller ex. våtrummet, och föreningen kan aldrig ställa hårdare krav än vad som anges i lag. Våtrumsbehörighet eller våtrumscertifikat är ingen lag! Det är en branschöverenskommelse som skapats för att skydda skråt. Likt svenska hantverkare har gjort i hundratals år, med lärlingssystem och gesäll och mästarbrev. Elektrikerna är väl de som lyckats bäst när det gäller att få in skyddet av sin yrkeskår i lagstiftningen, men för rör, våtrum, vatten et c finns inte något motsvarande. Inte för bärande vägg heller (men den är å andra sidan föreningens ansvar så där FÅR de ställa krav).

Men. Du har skrivit på stadgeskrivningen. Då kan man ju tolka det som att du ingått ett avtal med föreningen om just denna stadga och skrivningarna i den. Och eftersom det råder avtalsfrihet i Sverige så är ert avtal giltigt.

Så där står du. Du har ingått ett avtal, vilket du ej behövt göra, men nu är det bara att gilla läget och följa avtalet.
Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 21:02
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Alltså så här:

Stadgeskrivningen i sig gäller inte. Medlemmen har underhållsansvar vad gäller ex. våtrummet, och föreningen kan aldrig ställa hårdare krav än vad som anges i lag. Våtrumsbehörighet eller våtrumscertifikat är ingen lag! Det är en branschöverenskommelse som skapats för att skydda skråt. Likt svenska hantverkare har gjort i hundratals år, med lärlingssystem och gesäll och mästarbrev. Elektrikerna är väl de som lyckats bäst när det gäller att få in skyddet av sin yrkeskår i lagstiftningen, men för rör, våtrum, vatten et c finns inte något motsvarande. Inte för bärande vägg heller (men den är å andra sidan föreningens ansvar så där FÅR de ställa krav).

Men. Du har skrivit på stadgeskrivningen. Då kan man ju tolka det som att du ingått ett avtal med föreningen om just denna stadga och skrivningarna i den. Och eftersom det råder avtalsfrihet i Sverige så är ert avtal giltigt.

Så där står du. Du har ingått ett avtal, vilket du ej behövt göra, men nu är det bara att gilla läget och följa avtalet.
Nu blev du lite otydligt; det är väl fackmässigt som gäller som krav även för bärande vägg likväl som övriga föreningens ansvarsdelar som att ändra i befintliga ledningar för avlopp, värme och vatten. Även flytt av kök till annat rum är en väsentlig ändring. Föreningen kan dock bara hindra om det innebär en skada för föreningen. Om en bärande vägg tas bort efter godkänd bygganmälan och har korrekt avlastning ser jag det svårt för föreningen att hindra.
Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 23:18
Yotta-medlem

Standard

Nej, fackmässigt är en missbrukad term. Betydelse: Fackmässigt: Arbete utfört av fackman, D V S en som har arbetet som profession. Kvalitén på arbetet förväntas motsvara genomsnittligt levererat arbete av fackman.

Fackmannamässigt: Arbete levererat av icke fackman (amatör om du så vill) men till en kvalité som motsvarar den genomsnittlige fackmannens.

Bostadsrättsinnehavare utför underhållet på sina ansvarsområden till den kvalité, kostnad, tidpunkt ET c som denne själv beslutar. Vill denne täta sina badrumsväggar med gladpack så är det ok så länge inte byggnad eller annan lgh skadas.

I vissa fall kommer innehavaren dock att utföra underhåll på föreningens ansvarsområde, ett vanligt exempel är byte av golvbrunn i samband med badrumsrenovering. Här ställer då en del föreningar krav på att det skall vara fackmässigt utfört = utfört av fackman, men det är ett krav de inte kan ställa generellt. Eftersom lagen inte stadgar att "bara fackmän får byta golvbrunnar".

Dock kan man allmänt kräva fackmannamässigt utförande. Enklast säkerställs det genom att föreningen alltid låter besikta dessa arbeten, besiktningsmannen skiter ju högaktningsfullt i vem som utfört arbetet, och det bör föreningen också göra.

Krav på bärande vägg? Den skall göra sitt jobb och klara av tryck och skjuvlaster. BBR (Boverkets byggregler) är det som gäller om man vill veta vilka krav lagen har (och alltså vilka högsta krav) en förening kan ställa på sina medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 23:24
Yotta-medlem

Standard

Rådet till TS förening och alla andra föreningar är alltså att släppa småpåvetänket att styrelsen skall lägga sig i hur medlemmarna löser att utföra sitt underhåll.

Besikta istället färdigt resultat och då besiktas endast föreningens ansvars delar.

Medlemmens delar (ex våtrummet) är och förblir alltid medlemmens ansvar och är således försäkrat av denne. Inget föreningen skall lägga tid eller gemensamma resurser på att utreda.
Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 07:01
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Nej, fackmässigt är en missbrukad term. Betydelse: Fackmässigt: Arbete utfört av fackman, D V S en som har arbetet som profession. Kvalitén på arbetet förväntas motsvara genomsnittligt levererat arbete av fackman.

Fackmannamässigt: Arbete levererat av icke fackman (amatör om du så vill) men till en kvalité som motsvarar den genomsnittlige fackmannens.

Bostadsrättsinnehavare utför underhållet på sina ansvarsområden till den kvalité, kostnad, tidpunkt ET c som denne själv beslutar. Vill denne täta sina badrumsväggar med gladpack så är det ok så länge inte byggnad eller annan lgh skadas.

I vissa fall kommer innehavaren dock att utföra underhåll på föreningens ansvarsområde, ett vanligt exempel är byte av golvbrunn i samband med badrumsrenovering. Här ställer då en del föreningar krav på att det skall vara fackmässigt utfört = utfört av fackman, men det är ett krav de inte kan ställa generellt. Eftersom lagen inte stadgar att "bara fackmän får byta golvbrunnar".

Dock kan man allmänt kräva fackmannamässigt utförande. Enklast säkerställs det genom att föreningen alltid låter besikta dessa arbeten, besiktningsmannen skiter ju högaktningsfullt i vem som utfört arbetet, och det bör föreningen också göra.

Krav på bärande vägg? Den skall göra sitt jobb och klara av tryck och skjuvlaster. BBR (Boverkets byggregler) är det som gäller om man vill veta vilka krav lagen har (och alltså vilka högsta krav) en förening kan ställa på sina medlemmar.
Och det är det jag menar, bärande vägg, avlopp, vatten, våtutrymmen finns i BBR. Inte bara bärande vägg.
Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 10:02
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Harald, mycket klargörande inlägg från din sida, bra utrett, jag håller med dig till 90%!

Det som är problemet är ändå det arbete som utförs på föreningens delar, t ex golvbrunn och rör som ligger dolt i bjälklag och väggar. När renoveringen är klar är dessa delar sällan besiktningsbara, så hur ska föreningen kunna besiktiga?

Den enda rimliga lösningen är att förbjuda medlemmar att utföra eller beställa sådant arbete på eget bevåg, oavsett kompetens. Sådant arbetet ska föreningen själv beställa, och ta ansvar för. T ex byte av golvbrunn: Medlemmen beställer byte av föreningen, som beställer av egen betrodd hantverkare.

Vem som ska betala är sedan en annan fråga: är arbetet növändigt ur uh-synpunkt: föreningen betalar. Är arbetet inte nödvändigt, utan bara ett önskemål om förändring ( t ex flytt av badrum), medlemmen betalar.
Gammal 2017-09-27, 10:19
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Och det är det jag menar, bärande vägg, avlopp, vatten, våtutrymmen finns i BBR. Inte bara bärande vägg.
Ja men BBR nämner inget om fackmässighet.

BBR skriver aldrig hur något skall utföras alls. Bara att t e x "våtutrymmen skall utföras så att risk för skador på byggnaden undviks..." el liknande.

Det är upp till utföraren att bygga sin konstruktion så att den möter kraven i BBR. Och varje branch har därför tagit fram metoder och material som testats.

Använder man testade komponenter, samt följer de monteringsanvisningar som leverantören har, då kommer de flesta allmänt händiga att kunna bygga det mesta. Som sagt, det är bara elektrikerna som har lyckats skydda sina delar med lagstiftning och det beror givetvis på att fel i utförandet kan innebära direkt livsfara.

Till skillnad från en underdimensionerad bärande vägg, som visserligen skulle kunna bli farlig men det har inte hänt tillräckligt ofta för att lagstiftaren ska reagera. De fall som finns är ju oftast att man får sättningsskador och liknande, vilket går att reparera.

Inte ofta hus och byggnader klappar ihop i Sverige.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Faktura från föreningen "extra kostnader föreningen åsamkats" eldaren Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 60 2017-10-17 15:36
Utbyte av tvättmaskiner i föreningen Tom1980 Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2011-09-29 17:52
Tvätthall i föreningen tompa69 Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2011-01-05 19:58
Föreningen ska sälja en hyresrätt Stefano Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 5 2009-08-05 15:37

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare