Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-23, 11:19
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard ekta exempel för kalkulering av avgift för brf ?

Jag undrar till exempel vad allting kostar precis, med sista stämman har vi fått ekomimiskt information men inte vad kostnaden precis är bara generella värde för uppvärmning,städning,underhåll...
Som jag förstår hade vi 8Million innan stambyte och ny har vi 12-13Million Skuld(80 Lägenheter).
Även där är det interessant att veta vad hände.

Just nu vill jag förstår lite mer om hur allting i brf fungerar.
TIll exempel vad kostar kabel-tv precis ? vi har grundudbud med bredbandsbolaget.

Med lite mer kostnadsmedvetande kanske at man kann komma och börja i styrelsen om tid.
Svara med citat
Gammal 2015-12-25, 18:42
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Läs årsredovisningen

I noterna till driftskostnader bör det vara specificerat!
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 08:33
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Ja, men bara summa av varje kostnad.

Till exempel Förvaltnignskostnader 150613
Eller Fastighetsskötsel,serviceavtal mm 340631

Nu är det ofta at jag undrar om speciell kostnader, till exempel hur mycket vi betala för kabel-tv, som jag tycker nu måste vara nonstans 80-90kr, eller med varmvattenmätning och el-gruppavtal kommer måste finns extra kostnader genom avtal med den företag som sköter mätare, de låter so bra at alla betala individuellt men man mata andra företag från den besparning man ,,kanske" har. Der Teufel steckt im Detail tror jag. Det fanns tydligen snack at non har byggt bastu i lägenhet(inte vi)och verbruker mycket mer vatten en andra. Men det kanske backfire i allafall. Eller vi har fått bastu till alla ,,gratis" *HAHA* genom stambyte.
Speciell individuell mätning med nya företag och nya avtal är ,,kanske" lönsamt och bara lever av den del människor ,,kanske" spara nu och medvetande skadad andra tidigare, om jag förstår det riktigt det finns laglit krav at mäter nu efter stambyte men man måste inte fakturera individuell(i princip tänker det är bättre at göra det men jag tror inte at vi spara nånting).
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillstånd för ändring av lägenhet i brf - blankett, exempel Admin Faktabanken 1 2017-06-29 11:39
Öppna/Offentliga styrelseprotokoll i bostadsrättsförening - Exempel Admin Faktabanken 4 2013-06-01 12:02
Klander av stämma i brf, exempel/mall/tips Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 13 2010-12-26 22:34
Låt statliga Kasernen bli ett varnande exempel - Newsdesk (pressmeddelande) Admin Senaste Nytt 0 2009-05-18 20:32
Exempel på medlemsinformation efterlyses LarsB Bostadsrättsforum 1 2009-01-05 10:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:53.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare