Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-10, 01:16
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Skriv att ni känner er trakasserade och vill att han upphör med sitt beteende. Skicka en störningsanmälan till styrelsen. Om inte det hjälper då tycker jag ni ska polisanmäla honom.

Hör med hyresnämnden om de kan fastställa beslut om ert badrum. Det är gratis. Styrelsen tycker inte om att det finns instanser man kan vända sig till.
Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 12:54
Sofie Sofie är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2014
Standard

Fortsätt stå på dig. Skulle nog fundera på en polisanmälan. Skriv till tidningen.
Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 21:34
Rörigt63 Rörigt63 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2017
Standard

Tack för svaret.
Tänker göra detta.
Kan en BRF kräva att badrumsföretagets är ansluten till säkert vatten?
Står ej i stadgar.
Jag har förstått att det är ingen krav på detta.
Gammal 2017-06-10, 22:37
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

BRF kan nog inte tvinga men rekommendera.

Dock kan man fråga sig själv vilken hantverkare man vill ha. Med alla historier som finns kring byggfusk så finns väl inga garantier men en som är ansluten antar jag har mindre risk för fel är någon som inte är det.
Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 23:25
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! badrumsrenovering

Citat:
Ursprungligen skrivet av Rörigt63 Visa inlägg
Tack för svaret.
Tänker göra detta.
Kan en BRF kräva att badrumsföretagets är ansluten till säkert vatten?
Står ej i stadgar.
Jag har förstått att det är ingen krav på detta.
Det finns lagar att följa inom annan lagstiftning än BRL.
T ex Miljöbalken, PBL och gamla byggningar kan vara k-märkta. Dessa lagar är tvingande att följa. Du har ansvaret och ska stå för alla kostnaderna.
Lämna bygganmälan till styrelsen bör ske före och kanske kan de ge dig råd beroende på vad du avser att göra.
Vissa ändringar innebär att du enligt Plan och bygglagen också ska göra bygganmälan hos kommunen före start. Det är din skyldighet att undersöka om sådan bygganmälan behöver göras.

Väsentliga ändringar är t ex bärande konstruktion, påverka ventilationen, vatten och avlopp. Du måste kunna visa upp intyg om väggarna kvalitet.
Vid ändringar i våtrum ska du följa branschreglerna för våtrum, samt råd och anvisningar för vattenskadesäkert byggande enligt golvbranschens våtrumskontroll.

Styrelsen har all rätt i världen att kontrollera att du följt bygglagarna. Dessutom ansvar du för att byggavfall forslas bort och inte drabbar föreningens kostnader.

Du äger inte de fasta inventarierna, väggar golv och tak. Du äger en nyttjanderätt och du har skyldighet att vårda den. Det innebär att du kan bygga om hur som helst, när som helst så länge du inte stör och inte gör ingrepp som kan drabba BYGGNINGEN, dvs dina grannar. Du ska följa rätt lag.

Det är lätt att tro att köp innebär ägande. Lär dig att anpassa dig till de regler som bygglagen kräver. De finns för att ändringar ska ske med hänsyn till hela byggningen.
Styrelsen är inte byggsakkunnig, man det kan finnas en teknisk förvaltare som är det och den tjänsten betalar föreningen för.

Krävs det bygganmälan eller rent av bygglov kan du nu ha gjort ett svartbygge. jajamen.
Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 11:28
Rörigt63 Rörigt63 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2017
Standard

Hej Korsdraget

Det är inget fuskbygge, men ett vitt våtrumsbehörigt företag med utmärkta recensioner.
Innan renoveringen har vi kontaktat den sk fastighetsansvarige, han visste om vad vi tänkte göra.
Nu blånekar han om vissa saker han har sagt.
Skulle ha spelat in allting.
Han blev dock väldigt sur att jag vågade säga emot när jag kom på att han ljög om någonting.
Han hyser agg mot mig nu, och det har blivit väldigt personligt!!!!
Mannen är obehaglig!!
Det här handlar EJ om en person som vill göra sitt jobb, men om en instabil person som använder härskartekniken och tar ingen som helst ansvar för sitt beteendet och sina handlingar!!!
Konflikten har inte så mycket att göra med badrummet och vad vi skulle har gjort, men att Karl ska ha sista ordet och det gjör han i form av trakasssier, övervakning av oss, telefonsamtal, och hotfull och aggressivt beteende.
Han har kört över oss totalt! Vi har inget att säga om.
Han han ringt oss i veckan igen och hotat att lägga badrumsprojektet ner igen i flera veckor om vi inte skulle kontakta honom OMG.
Det här är ett osunt beteende som det finns ett namn på!!
Han har INGA empati för andra, du ska absolut inte våga kritisera honom, annars..
Jag har haft kontakt med 2 jurister, som tycker att det här är helt GALET och OACCEPTABELT vad han håller på med!
Nu tänkte han skicka en annan kille från styrelsen som ska BESIKTA vårt golv innan det återgjuts.
Den här personen kör buss, och har INGA som helst kunskaper om badrum, som han för övrigt själv sagt till oss.
Då är det plötsligt ok att ha en vanlig kille som ska bedöma arbetet.
Jag förstår dina poäng med fyskbyggen och det EJ ok, men det har skett flera allvarliga övertramp från fastighetensansvarig, som själv har lite kunskap!
Tackar i alla fall för informationen och tiden du tog dig för att svara på mitt inlägg.
Flera har gett mig rådet att omg kontakta styrelsen, och polisanmäla fastighetsansvarig.
Gammal 2017-06-11, 12:30
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Badrum

Hej,
Min poäng med inlägget var att informera dig om vad du kan göra, t ex att den om förändrar gör detta på rätt sätt.
Alltså se så snabbt du kan till att etablera kontakt med styrelsen.
Det är möjligt du kan ha tur om du går till polisen direkt, men styrelsen bör vara infirmerad.
Om entreprenörens och fastighetsansvariges kvalifikationer är oklara är det en annan fråga. Det är lätt gjort att på en blogg ge rekommendation om vad andra bör göra.
Att inte ha kontaktat styrelsen som har ansvar för att fastighetsansvariges framfart är en miss. Börja där. Det är en klokare ingång. Be att få skriftligt svar.
Egentligen är det ju styrelsen som ska reagera. Be dem, ordförane, ta tag i händelsen.

Att få styrelsen mot sig är urkorkat. Det tycker jag du inte ska göra.
Det var det jag ville ha sag och det är ett mycket klokt råd. Vänlig hälsning
Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 12:55
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Ingen har skyldighet att informera om att en polisanmälan upprättats. Det är korkat.

Ingen ska behöva fjäska för styrelsen när det är dem som missköter sig. Styrelsens härskarteknik får aldrig vinna. Ingen ska vika sig mot maktmissbruk!
Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 14:23
Nettis Nettis är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Oct 2015
Standard

I fortsättningen ska du spela in allt. Har han redan ändrat på sin historia en gång, kommer han att göra det igen. Du måste polisanmäla. Finns det styrelsebeslut på alla krav eller arbetar styrelsemedlem på eget bevåg mot er?
Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 14:24
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Ingen har skyldighet att informera om att en polisanmälan upprättats. Det är korkat.

Ingen ska behöva fjäska för styrelsen när det är dem som missköter sig. Styrelsens härskarteknik får aldrig vinna. Ingen ska vika sig mot maktmissbruk!
Står fullständigt på din sida.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Badrumsrenovering gåvotomta Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2016-07-11 21:15
SBC om badrumsrenovering. Gusten Bostadsrättsforum 0 2015-10-04 09:28
Badrumsrenovering StevieBoy Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 37 2013-07-16 14:39
Badrumsrenovering melakr Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2012-02-25 19:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare