Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-23, 15:48
alexeliasson alexeliasson är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard Granska mitt förslag - sänkta avgifter

Hej!

Jag bor i en Bostadsrättsförening sedan 5 år tillbaka. Bortsett från nya balkonger har vi inga renoveringsbehov de kommande 10 åren av större storlek. Vi har idag en nettokassa och levererar ett överskott, månad efter månad - år efter år.

Styrelsen har ingenting annat än ett gott hjärta, flera av dem har nog dåliga erfarenheter från 90-talet då ett par BRF gick omkull. Nu är vi dock så defensiva i min förening att det blir irrationellt, och det tär också på plånboken. Jag illustrerar detta i en PDF nedan.

Brevet - som ska finskrivas - vill jag att ni nagelfar. Vad kan jag påbättra, vad ska jag stryka och vad ska jag lägga till?

Det är ju alltid en smula känsligt att komma med "kritik".

https://drive.google.com/file/d/0B4Y...ZzRk1ZSlE/view
Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 16:22
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag kunde bara läsa första sidan. Resten krävde en appnedladdning som jag inte ville göra.

Kan du sammanfatta förslaget i text här?
Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 17:26
Duktig medlem

Standard

Oj!

Pröva den här länken.

http://ge.tt/2nZnxKh2/v/0

alternativt

https://drive.google.com/file/d/0B4Y...ew?usp=sharing
Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 17:51
Duktig medlem

Standard

Förtydligande. Min förening föreslår en avgiftshöjning på ca. 10%.
Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 20:05
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Vad blir överskottet i form av kr/kvm för framtida underhåll? Ca400-500 kr/kvm. Det är att ta i anser jag. Räcker med runt 200:-. Styrelsen måste ha en mer långsiktigt plan, minst 20 år.
Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 20:47
Yotta-medlem

Standard

Länk 2 funkar, tack.

Det är svårt att se helheten om inte avskrivningar är med. Är överskottet före avskrivningar?
Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 22:07
Duktig medlem

Standard

Här är en länk till de senaste 5 årsredovisningarna:

https://drive.google.com/drive/folde...ms?usp=sharing

Om du kollar ÅR 2015 så kan du inledningsvis se den ganska fina historiken av fina renoveringar som är genomförda, i närtid - och är betalda.

Avskrivningar ingår inte i mitt räkneexempel, men har uppgått till ca 100-150 tkr per år.

Om du kollar på ÅR 2011 så ser du en historik att enda sen 2008 har föreningen pumpat ut ett rörelseresultat på ca. 300-400 tkr per år. I nästan 10 år snittar vi ett resultat på 400 tkr per år - och detta till en omsättning på 1000-1200 tkr.

Som ekonom så tycker jag att vi betalar alldeles för mycket. Är jag fel ute? Jag har via mitt jobb många föreningar att dra paralleller till: ingen förening tar så stora hängslen och livrem som vi gör.

Hur känner ni? Lyssnar gärna på era reflektioner.
Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 05:32
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Sparkonto?

Citat:
Ursprungligen skrivet av alexeliasson Visa inlägg
Hej!

Jag bor i en Bostadsrättsförening sedan 5 år tillbaka. Bortsett från nya balkonger har vi inga renoveringsbehov de kommande 10 åren av större storlek. Vi har idag en nettokassa och levererar ett överskott, månad efter månad - år efter år.

Styrelsen har ingenting annat än ett gott hjärta, flera av dem har nog dåliga erfarenheter från 90-talet då ett par BRF gick omkull. Nu är vi dock så defensiva i min förening att det blir irrationellt, och det tär också på plånboken. Jag illustrerar detta i en PDF nedan.

Brevet - som ska finskrivas - vill jag att ni nagelfar. Vad kan jag påbättra, vad ska jag stryka och vad ska jag lägga till?

Det är ju alltid en smula känsligt att komma med "kritik".
Sparkonto är ju 2015 123' och inte 855'!
Eller är det LM du menar?
Föreningen bör ju ha kassalikviditet!
Det finns väl "lånebromsar" i styrelsen!
Varifrån kommer förslaget om avgiftshöjning med 10 %? (Föreningen har du skrivit!?)
Och varför denna stora höjning?
Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 09:18
Yotta-medlem

Standard

Jag kanske gjorde nåt fel när jag öppnade ÅR 2015 men när jag stängde den så försvann den från listan på filer. Kan du lägga ut på nytt?
Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 09:45
Yotta-medlem

Standard

Vem riktar du dig till med ditt brev? Ska det skickas till styrelsen eller till medlemmarna? Om du vill driva en fråga om avgiftssänkning kanske du ska be att få presentera ditt förslag på ett styrelsemöte, eftersom beslut om avgiftsförändringar ligger hos styrelsen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Legitima anledningar för en revisor att inte granska brott mot bostadsrättslagen ? Tomas Bostadsrättsforum 6 2013-11-06 18:51
Vad får förenings revisor granska? sophi Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2010-06-10 09:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare