Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-28, 19:57
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Varför avgiftshöjningar?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det var väl väntat att man föreslår att det ska bli mera enhetligt, alltså inte som nu att vissa föreningar använder K3 och andra K2.

Man räknar ju också med att det kan bli avgiftshöjningar i föreningar som tvingas byta från K2 till K3 "om föreningen inte vill redovisa förlust".

Om jag förstått det rätt blir det dock inget förbud mot att redovisa förluster även under en längre tid ?
Finns väl ingen somhelst anledning att höja månadsavgiften bara för att resultaträkningen visar ett underskott, när kassaflödet är superpositivt!
Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 20:09
Erik Albert Erik Albert är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Feb 2015
Standard

Jag startade en tråd om rättsutlåtandet den 9 april 2015 på detta forum, där jag framförde kritiska synpunkter. Har inte ändrat åsikt sen dess.
Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 20:16
Peta-medlem

Standard

Garfunkel:
Att gömma sig bakom ett positivt kassaflöde för att intala medlemmarna att ekonomin är i ordning är snudd på bedrägligt förfarande, om man inte samtidigt gör riktiga avskrivningar som slår igenom i avgifterna.
Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 20:23
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Redovisning enligt svensk lag ..

Citat:
Ursprungligen skrivet av Erik Albert Visa inlägg
Garfunkel:
Att gömma sig bakom ett positivt kassaflöde för att intala medlemmarna att ekonomin är i ordning är snudd på bedrägligt förfarande, om man inte samtidigt gör riktiga avskrivningar som slår igenom i avgifterna.
är inte lätt för alla att förstå!

Vad är det för fel på ekonomin i bostadsrättsföreningen om kassaflödet tillför 1,2 miljoner per år och pappersprodukten resultaträkning visar minus 244 000 kronor?
Svara med citat
Gammal 2017-04-28, 20:35
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Har du ...

Citat:
Jag startade en tråd om rättsutlåtandet den 9 april 2015 på detta forum, där jag framförde kritiska synpunkter. Har inte ändrat åsikt sen dess.
uppdaterat dina gedigna universitetskunskaper i redovisning, och K3, sedan dess?
Svara med citat
Gammal 2017-04-29, 01:50
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

@Garfunkel: Du har en övertro till att K3 skulle vara något slags universallösning för att säkra ekonomin i föreningarna. Det är det inte.

Och om 1,2 milj i kassaflöde är bra eller inte går inte att avgöra utan att ha sett hela föreningens ekonomi + byggnaderna ifråga.
Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 01:08
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Skärpta krav på redovisningen!

En bra artikel som belyser det jag nämnt i tidigare inlägg!
Det KRÄVS gedigen kunskap inom redovisning för att förstå hur redovisning kan stärka konsumentskyddet. Läs och begrunda!

http://www.di.se/nyheter/skarpta-kra...re-boavgifter/
Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 09:49
Peta-medlem

Standard

Garfunkel:
Du verkar inte vilja acceptera det förslag som man kommit fram till i utredningen, precis som den s.k. branschen också har svårt för. Om betänkandet vinner laga kraft så småningom, får du nog tugga i dig det även om du tycker det smakar illa.
Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 15:28
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Du måste fått något om bakfoten!

Citat:
Garfunkel:
Du verkar inte vilja acceptera det förslag som man kommit fram till i utredningen, precis som den s.k. branschen också har svårt för. Om betänkandet vinner laga kraft så småningom, får du nog tugga i dig det även om du tycker det smakar illa.
Jag om någon, har varit drivande för strängare regler avseende redovisning i bostadsrättsföreningar. Och kravet skulle redan 2013 varit att alla bostadsrättsförening skulle redovisa enligt K3 (Bfnar 2012:1 och 2016:9, samt FARs Allmänna råd).

Också varit starkt kritisk till progressiva avskrivningar. Och deltagit i kraven på stärkt konsumentskydd för ägare/köpare till bostadsrätter. Dessutom har jag ständigt framfört kraven på att det ska vara auktoriserad-/kvalificerad revisor i en bostadsrättsförening. Där har jag fått gehör och Jonas Svensson har tom. avgett ett skriftligt eget yttrande. Där han påtalar att kravet ska ställas högt. Se sid 397 i utredningen!

"Revision i brf
Revision är en viktig del av konsumentskyddet runt en brf. Ändå behandlar utredningen inte revision mer än upplysningsvis. För att säkerställa det konsumentskydd en rättvisande redovisning ger bedömer jag att det är nödvändigt att införa krav på kvalificerade revisorer i brf. Idag kan t.ex. en boende i en förening, helt utan erfarenhet av revision, utses till revisor. I relativt små aktiebolag finns det krav på auktoriserad eller godkänd revisor samtidigt som en enklare redovisningsnormgivning (K2) tillämpas. Intressenterna är dessutom vanligtvis få i dessa aktiebolag. Det är inte rimligt att ställa lägre krav på revision i en brf."

Så varför tror du jag hade rubriken:
"Äntligen! Krav på K3-redovisning i bostadsrättsföreningar"
i mitt inlägg?
Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 18:56
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Här är ett uttalande av en expert som inte tror att K3-kravet kommer att ge den önskade spareffekten.

https://www.far.se/nyheter/2017/apri...onas-svensson/

Citat:
"– Enligt utredningens förslag ska ”sparande” tryggas genom att komponentavskrivningar ska användas, på samma sätt som i dag sker i K3.
Det ger knappast ett relevant sparande, möjligen ett högre sparande än i dag. Ett mer ändamålsenligt sätt att spara är att basera det på
föreningens verkliga framtida utgifter. Utgifterna bör baseras på styrelsens planerade åtgärder. På så vis blir transparensen större när
det gäller nivå, behov och när i tiden åtgärder ska göras och hur de ska finansieras."
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Redovisning enl. K3 vad gör ni med stora underhåll/renoveringar? Garfunkel Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 13 2017-04-28 17:32
Redovisning av p-platser. Vad säger lagen? Minkowski Bostadsrättsforum 3 2013-12-11 23:51
Redovisning - Återbetalning av depositioner qada Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2013-03-12 10:25
Redovisning av depositioner för nycklar qada Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2012-06-05 10:40

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare