Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-23, 10:57
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag syftade på denna paragraf i HSB: s normalstadgar:

Praktiskt blir det så att föreningen övertar innehavarens underhållsskyldighet under entreprenaden samt garantitid.
Så långt är det lagligt. Däremot håller det inte juridiskt om stämman beslutar att projektet finansieras genom att varje bostadsrätt debiteras x kronor,
alltså även mot de som röstat emot och därmed antagligen inte vill ha någon ny dörr.

Ett alternativ är att endast de medlemmar som vill ha ny dörr går samman om en beställning av dörrar. Så gjorde man hos oss.
Svara med citat
Gammal 2015-09-23, 13:04
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Byta samtliga dörrar

1. Ändringen kräver samtycke av "var och en" före ändring. BRL Kap 9:16
Om inte "var och en" godkänner skall ärendet avgöras av Hyresnämnden, (Skiljedom) därefter Hovrätten. HN är fö väldigt mycket på ägarnas sida. Jag rekommenderar dem, de är bra!

2. Revisor kan behöva väckas upp en stund så skicka frågan dit: Att revisor görs uppmärksam på att styrelsens förslag kan komma att "rubba de inbördes förhållande mellan ansvaret mellan styrelsen och lägenhetsinnehavaren, enligt stadgarnas § 26-27 (exempel från HSB).
Vad säger bank och mäklare i fall investeringen inte bidrar till förbättringar för "var och en"? Klandras enligt LEF Kap 6;5.

Dubbelfel alltså. Hur tveksamt som helst.

Sen kan vi ju diskutera vad med k-märkt och varsamhetskravet, men det är ju inte aktuellt här. Där blir det Tingsrätten och Fastighetsdomstolen.

Det här visar hur viktigt det är att anlita rätt rådgivare.
Att ha erfarenhet från de som konsekvent är flexibla är som regel ja-sägare och konsekvent på fel sida.

Förvaltare jobbar för att sälja tjänster nämligen. Glöm inte det. Du betalar alltid.

Ha en fin höstdagjämning.
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 09:35
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Äldre stadgar måste först förnyas

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag syftade på denna paragraf i HSB: s normalstadgar:

Praktiskt blir det så att föreningen övertar innehavarens underhållsskyldighet under entreprenaden samt garantitid.
Helt rätt att stadgarna måste innehålla en skrivning att föreningen i samband med genomgripande ingrepp/renovering kan ta på sig ansvar för tex. lägenhetsdörr. Så finns inte detta i stadgarna måste stadgarna ändras först!
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 09:45
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Ett alternativ är att endast de medlemmar som vill ha ny dörr går samman om en beställning av dörrar. Så gjorde man hos oss.
1. Hur snyggt är det på en skala 1-10 om bara 30-35 % byter sin dörr?

2. Påverkas inte fastighetsvärdet negativt om de olika trappuppgångarna börjar se ut som lite "slumområde" mao. priset på BR går ner?
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 17:39
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
1. Hur snyggt är det på en skala 1-10 om bara 30-35 % byter sin dörr?

2. Påverkas inte fastighetsvärdet negativt om de olika trappuppgångarna börjar se ut som lite "slumområde" mao. priset på BR går ner?
Det kan jag hålla med om att det blir säkert snyggast om samtliga dörrar byts.

Men då är alltså frågan hur man ska ta betalt för dörrarna.

Naturligtvis kan man göra en årsavgifthöjning, men då blir det alltså procentuell höjning dvs ju större lgh desto större höjning i kronor.
Om man "beslutar" om en särskild debitering vid sidan av årsavgiften så får man lita på att alla betalar frivilligt, eftersom det inte går att driva in pengarna.
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 19:26
Yotta-medlem

Glad Byta samtliga dörrar

Hej alla.
Jag skulle nog ha ett info-möte. Bra underlag är broschyrer med förslag. Välja en leverantör exempelvis. När det väl är gjort då kommer genast en säljare på rappen.

Det går faktiskt att komma överens om att hålla EN STIL.
Det finns inte så många dörrar att välja på och alla vill väl ha ett enhetlig intryck i farstun.
Det går också att förhandla med leverantörer att ge rabatt när det finns flera är intressenter.

Att få ett bra pris funkar alltid.
Självklart köps dörren av lgh. De kan ju dra av kostnaderna för inmonteringen med rot också. Det här ordnar sig med god vilja.
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 20:02
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Självklart köps dörren av lgh. De kan ju dra av kostnaderna för inmonteringen med rot också. Det här ordnar sig med god vilja.
Alltså att det ska vara frivilligt för den enskilde att ansluta sig till byte av dörr?
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 20:56
Yotta-medlem

En bra idé Byta lägenhetens ytterdörrar

Gusten.
Jag sa att jag skulle försöka. Mht till det jag tidigare sagt så anser jag det är värt att gå på med försöket.
Styrelsen här gjorde så i ett hus. Inte alla gick med, men de som gjorde det beställde dörrar som är så lika de gamla att det är näst intill omöjligt att se skillnad. Det kostade lite extra eftersom de gamla var i en omodern stil. Det fixade leverantören till. Lgh ansvarar ju.
Vi är ju inte shabloner utan männesker. Det kan vara intelligent att försöka anpassa sig efter det.
Oenighet är sista utvägen, så tänker jag.
Svara med citat
Gammal 2015-09-25, 19:51
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Likvida medel finns för dörrar flera gånger om!

Nu slår sig styrelsen för bröstet och skriver i årsredovisningen att föreningens ekonomi är mycket god och välskött!

Ränteskillnadsförlusterna är stora i föreningen, så det skulle bara vara positivt ur alla synpunkter att byta alla dörrar och föreningen står för kostnaden.
Svara med citat
Gammal 2015-09-25, 21:09
Yotta-medlem

Fråga Byte av samtliga lägenhetsdörrar

Ränteskillnadsförlusterna är stora i föreningen, så det skulle bara vara positivt ur alla synpunkter att byta alla dörrar och föreningen står för kostnaden.

Underbart resonemang.

Kan det förklarad då vore jag tacksam.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uppsägning av samtliga garageplatser Rådvill Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2014-09-01 11:19
Byte/flytt av lägenhetsdörrar kätting Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2014-08-21 16:13
Relining i samtliga lägenheter istället för stambyte i övriga - är det rätt? zahar Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 21 2013-08-13 19:47
Rätt till insyn i samtliga medlemmars avgifter RättvisFörening Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2012-01-07 20:09
Avrundning av och återkoppling till mina samtliga ekonomitrådar kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2011-04-04 10:26

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare