Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-30, 20:33
Bettie Bettie är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard Att avveckla den inre reparationsfonden.

Jag är ganska ny i Brf gamet, jag är ordförande i en förening , som enligt uppgift slutade med avsättning till inre reparationsfond för resp. lägenhet år 2005. Sedan dess har inte mycket hänt och där står i dagsläget typ 65.000 fördelat på alla våra medlemmar. Väldigt många har mer eller mindre tagit ut allt och det kvarstår i storlekordningen under en krona. Men det finns alltså de som har både 3-4 tusen där , som bara står där. Vi köper ju en administrativ tjänst , och i den ingår ju att administrera även denna fond, att meddela fondägarna sitt resp andelsvärde , förmodligen engång årligen.

Mitt förslag, eftersom fonden inte ens nämns i våra stadgar HSB från 2003, så vill jag att medlen skall betalas ut genom ex.vis en avi till de som har innestående medel, så att vi slipper ligga och administrera ( = betala för detta ).
Då dök det upp en del åsikter:
- det är helt OK att göra så , MEN då lär revisorerna ge en anmärkning till styrelsen vid nästa stämma. Jag är som sagt ny men vad innebär en Anmärkning - det känns inte särskilt kul......

en annan åsikt - då skall innestående medel fördelas över alla medlemmarna baserat på andelstalet för resp lägenhet.... Det verkar i mina ögon vara totalt vansinnigt. Vad jag kan förstå blandar man samman detta med om en förening likvideras eller liknande, då skall väl ev. överskott fördelas enligt den principen ? Men här vet vi ju på öret vem pengarna tillhör ?

Vore väldigt glad för åsikter i frågan. Har läst BRL och LEF man kan inte över huvud taget hitta något om denna fråga, och våra stadgar nämner ju inte ens fonden.

En brist i min info dock- jag vet inte hur / på vilka ev. villkor beslutade man att ta bort avsättningen 2005 , men jag håller på att söka den informationen.

Några råd till en nybörjare inom Brf ?
Svara med citat
Gammal 2014-10-31, 00:38
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Granskning Rätt tänkt

Ni ska göra precis som du tänkt, dela ut pengarna och avsluta "fonden". Om det dessutom inte står något om fonden i stadgarna, gör saken mycket enklare. Skulle det stå något om en inre fond i stadgarna, måste man nämligen ändra där.
För ordningens skull, detta är inget styrelsebeslut, utan lägg fram det som ett förslag till nästa årsstämma, och ta beslutet där.
Gammal 2014-10-31, 12:38
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Inre reparationsfonden

Som ny ordförande skulle jag nog göra en utredning innan jag lade förslag att avveckla den inre fonden. Tydligen är det en äldre förening.
Varför väcka frågan? Något klåfingrigt anser jag.

När bildades fonden?
Att den inte nämns i HSB stadgar beror endast på att deras stadgar är standard. Föreningen kan fritt lägga till "Inre Fond. Ägs av andelsägaren personligen och motsvarar 5% av lägenhetens andelsvärde". Den används fritt av ägaren för godkända inre reparationer.

Den är inte betungande för någon att administrera. Räntan vill jag minnes läggs till Reservfonden. Ända anledningen att avveckla fonden är att räntan i princip är obefintligt.
Det kan ju ändras, vad då?

Jag tror fö inte att det är lagligt att avveckla den, i vilket fall är den ingående värde i den ursprungliga ekonomiska planen. År?
Den är bra för ägaren och är därmed bra för föreningen.

Med vänlig hälsning

Senast redigerad av Korsdraget: 2014-10-31 klockan 12:40. Anledning: Felstavningar
Svara med citat
Gammal 2014-11-02, 19:10
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Tyvärr, Korsdraget, du tycks ha fått fel på varenda punkt i ditt inlägg.

- Om det finns en inre fond ägs den inte av innehavaren personligen, utan det är medel som tillhör bostadsrätten. Får bara disponeras efter styrelsens prövning.
- Vad får du "5% av andelsvärde" ifrån??? förstår jag inte alls.
- Betungande eller inte, viss administration blir det alltid.
- Räntan tillfaller föreningens allmänna kassa.
- Det är inte alls "olagligt" att avskaffa den inre fonden, bara det görs på rätt sätt och med rätt beslut.
- Finns ingen bestående koppling till den ekonomiska planen!
- Om ett tvångssparande i föreningens regi är bra eller inte, kan ifrågasättas.

Jag tänker inte argumentera för eller emot, men har man som i frågeställarens fall slutat fylla på fonden, då är det väl lika bra avsluta det hela och dela ut innestående medel, tycker jag.

Alltså:
- Fatta beslut på en stämma.
- Om nödvändigt ta bort motsvarande bestämmelse i stadgarna.
- Betala ut.
Gammal 2014-11-02, 22:07
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Granskning Inre reparationsfonden

[quote=Borättexperten;55344]Tyvärr, Korsdraget, du tycks ha fått fel på varenda punkt i ditt inlägg.
Borättexperten, vad trist att du tvingas göra så stort arbete för att rätta mig . Jag anser jag gjorde ett tillägg utifrån det som jag har erfarenhet av här i en gammal förening.
Under flera år hade det tagits ut fel avgifter och det var ett mycket stort jobb att få det rätt. Det tog lång tid. Jag rekommenderar därför alltid att kolla vilket år en förändring gjorts efter detta.
Endast en god idé tänker jag.

- Om det finns en inre fond ägs den inte av innehavaren personligen, utan det är medel som tillhör bostadsrätten. Får bara disponeras efter styrelsens prövning.
Det gör den visst det. TS säger ju det. Här hos mig gäller det personligen för reparationer inne i just den lägenheten som beviset är utfärdat på.
För det fall återbetalning sker per andelstal kommer någon att bli lurad. Det kan bli tufft i så fall.

- Vad får du "5% av andelsvärde" ifrån??? förstår jag inte alls.
Här gäller det 5%, i andra föreningar kan säkert andra siffror gälla, eller hur?
- Betungande eller inte, viss administration blir det alltid.
Det har fungerat utmärkt före ITs tid. Dessutom ingår det i anslutning till lägenhetsförteckningen. Det verkar så också enligt TS.

- Räntan tillfaller föreningens allmänna kassa.
Ja, därför är det en fördel för föreningen. Eller hur?
- Det är inte alls "olagligt" att avskaffa den inre fonden, bara det görs på rätt sätt och med rätt beslut.
Att ändra på det sätt du föreslår då kan det bli olagligt hos Bolagsverket.

- Finns ingen bestående koppling till den ekonomiska planen!
Se ovan om övergångsbestämmelserna.
- Om ett tvångssparande i föreningens regi är bra eller inte, kan ifrågasättas.
Jag påstod inteatt du hade fel i ditt inlägg. Jag sa att en undersökning före förslag vore att föredra, i fall osv. Ett tillägg alltså. Håll till godo!

Nytt tillägg: Många här anser att inre fonden är ett kvitto på ett personligt ansvar för lägenheten (bra att ha som extra tillgång) och den ska styrelsen följa upp i lägenhetsförteckningen.
Min personliga uppfattning är att just det argumentet är väldigt viktigt. Problemen i BRF är att kopplingen till föreningens kassa är okänd. Inre fonden är på så sätt ett tydligt bevis för motsatsen.
Det är struntpengar med högt symbolvärde. Talet om föreningens pengar menar jag vi bör undvika. Våra pengar är trevligare eller hur?
Med vänlig hälsning korsdraget
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Inre fond - Reparationsfond i brf BigM Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 10 2009-08-11 21:24
Dags att avveckla kooperativa bostadsorganisationer? Jerry Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 7 2008-04-07 21:11
Inre fond i brf kgseverin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2008-03-18 20:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare