Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-16, 23:24
storafröken78 storafröken78 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2015
Standard Rop efter hjälp !!!

Jag och min sambo flyttade in i våran nya lägenhet i Januari och renoverade trakasserierna började redan i februari och efter det har de bara fortsatt och blir värre och värre.

X kommer fram till oss och säger att Bamse ska bita honom (Gestikulerar med händerna).
X följer efter Berta och inger (syster) när vi gick på promenad/rastgården.
* Han kom förbi rastgården och säger "är det där Bamse, jag tror knappt mina ögon". Vi får ett brev hem som X har signerat. Där X påstår att vi tar för korta promenader fast vi har gått valpkurs där vi fick ett papper från tränaren att stora valpar inte får ta långa promenader för detta skadar lederna något vi har påpekat till X i början men då får vi till svar att vi ej bör ha hund osv.. Jag och min sambo bestämmer oss för att sluta prata med X.
X fortsätter ändå att skrika efter oss "TJENARE BAMSE" , skrämmer Bamse och följer efter oss. X följde efter mig (Berta) till rastgården när jag tränade Bamse. X försökte gömma sig i buskarna och hoppa och studsa för att störa vår hund. X tycker att vi är barnsliga och att X har gjort oss en tjänst som gett oss brevet för annars skulle alla ha anmält oss.
X pratar bakom våran rygg till andra boende i området högt så att vi ska höra. T.ex. att de är för jävligt att vi inte hälsar på honom och att vi är djurplågare.
X kom ur porten när jag(Berta) och Bamse gå in i porten, X skriker "Tjernare" och kommer emot oss och stirrar Bamse i ögonen och gör honom jätteosäker.
X kommer emot Bengt, Bengt går över vägen. Då skriker han att Bengt är djurplågare och att vår hund har vart för länge ensam. X säger att X suttit och kollat efter oss hela dagen. (Det han missat är att mamma varit hos Bamse på dagen). Han har flertalet gånger skrikit till mig "ska hunden vara själv". Vi möter honom i trappen och konfronterar X. Vi säger att vi inte vill hälsa på X för att vi inte gillar X att vi inte vill prata med X. Då säger X "Jag är uppfostrad så att jag kommer fortsätta" och menade att vi är ouppfostrade. Och att det är många som stör sig på oss och har anmält oss till HSB / Jordbruksverket osv. Och att vi återigen inte ska hund och kan inte ta hand om han att han är ledsen och plågad.

X påstår att vi matar Bamse med godis när han "attackerar" människor och att det inte är Bamses fel att han blivit så att det är vårt fel. Att vi inte ska ha en hund att vi är misslyckade hundägare och att vi plågar vår hund. X påpekade också att han ska komma till mitt Bertas jobb och handla av just mig i kassan.
X knackar / slår på sitt fönster när vi går förbi, X står och kollar när vi går in och ut i porten. När jag och syrran hade varit ute med hundarna hinner vi precis gå förbi med hundarna så smäller X dörr upp och smälls igen. För att skrämma hundarna.
X brukar även stå och kolla på oss när vi går in i trappen genom sina fönster så att vi ska se att han finns där.
X vet exakt vilka tider vi jobbar och när vi kommer hem (står på balkongen tex och väntar) och brukar gå ner när vi går in i porten.
X går också ut till baksidan och kollar på balkongerna för att se vilka vi har över och pratar med.
X har även sagt att jag såg att ni skrev och sökte hundmatte på sociala medier, så även där håller X koll på oss.
X har även stått och garvat så högt som möjligt ut genom fönstret när jag (Berta) går förbi hans balkong för att psyka mig.
Jag träffade X här om dagen i trappen och bad X gå åt sidan när jag och Bamse skulle passera för de är trångt vid brevlådorna plus att ena dörren var öppen där man kan ha barnvagnar men då började X prata om att han har rättigheter att vara där att X inte flyttar på sig och att vi inte kan ta hand om en hund då ska jag inte ha någon. X säger även att 7stycken som har anmält oss till styrelsen, att jag ska komma ihåg de. När jag och Bamse ska gå ur porten slår han till Bamse med kvasten han håller i handen. Varav Bamse tjuter till. Jag säger åt honom att han inte ska röra min hund. X går efter oss och jag säger följ inte efter oss och tillslut stannar X och säger "försvinn härifrån".
X förföljer oss ofta och vi tror att X tittar igenom sitt titthål på dörren varje gång när vi går upp och ner (hör skrap från hans dörr).
Vi känner båda obehag av att träffa honom. Jag (Berta) har jätteont i magen och mår illa när jag är hemma och även när jag ska gå ut för jag är rädd att möta honom. Jag får obehag när jag slutar från jobbet för att jag ska hem och kan se han. Jag mår riktigt dåligt utav detta och vill inte bo hemma utan vi har sovit ofta oss våra föräldrar.
Man ska inte behöva må dåligt och känna obehag i sitt hem. Jag känner mig inte trygg när jag går ut då det händer att han förföljer mig / oss. Det måste ske en förändring nu så därför undrar jag om någon har något bra tips?

Och även fast hunden är hos våra släktingar så fortsätter trakasserierna ändå. Så det är inte hunden som är problemet för X utan vi.
Vi är inte själva att bli trakasserade utav X utan det finns en kvinna och och hennes son som bor i samma trapp blir också de, hon har en massa brev också som X har skickat. Och det finns mera som har råkat ut för X fast när han bodde i en annan stad.
Det är alltid mig (Berta) som X går på och trakasserar och någon enstaka gång min sambo Bengt. X har något emot kvinnor då tre av hanns “huvudmål” har vart kvinnor.

Och nu på dessa två senaste dagarna har han bara närmat sig mer och mer fast jag och min syster ber honom att inte göra det och tjafsar emot. När jag är ute med hunden måste han just gå åt det håll vi går. Igår när vi skulle in i porten kommer han ut just då.

X har gjort alldeles för mycket, x är polisanmäld, polisen säger att de har mycket att göra just nu men att de väntar på att få en handläggare ledig så ska vi bli kontaktade till förhör, styrelsen säger att det inte kan göra någonting åt x. Jurister är inkopplade men det påstår att han måste göra ännu värre grejer för att ens få en varning?

Så nu hoppas jag på att det är någon här som läser mitt inlägg och är lite mer insatt i sånt här än vad jag är och kan komma med tips och råd?
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 12:06
Pannrummets avatar
Pannrummet Pannrummet är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Meddelande Introspektion

Citat:
Ursprungligen skrivet av storafröken78 Visa inlägg
............... Och att det är många som stör sig på oss och har anmält oss till HSB / Jordbruksverket osv. Och att vi återigen inte ska hund och kan inte ta hand om han att han är ledsen och plågad. ...................
Jag är varken beteendevetare eller någon matte men du/ni har tydligen lyckats med att reta upp många. När jag läser ditt inlägg dyker följande funderingar upp i skallen!

Varför välja alias "storafröken78" ?
Följande alias hade fungerat lika bra "lillafröken78", "pedigree78" m.m !

Varför kalla en hund BAMSE ?
Då tänker jag på en tecknad seriefigur av en björn och hans vänner (kanin, sköldpadda e.t.c).
Denna seriefigur har även gett namn åt ett svenskt luftvärnssystem "Robotsystem 23".

Ditt inlägg är långt med mycket meningsskiljaktigheter, jag tappar tråden emellanåt!
Svårt att ge råd om vad du skall göra med X men du kan ju alltid kolla upp om vederbörande stör sig på andra.
Då har du något gemensamt med andra som ni kan diskutera.
Gammal 2015-09-27, 15:10
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Var konkret och notera faktiska händelser, datera dem och skriv ner vad som händer. Flyktiga beskrivningar och gissningar hjälper inte, flera av de saker du beskriver är alldeles för vaga (ex att säga tjenare i trapphuset, vad ska man göra åt det? Eller att man kommer ut från dörren? Eller "tror" att han kikar igenom titthålet, hur ska du veta eller förbjuda det?). Om det är fler som drabbas, prata med dessa grannar att göra detsamma.
Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 11:57
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Framför allt, släng inget av de brev som han skickar till er. Dessa kan utgöra bevis för eventuella trakasserier om det blir ett juridiskt ärende av det.

Om du har en mobil med audio-inspelningsfunktion kan du sätta den på inspelning om du närmar dig en situation där du känner på dig att det kan bli en konfrontation. Var dock noggrann med att vid inspelningens början identifiera dig själv med namn, så att det framgår av inspelningen att det är du som utför den. Sådana inspelningar kan få betydelse i samtal med styrelsen och med ev. polis.

Vid dylika konfrontationer, kom ihåg att alltid vara defensiv. Att vara aggressiv riskerar att eskalera situationen, och om det kommer polisärende, ligga er i fatet.

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rättelseanmaning - Hjälp! TomasL Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2015-06-22 19:46
Hjälp önskas Lifv Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2015-05-29 11:14
Hjälp!!! Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 32 2012-08-17 08:56
Hjälp Hjälp Hjälp Granne Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2011-04-12 19:24

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare