Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-13, 16:48
Elsa Elsa är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2016
Standard Avskrivningar

Hej,

I vår ekonomiska plan (nybildad brf) ska avskrivning för löpande räkenskapsår ske enligt linjär (rak) plan på 120 år för byggnad. I detta fallet 805.000 kr per år. Vad betyder det egentligen? Minskar tillgångarna i och med detta och efter 120 år blivit 0?

Vi har stora lån som vi betalar ränta på och på vissa även amortering och nu talas det om att vi kan amortera (verklig utbetalning) ytterligare i och med dessa avskrivningar.

För mig är "Avskrivning" enbart en bokföringspost. Hur kan avskrivning ge en kassapåfyllning så att vi kan amortera? Jag trodde att kassan ökade genom inbetalning av avgifter eller upptagande av lån.

Jag förstår absolut ingenting.

Vänligen hjälp mig ur min okunskap.

Tack på förhand.
Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 17:27
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Elsa Visa inlägg
För mig är "Avskrivning" enbart en bokföringspost. Hur kan avskrivning ge en kassapåfyllning så att vi kan amortera? Jag trodde att kassan ökade genom inbetalning av avgifter eller upptagande av lån.
Eftersom avskrivningarna utgör en minuspost i resultaträkningen skulle man behöva täcka upp avskrivningarna med tillräckligt höga avgifter för att inte få minus i årsresultaten.
Förutsatt att sådan täckning sker genom tillräckligt höga avgifter borde det finnas pengar till amorteringar.
Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 18:19
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

En investering brukar leda till en aktivering av en avskrivning över ett antal år. En ny byggnad är en investering och är den största avskrivningsposten för en bostadsrättsförening. Investering brukar innebära lån + kontantinsats och därför följer en amortering som måste betalas.

Utöver investeringar krävs också underhåll vilket också föranleder en löpande kostnad.

Som Gusten säger så bör man ha en avgift som förutom drift täcker avskrivningar och underhåll.
Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 19:16
Elsa Elsa är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2016
Standard

Tack Gusten och Thomas A för svar som jag förstod.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Behövs avskrivningar? Erik Albert Bostadsrättsforum 4 2015-05-11 11:56
Hur gör vi med avskrivningar i K2 i år? jats Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2014-10-17 18:22
Progressiva avskrivningar tette Bostadsrättsforum 32 2014-10-15 22:08
Inga avskrivningar i brf spantet Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 29 2011-03-21 18:34

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare