Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-05, 17:04
Rörigt63 Rörigt63 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2017
Standard Badrumsrenovering stoppad BRF

Vet ej om det är rätta forumet, men behöver Ert råd!!

Vi flyttade till en BRF för drygt ett år sen.
Tänkte nu renovera vårt badrum och toalettutrymme.
Vi tog in flera offerter och valde ett företag som vi hade förtroende för.
Innan renoveringen pratade vi med fastighetsansvarig i BRF, bl.a. Om Unidrain
Som han sade blankt nej till, och vi respekterade detta.
Vi ett annat tillfälle ringde vi honom igen och tog vi också upp att vi skulle vilja ta bort tvättmaskinen och då flytta tvättstället till vägen på högersida av badrummet för att få mer plats varpå han bara sade jahaa!
Verkade alltså inte ha någonting emot detta! Som han hade gjort med Unidrain -systemet.
Tog också upp infrästa rör, då svarade han att inte visste vad det var, och ville inte veta!!!!
Badrumskillarna började då med renoveringen och tog då direkt kontakt med
grannarna under oss, vi bor på överste våningen, för att sätta upp skydd innan borrningen.
De ringde ett antal gånger, men grannarna svarade ej i telefonen, vi hörde i efterhand att dem ej svarar på okända telefonnr.
Grannarna var nämligen ej hemma, men befann sig på landet!
Hantverkaren började då med vårt badrum, bl.a. Skulle golvbrunn bytas och röret för tvättstället fixas.
Då bilade han igenom golvet i badrummet.
Då började helvetet.
Grannarna kom just hem denna dagen och tog kontakt med oss.
Dem kontaktade i sin tur fastighetsansvarig som dök upp hos oss.
Denna personen stövlade i vårt badrum och började då svära och skälla ut hantverkaren, undrade vad dem höll på med, och ifrågasatte deras kompetens.
Sade till dem att dem behövde bygglov för detta arbetet.
Beskyllde dem för att dem tänkte kapa armeringsjärn, som dem sjävklart inte skulle och undrade vad dem hade gjort med väggarna.
Dem skulle ju ta bort gammal papp ock kaklet och reglera upp väggarna.
Fastighetsansvarig började då fråga mig varför jag ej hade anlitat företaget X, som vi kan kalla dem, -han känner mannen som äger företaget!!!!!
Jag sade då att vi fick aldrig någon offert av dem och därför hade beslutat att ej anlita dem.
Därefter har fastighetsansvarig utan vår vetskap kontaktat företaget X och fått vår offert , den som vi ALDRIG fick, och skickat den via email till oss och styrelsen!!!
Nu har han förbjudit företaget vi tog in att fortsätta arbetet- arbetet är stoppad tillsvidare- för att han har anlitat en betongkonsult som ska titta på badrummen.
Fastighetsansvarig insinuerade också att det var konstigt att vi aldrig fick mailet med offerten från företaget X,med andra ord vi framstår som lögnare.
Vi känner oss väldigt kränkta, ledsna och förbannade, pga av att han bl.a. övervakar oss och ringde för att fråga varför badrumsföretagets bil stod fortfarande där nere hos oss.
Han har också sagt att det är tveksamt att byggföretaget får fortsätta hos oss.
För övrigt påstår att detta med röret belastar den redan försvagade bärande konstruktion ännu mer, det sk självspännande valvet.
Han är ju ingen byggnadsingenjör direkt, visst inte ens vad infrästa rör var för någonting!
Byggföretaget har sagt att detta som har hänt med golvet är ej en stor problem och att dem ska åtgärda detta!
Vi känner oss totalt överkörda av BRF - fastighetsansvarig och utlämnade.
Vi har skrivit kontrakt med byggfirman, jobbat står stilla och allting har gått överstyr.
Vore tacksamma för råd.
Vi är mycket ledsna och stressade över detta som har hänt.

Gammal 2017-06-05, 22:43
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Korta svaret är att denne "fastighetsansvarige" överträder sina befogenheter. Ni har underhålls ANSVAR = ni har BEFOGENHET. Att själva avgöra typ av golvbrunn, firma som ni anlitar ET c..

Stå på er, släpp inte in karln, och kräv att denne visar stöd för sina påståenden i stadga eller lag innanhan kommer till er och gapar. Stoppar han arbetet = han tar på sig kostnaderna för förseningen.

Inte alla styrelser förstår att ansvar = befogenhet. Har du ansvar ja då avgör du VEM HUR och NÄR.
Svara med citat
Gammal 2017-06-05, 23:14
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Bara att fortsätta med din hantverkare. Tillse att det finns våtrumscertifiering. Klampar någon in oanmält så ring polisen.
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 13:40
Medlem

Standard Badrumsrenovering stoppad

Tack för ert goda råd.

Badrumsföretaget har licens och är ansluten till BKR.
I morgon kommer fastighetsansvarig med sin betongkonsult.
Är radd att han känner honom personligt, då är detta väl jäv?
Känns obehagligt.
Gammal 2017-06-06, 22:05
Yotta-medlem

Standard

Ursäkta frågan men vem är det som är "fastighetsansvarig"?
Svara med citat
Gammal 2017-06-08, 21:10
Medlem

Standard

En styrelseledamot
Gammal 2017-06-08, 22:13
Yotta-medlem

Standard

Ok, och hur gick mötet?
Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 22:08
Medlem

Standard Badrumsrenovering stoppad

Hej Thomas

Situationen har urspårat totalt nu!!
Det blir mer och mer galen för varje dag!!!
Konstruktören- konsulten kom som avtalat på 7 Juni med fastighetsansvarig och någon annan kille som är också styrelseledamot, förstod inte riktigt vad den andra killen hade där att göra.
Dem två styrelsekillarna är som Batman och Robin, den andra är någon slags stödperson.
Badrumsföretagets VD-en och arbetsledaren skulle komma också.
Tror ej att fastighetsansvarig hade förväntat sig detta, han trodde att min man eller jag skulle bara vara där och tänkte säkert köra över oss totalt.
Fastighetsansvarig hade nu en hel annan attityd, civiliserat och lite mer ödmjuk, jag tror pga att konstruktören var med.
Då tittade konstruktören på badrummet och pratade med badrumskillarna som berättade till dem vad vi hade tänkt göra, alltså tvättstället flytta till höger sidan och lägga rör in i vägen.
Då sade fastighetsansvarig plötsligt: Rör i betongväggarna ?
Då sade min sambo till honom : jag har ju pratat med dig om detta, för att vi skulle då köpa en annan sort duschvägg.
Då sade fastighetsansvarig : Det stämmer inte, det var om någonting annat, det är ett missförstånd.
Han stod där och blånekade, och då sade jag: min sambo har ju ringt dig och frågade dig om infrästa rör och då sade du att du inte visste vad det var och ej ville veta.
Fastighetsansvarig framställde ju min sambo som en lögnare, detta irriterade mig lite, därav min kommentar.
Jag stod bredvid konstruktören som verkade inte tycka allt det här var någon problem med hela badrumsplaneringen och golvet.
Om det med bilningen sade han till mig: det händer.
Konstruktören sade då till badrumskillarna att dem kunde fortsätta jobbet, men att dem skulle vänta med vidare bilning av golvet tills grannarna kommer hem och då skulle dem stödja upp hos dem.
Mötet var över, alla skadade hand, förutom fastighetsansvarig, då sade jag till honom i detta hus skakar vi hand, då gjorde han det motvilligt.
Han blev ännu mer hämndlysten efter denna dagen.
Men vi trodde ändå badrumsprojektet skulle kunna fortsätta utan problem, det blev inte så!!
Fastighetsansvarig skulle mejla oss konsultens utlåtande, men pga att vi inte helt litade på fastighetsansvarig, mejlade vi konsulten som lovade att skicka en kopia till oss, såsom han gjorde.
Det var inga allvarliga saker i rapporten, men det skulle ej blir infrästa rör därför att fastighetsansvarig ansåg att borrningen skulle störa grannarna och därför ville att rören skulle dras i taket, också bisarrt!!!!!
Men kan ju inte förvänta sig att en badrumsrenovering ska ske i det tysta!!!!!
Jag tror det retade fastighetsansvarig att vi fick fortsätta med badrumsprojektet för att han hade sagt tidigare till oss att det var tveksamt att badrumsföretagets skulle kunna fortsätta hos oss.
Jag kände att detta inte var över!
Jag hade rätt, nästa dag 8 juni, kl. 9.00 på morgonen ringer det då i telefonen, och det är fastighetsansvarig igen.
Han säger bryskt ,xxx här , får jag tala med din man.
Min man är sömnig för att han har jobbat skift, och fastighetsägaren börjar med en gång fråga om badrumsföretagets certifiering, han vill ha ett intyg, min sambo säger certifiering ?? halvsömnigt.
Ojdå, säger fastighetsansvarig du har väl frågat dem om detta innan ni påbörjade jobbet?
Bara för att jävlas!
Då sade min man att vi skulle skicka certifieringen till honom.
Då började fastighetsansvarig prata om mig.
Han sade till min man: Din fru försökte tala om för mig igår om vad jag har sagt och ej sagt, och det köper jag inte.
Han sade också att han bara ska ha kontakt med min man och ej med mig.
Man kan ju även tyda detta som jag var ej bjuden på mötet som han hade planerat.
Han ville nämligen att min man skulle då infinna sig den 10 juni på kontoret som finns vid receptionen där vi bor, för att gå igenom detaljerna i sammanhang med badrumsarbetet och vad som skulle gälla!!
Vi hade ju redan avklarat den biten dagen dessförrinnan.
Jag kände redan var vi var på väg.
Då kontaktade vi badrumsföretagets arbetsledare som sade att det var bättre att ej gå till mötet för att då hade vi samma problem igen med fastighetsansvarig.
Dessutom kände jag att fastighetsansvarigen ville intimidera min man, som är en snäll person.
Kändes olustigt!
Då bestämde vi oss för att skriva ett mail och meddela att allting var ju avklarat med badrumsplaneringen och vi föredrog att from nu att göra allt via mail pga undvika missförstånd och därför skulle min man ej komma.
Det var alltså dagen innan det sk mötet.
Då såg jag imorse att fastighetsansvarig hade skickat oss ett mejl igår kväll angående mötet fast min man hade skickat honom redan ett mejl tidigare den dagen att han inte skulle dit!
Han ville alltså att min man skulle ändå komma till mötet, låter som tvång!!
Min man var ej hemma just då , och jag ringde då till honom för att berätta om mejlet som han inte hade sett än.
Då mejlade min man i sin tur till fastighetsansvarig igen och sade att det är svart för oss att bara komma till olika möten pga att vi både jobbar skift och heltid.
Då började helvete igen!
Då började det ringas jättemycket hemma hos oss, flera gånger på raken.
Jag svarade ej!!! För att jag misstänkte att det skulle kunna vara fastighetsansvarig.
Jag lyssnar då av voicemailen och ja, det är fastighetsansvarig som är sur att min man inte har dykt upp, och att min man skulle ha ringt honom istället.
Min man har ju mejlat honom!!
Då meddelar han också att han ska resa bort själv och om min man ej ringer honom OMG då måste han stoppa arbetet igen och då kommer det nu ligger stilla i flera veckor pga att han själv är bortrest, lät som ett hot!
Efter några minuter ringer det då på vår dörr.
Jag vågade inte titta genom titthålet men jag är 100 att det var fastighetsansvarig som stod bakom dörren!
Han verkar nu har blivit helt galen!
det har nu blivit så bisarrt , vi känner oss pressade och trängda och trakasserade av honom.
Han vill förstöra för oss, det verkar ett osunt beteendet!
Jag har ringt en jurist, det var en gratis samtal, han tyckte att det verkade konstigt och rådde mig att skriva till styrelsen.
Att anlita en jurist är för övrigt svindyrt!
Vad ska vi göra, min man är hemma nu och svarar ej i telefonen, det ringdes nyligen och det var ett hemligt telefonnummer.
Den sk fastighetsansvarig kommer ej att släppa det här och gör livet omöjligt för oss!!!!!
Kan- ska vi prata - ringa -med Ordförande i BRF, eller ska vi polisanmäla fastighetsansvarig.
Jag hade aldrig kunna tänka mig något sådant, allt över ett litet badrum!
Fastighetsgubben verkar ha en enorm makt i denna BRF!!!
Tacksam för råd.
Gammal 2017-06-09, 22:53
Medlem

Standard

Förlåt mötet var den 9 Juni,alltså idag
Gammal 2017-06-10, 00:11
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Han har inget med er renovering att skaffa. Det är ert ansvar, alltså bestämmer ni när och hur. Behövs ingen certifiering heller, det är bara båg. Fullt tillåtet att göra allt utom el som amatör.

Upplys omgående styrelsen att denne man överträder sina befogenheter, samt att om trakasserierna fortsätter så kommer ni polisanmäla karln samt fakturera föreningen alla era extra kostnader för försenat och utsträckt arbete.

Det ät styrelsen som ansvarar för denne mans agerande, påtala gärna det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Badrumsrenovering gåvotomta Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2016-07-11 20:15
SBC om badrumsrenovering. Gusten Bostadsrättsforum 0 2015-10-04 08:28
Badrumsrenovering StevieBoy Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 37 2013-07-16 13:39
Badrumsrenovering melakr Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2012-02-25 18:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:42.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare