Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-29, 10:28
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard Stämning i Tingsrätten -Extrastämma- Helt ny styrelse - Snabbt enkelt och smärtfritt

Eftersom ett nytt ämne kommit upp i tråden om rättelseanmodan tänkte jag göra ett försök med att flytta det nya ämnet hit.

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=26761&page=11

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=26761&page=12

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel
Och att den av medlemmarna valda styrelsen, självständigt och med fullt ansvar förvaltar fastigheten mellan föreningsstämmorna.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11
Citat:
Om jag inte helt missminner mig, blev utgången av detta mycket unika fall följande:

Stämning i Tingsrätten - Extrastämma - Helt ny styrelse

Snabbt enkelt och smärtfritt!
Citat:
Han hade inte bott i föreningen på tre år och lyckades få flera poster. Var fanns ert inflytande under stämman?
Citat:
Inflytandet var 100 % för alla punkter, på den extra stämman, som stämningen i tingsrätten avsåg.
Samtliga poster i styrelsen tillsattes med nya kompetenta ledamöter.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia
Du undviker frågan. Varför blev någon som flyttat från brf vald av er på stämman och hur mycket inflytande hade ni medlemmar under årets viktigaste möte?

Lämna ut målnumret och den tingsrätt ni vände er till så vi alla får en chans att reda ut detta med 100% inflytande.
Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe
Jag är också nyfiken på varför det behövdes en stämning i tingsrätten och vilken fråga stämningen handlade om.
Citat:
För några år sedan blev jag tillfrågad om jag kunde bärga en förening som kört i diket ganska rejält enligt många medlemmar. Efter genomförd årsstämma finns ju stämmoprotokoll att tillgå för medlemmarna i föreningen (senast 3 veckor efter stämman). Där fanns bevis på fel som begåtts. Då gäller i princip 3 olika angreppssätt.

Givetvis kopplades ett koppel fastighetsjurister in och jag blev kontaktad med blixtens hastighet, för de ville för allt i världen inte bli ställda inför skranket. Juristerna insåg snabbt att de punkter (paragrafer på stämman) som stämningen gällde var helt felaktigt genomförda. Efter lite olika samtal kröp det fram att de helst ville se en förlikning i målet.

Då jag misstänkte detta redan innan jag lämnade in ärendet till tingsrätten tog jag endast upp de grövsta klavertrampen. Jag erbjöd mig att skriva ett förlikningsavtal (var i samband med detta i kontakt med Sveriges bästa fastighetsjurist för att få ett OK!) och så blev det. Givetvis sparkade juristerna bakut, när de såg att jag tagit upp många fler punkter i förlikningsavtalet.
Mitt korta och koncisa svar var att, då ses vi i tingsrätten! Så på punkt efter punkt föll de till föga och avtalet blev som jag hade skrivit i original.
Förlikningsavtalet undertecknades och stadfästes i domstol.

Det kallades till extrastämma och en helt ny styrelse tog över när nu föreningen bärgats ur diket.
Citat:
Inte en chans!
Citat:
Ursprungligen skrivet av Sofie
Jag tror dig inte!

Var fanns dina advokatkunskaper i det här inlägget?
http://hotpot.se/php/vb/showpost.php...89&postcount=2
Citat:
Givetvis är det 10 % av de röstberättigade i föreningen!

2. Samla ihop namnunderskrifter utgörande minst 10 % av medlemmarna och begära extrastämma.

LEF 7 kap

Extra föreningsstämma
11 § Om styrelsen anser att det finns skäl att hålla föreningsstämma före nästa ordinarie föreningsstämma, ska den kalla till extra föreningsstämma.

Styrelsen ska även kalla till extra föreningsstämma om en revisor i föreningen eller minst en tiondel av samtliga röstberättigade, eller det mindre antal som kan vara bestämt i stadgarna, skriftligen begär att en sådan stämma sammankallas för att behandla ett angivet ärende. Kallelsen ska utfärdas inom två veckor från den dag då en sådan begäran kom in till föreningen. Lag (2016:108).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-1987-667
Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten
När man stämmer någon måste man ju framställa ett yrkande om att domstolen ska döma på ett visst sätt. Vad var det för yrkade du framställde i målet som gjorde att det tog skruv?
Citat:
Yrkande: att följande punkter tas upp och görs om på en extrastämma.

1. Godkännande av röstlängd
2. Styrelsens årsredovisning
3. Beslut i fråga om ansvarsfrihet för styrelseledamöter
4. Val av styrelseledamöter och suppleanter

Tillägg: Stämningen var på 4 st A-4 sidor plus bilagor och en komplettering.
Citat:
Det innebär alltså att saken i målet var Klander av föreningsstämmobeslut där du yrkade att domstolen skulle upphäva dessa fyra stämmobeslut.
Citat:
Inte upphäva, utan ....

att kalla till extrastämma för att ta om de felaktiga punkterna.
Citat:
Domstolen beslutar inte att man ska hålla en ny stämma utan upphäver de beslut som domstolen finner vara felaktiga.

Beslutet att kalla till ny stämma tar ni själva om domstolen har upphävt felaktiga beslut.
Citat:
Och givetvis blir konsekvensen att de upphävda punkterna måste tas om!

Nu blev det förlikning och där inbegreps extrastämma samt omtag av fler punkter än de som klandrats!
Svara med citat
Gammal 2017-03-29, 11:36
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Och givetvis blir konsekvensen att de upphävda punkterna måste tas om!
Ja ofta är väl besluten sådana att de kan behöva tas om ifall domstolen upphäver fattade beslut.

Det behöver dock inte alltid vara så:

http://www.notisum.se/rnp/domar/rh/RH010032.htm

I detta fall missade man att skicka kallelse till en medlem som bodde utomlands och domstolen upphävde därför ett stämmobeslut om en stadgeändring och omfördelning av årsavgifter.

Det troliga är väl att föreningen i detta fall har valt att kalla till en ny stämma för att ta om besluten.
Det är dock inget föreningen är tvingad till och inte heller något som domstolen lägger sig i.
Svara med citat
Gammal 2017-03-29, 17:48
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
För några år sedan blev jag tillfrågad om jag kunde bärga en förening som kört i diket ganska rejält enligt många medlemmar. Efter genomförd årsstämma finns ju stämmoprotokoll att tillgå för medlemmarna i föreningen (senast 3 veckor efter stämman). Där fanns bevis på fel som begåtts.
Varför reagerade inte revisorn?
Svara med citat
Gammal 2017-03-29, 18:10
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard I vissa fall är det tvingande!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Ja ofta är väl besluten sådana att de kan behöva tas om ifall domstolen upphäver fattade beslut.

Det behöver dock inte alltid vara så:

http://www.notisum.se/rnp/domar/rh/RH010032.htm

I detta fall missade man att skicka kallelse till en medlem som bodde utomlands och domstolen upphävde därför ett stämmobeslut om en stadgeändring och omfördelning av årsavgifter.

Det troliga är väl att föreningen i detta fall har valt att kalla till en ny stämma för att ta om besluten.
Det är dock inget föreningen är tvingad till och inte heller något som domstolen lägger sig i.
I det fall du hänvisar till bör de ju ha kallat till ny extrastämma för att återställa den av misstag kvardröjande låga månadsavgiften. Och då även en kallelse till kärande så att han fått argumentera för sin sak på extrastämman.

Det ärende jag var inkopplad i, var det tvingande med en extrastämma för utan styrelse kommer inte en ekonomisk förening långt. Bolagsverket skrider till handling och kräver en likvidering av föreningen.
Svara med citat
Gammal 2017-03-29, 18:16
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Vad skulle revisorn ha reagerat på?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Varför reagerade inte revisorn?
Jag tror inte revisorer sitter och penetrerar stämmoprotokoll för att utröna om röstlängden blivit rätt eller medlemmar får göra sin röst hörd på stämman (hur det nu ska kunna utläsas i protokollet).
Står det i protokollet att följande valdes (namnuppräkning) till styrelseledamöter så bör ju revisorn ha varit på stämman för att konstatera att valet genomfördes felaktigt.
Svara med citat
Gammal 2017-03-29, 19:09
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag tror inte revisorer sitter och penetrerar stämmoprotokoll för att utröna om röstlängden blivit rätt eller medlemmar får göra sin röst hörd på stämman (hur det nu ska kunna utläsas i protokollet).
Står det i protokollet att följande valdes (namnuppräkning) till styrelseledamöter så bör ju revisorn ha varit på stämman för att konstatera att valet genomfördes felaktigt.
Men juristerna var inte heller närvarande...

Citat:
Juristerna insåg snabbt att de punkter (paragrafer på stämman) som stämningen gällde var helt felaktigt genomförda. Efter lite olika samtal kröp det fram att de helst ville se en förlikning i målet.
Svara med citat
Gammal 2017-03-29, 19:51
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Dock är juristerna läskunniga!

Citat:
Men juristerna var inte heller närvarande...
Då juristerna snabbt kunde konstatera att den på stämman fastslagna röstlängden innehöll namn som inte hade rösträtt. Så kan de bara konstatera fakta. Och stämningen försåg dem med all övrig information, för att de skulle inse vad som förevarit och att det inte var enligt gällande lag och stadgar.
Svara med citat
Gammal 2017-03-29, 20:27
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Då juristerna snabbt kunde konstatera att den på stämman fastslagna röstlängden innehöll namn som inte hade rösträtt. Så kan de bara konstatera fakta. Och stämningen försåg dem med all övrig information, för att de skulle inse vad som förevarit och att det inte var enligt gällande lag och stadgar.
Varför får vi inte målnr och den tingsrätt ni vände er till?
Svara med citat
Gammal 2017-03-29, 20:45
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Därför ....

Citat:
Varför får vi inte målnr och den tingsrätt ni vände er till?
att det skedde en förlikning i ärendet.
Svara med citat
Gammal 2017-03-30, 18:06
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
att det skedde en förlikning i ärendet.
Det finns en stämningsansökan, bifogade handlingar och målnr innan förlikning.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stämning mot styrelse knight22 Bostadsrättsforum 11 2017-05-01 20:30
Ska möta brf´s styrelse i Tingsrätten bassetasseQ Bostadsrättsforum 23 2014-05-22 22:41
Stämning av styrelse, hur? Snuffe Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2010-08-03 20:12
Val av ny styrelse på en extrastämma Figaro Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 26 2009-03-09 19:51
HSB Malmös styrelse flippat ut helt nu? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 35 2008-06-28 19:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare