Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-04, 18:41
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga Medlems skyldigheter i bostadsrättsförening

§ 1 i stadgarna står "föreningens ändamål är att upplåta bostadslägenheter för PERMANENT boende...osv.
1. Fråga: har någon kännedom om vad som kan ske om någon inte bor permanent i sin lägenhet? (§ 1 i stadgarna).
T ex om lägenheten inte är uthyrd i till annan utan används som övernattningslägenhet åt olika familjemedlemmar.

2. Fråga om svaret är att detta är ok, hur lång tid kan detta pågå?
I stadgarna § 5 står: föreningen kan vägra medlemskap om det kan antas att personen inte avser att bosätta sig permanent bostadsrättslägenheten har föreningen i enligt med § 1 rätt att vägra medlemskap. Alltså fråga 1 ovan. När detta sker efter inflyttning då kan tydligen vad som helst ske, eller?
Anledningen är att flera lägenheter, små ettor, inte är PERMANENT bostad åt ägarna. Detta pågår år efter år och jag undrar sannerligen.

3. Fråga: samma personer deltar inte på stämmor eller givetvis inte i det löpande inom föreningen. Finns det inget ansvar så är det ok?

4. Fråga; Kan en medlem utebli från årsstämman hela sitt liv utan att något händer. Kan denna ansvarsfriheten vara ok?

5. Fråga om skyldigheter för medlem . Det finns ett avtal att ingå i brf och det är väl ett ömsesidigt avtal, eller?

Konsekvenserna är ju att dessa personer inte tar något ansvar alls, ingen öppnar om det skulle krävas akut tillträde av en eller annan anledning. Dessutom har de inte en susning om föreningens regler eller annat. Jösses.

Ja, här blir en aldrig färdig lärd på konsten att äga en bostadsrätt.
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 23:17
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Glad Permanent boende

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
§ 1 i stadgarna står "föreningens ändamål är att upplåta bostadslägenheter för PERMANENT boende...osv.
1. Fråga: har någon kännedom om vad som kan ske om någon inte bor permanent i sin lägenhet? (§ 1 i stadgarna).
T ex om lägenheten inte är uthyrd i till annan utan används som övernattningslägenhet åt olika familjemedlemmar.
.....
Utan att ha läst din profil förstår jag att du bor i en av rikets intresseföreningars lägenheter.
Om jag inte mins fel hade min BRF som tidigare var ansluten till en intresseförening ordet PERMANENT i stadgarna.
Om min BRF idag skulle ha haft samma formulering så hade konsekvensen blivit att styrelsen måste säga upp en av
medlemmarna av själ som jag inte vill uppge på forumet. Personen bor inte i lägenheten och med största förmodan
avser nog inte komma tillbaka. Så länge månadsavgiften betalas och ingen 2:a hands-uthyrning föreligger så har styrelsen inget att invända mot medlemskapet.
Att bo i en förening av sådan dignitet vilket kräver permanent boende känns inte tryggt.
Det ligger alltså till styrelsen godtycke att tolka ordet permanent.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !

Senast redigerad av schrapet: 2014-01-05 klockan 15:17. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 23:40
Yotta-medlem

Fråga Medlems skyldigheter

Tack Scrapet,
Jag hoppades, men medlems skyldighet är alltså 1; att betala hyran och helst hålla sig undan.
jaha..då vet du hur jag har det och hoppas därmed på allas överseende med mig, Den lidande.

PERMANENT tolkas alltså av den PERMANENT-a kassören, alias representanten. Finns det någon chans att få ett investeringsbolag i Tjotta Heiti intresserad av att köpa dem, undrar jag.
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 10:21
Yotta-medlem

Granskning Medlem utan ansvar

Det framförs här nästan dagligen, det står varje förening fritt att lämna avtalet med intresseföreningen.

Det är väl ingen som tror att någon ställer upp för någon annan, eller hur?
De som slipper ansvar är lyckliga, så varför och hur skulle
det gå till att lämna avtalet?
Stadgarna måste som jag ser det vara helt olagliga?
Att paragraf 1 säger permanent och i nästa stycke säger vinst måste väl ha prövats av domstol då det gäller efterlevnaden.
Harald som granskar 100 för/år vet nog mera, hoppas jag.
Skadade hus, misskött ekonomi fast modern sitter där,
Vilka lagrum anses vara mest säkra. Minst osäkra.
Tack för förslag är korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 11:48
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Rättigheten att disponera en lägenhet medför inte automatiskt någon skyldighet att vistas där en viss minimitid. Att betala avgiften är väl den enda skyldigheten som kan åläggas innehavaren. Att innehavaren ska delta på stämmor, medlemsmöten, städdagar mm är önskvärt men ingen lagstadgad skyldighet.
Gammal 2014-01-05, 13:17
Yotta-medlem

Fråga Medlems skyldigheter

Takk för synpunkter Kluringen.
Att rätten att bo där en har köpt är inget problem att acceptera. Det är inget problem om någon vill hyra ut i andra hand heller.
Det jag vill få veta mera om är: Är det förenligt med stadgar, brl och föreningslag att aldrig delta i det som heter "förening".

Här är som du vet stora skador på husen. Det står klart och tydligt i årsredovisningen att flera lägenheter har fukt och mögel. För den som följt föreningen över några få år ser också att det investerats miljoner för att sänka värmekostnaderna, samtidigt som dessa stiger till rekordnivå.
Samtliga på stämman säger sig frysa, men når frågan ställs om vad de anser bör göras, då är allt jättebra, dessutom saknas bevis sägs det.
Att många fryser, att värmekostnaderna stiger mm, är tydligen inget bevis, att inget beslutsunderlag setts, helt ok? Jag blir matt av dem.

Tillsynen av myndigheterna kommer nu, men jag vill nog gå litet längre och påstå att ägarna inte läser årsredovisningen, inte står upp för skadorna mm. Jag vill hitta Lag som jag kan stämma dem enligt.
Att detta är ok enligt stadgarna, vet vi alla här.
Jag gärna få veta om hur jag klandrar stadgarna. Alltså den rikstäckande intresseföreningen. Vi som drabbats (den omöjliga minoriteten) är alltså tredje man eftersom styrelsen har skrivet under avtalet, inte vi.

Någon som har tips här?

Fk så råka jag möte en man i en annan brf, han sa: Vi som äger tillsammans skall stötta varandra. Det gjorde vi och fick ordning på både ekonomi och fastigheter. De bytte förvaltare rakt av. Han ansåg det som sker här som helt oförlåtligt av de boende. Ansvarslöst sa han.

Ja, där kanske problemet börjar: Hur stämmer man grannar för ansvarslöshet?
alt 2: hur stämmer man intresseföreningen för att hindra att tredje mans egendom skadas?

Nej jag går inte till tidningarna nu, jag avvaktar. De förstår inte br och ingen kan lära dem det. Vi förstår det ju inte vi heller. Det är det som intressena försörjer sig på, så ..
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 13:52
Pannrummets avatar
Pannrummet Pannrummet är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Meddelande Permanent m.m

Citat:
Permanent avser nog stadigvarande boende.

Citat:
2. Fråga om svaret är att detta är ok, hur lång tid kan detta pågå?
I stadgarna § 5 står: föreningen kan vägra medlemskap om det kan antas att personen inte avser att bosätta sig permanent bostadsrättslägenheten har föreningen i enligt med § 1 rätt att vägra medlemskap. Alltså fråga 1 ovan. När detta sker efter inflyttning då kan tydligen vad som helst ske, eller?
Anledningen är att flera lägenheter, små ettor, inte är PERMANENT bostad åt ägarna. Detta pågår år efter år och jag undrar sannerligen.
Jag hoppas att de menar vägra medlemskap vid överlåtelsen. Om vederbörande redan är medlem så ser jag det svårt att avverka medlemskap bara för att vederbörande inte bor tillräckligt ofta i bostaden.

Citat:
3. Fråga: samma personer deltar inte på stämmor eller givetvis inte i det löpande inom föreningen. Finns det inget ansvar så är det ok?
Går inte att tvinga någon till detta. Medlem försummar sina rättigheter att påverka.

Citat:
4. Fråga; Kan en medlem utebli från årsstämman hela sitt liv utan att något händer. Kan denna ansvarsfriheten vara ok?
Diskutabelt. Om många gör så blir det problem men saken blir inte bättre av att man sitter på stämmor utan intresse att engagera sig i styrelsen eller dylikt. Personen blir bara en siffra i protokollet.
Citat:
5. Fråga om skyldigheter för medlem . Det finns ett avtal att ingå i brf och det är väl ett ömsesidigt avtal, eller?
Finns bara upplåtelse eller överlåtelseavtal. I och med det söker man medlemskap i föreningen och accepterar föreningens stadgar.

Citat:
Konsekvenserna är ju att dessa personer inte tar något ansvar alls, ingen öppnar om det skulle krävas akut tillträde av en eller annan anledning. Dessutom har de inte en susning om föreningens regler eller annat. Jösses.

Ja, här blir en aldrig färdig lärd på konsten att äga en bostadsrätt.
Korsdraget
Styrelsen har enligt stadgarna rätt att beträda lägenhet med nyckel vid behov. Stadgarna medger detta.
Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 14:13
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Takk för synpunkter Kluringen.
Att rätten att bo där en har köpt är inget problem att acceptera. Det är inget problem om någon vill hyra ut i andra hand heller.
Det jag vill få veta mera om är: Är det förenligt med stadgar, brl och föreningslag att aldrig delta i det som heter "förening".
Det finns ingen lag som kan tvinga medlemmar att vara aktiva i föreningen. Tur är väl det. Jag skulle inte vilja bo i en förening där styrelsen eller grannarna har koll på vad jag gör eller inte gör.

Klart att du kan stämma dina grannar om du har en anledning och det finns stöd för ditt klagomål i någon lag t ex om någon har hotat dig, men du kan inte stämma dem för att de inte är delaktiga i föreningslivet.

Är du inte nöjd med era stadgar kan du motionera och föreslå ändringar i stadgarna. Du kan också klandra stämmoslut som inte är förenlig med lagen.

Det är omöjligt att hjälpa dig och hänvisa till lagtexter som stödjer dig du inte kan/vill preciserar exakt vad du är missnöjd med. Du kan inte skuldbelägga enskilda grannar för skador på huset om du inte kan bevisa att de har orsakat skadorna.
Gammal 2014-01-05, 14:15
Yotta-medlem

En bra idé Medlems skyldigheter

Ok, tack pannrummet, jag har förstått allt, äntligen.

Det som normalt heter skyldighet heter i br "rättighet". Saken är klar. I rättigheternas rike finns inga skyldigheter.

Om någon mot förmodan skulle komma på nån skyldighet, sänd mig den till mig. Fantastiskt lagstiftning det här.
Tack/ korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 14:54
Yotta-medlem

En bra idé Medlems skyldigheter

Kluringen, jag har inte med ett ord sagt annat än att grannarnas acceptans har skadat allas bostäder och ekonomi.
Vi har haft två extra stämmor, en för att enbart lämna HSB. Då ställer de av vår ordförande och skickar hit 4 stycken. Vi är ju trots allt helt privata. Vi är ju kidnappade helt enkelt.
Gick jättebra tills dess de onda kom in här. Ingen har hotat mig eller varit elaka mot mig, tvärtom.

Jag förstår att ingen här kan hjälpa till med detta. Det är trist för väldigt många har ju djupare kunskaper om stadgar och BRL än vad jag har. Jag är inte revisor och inte rr jurist, och det vore väl lämpligt att någon här kunde tipsa om lagrum, eller att välja Lag.
Vi vill ju bli av med övermakten. Fast nu tunnas leden ut.

Men jag har noterat att väldigt många känner som jag gör, total hjälplöshet.

När vi skulle rösta om att lämna riksintressenten då dyker alla från Byggettan, Elfacket, ja hela LO upp för att försvara IDE`N. 160 st mot normalt 30-40.

Jag kan ock förstår bygg- och fastighetslagarna, AB, Förvaltningslagen m fl, men brl och stadgarna är tvärs emot allt vad jag lärt mig om rätt och fel.

Man går på möten för att ta del av vad andra menar om årsredovisningen, är det så unikt? Man gör felanmälan när det är fel, är det unikt? Man protesterar när avgifterna höjs 10 % utan motivering.
Man är bekanta med varandra för hur skall det kunna rästas in personer i styrelsen om ingen känner ingen?

Det är väl självklara skyldigheter, hålla sig uppdaterad. Nej här ser de ut som fågelholkar om någon skulle fråga vilken stadga talar du om?

Bott här i 20-50 år och kan inte §1. Jag anser detta är mycket allvarligt.
Korsdraget
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Föreningens rättigheter vs skyldigheter Mims465 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 23 2013-02-16 17:14
Prejudikat rättigheter och skyldigheter Bergstrom Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-01-16 09:13
Rättigheter VS Skyldigheter SurfSmurf Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2011-11-29 08:49
Medlemsförteckning i Brf - Rättigheter/skyldigheter benkt Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-12-11 12:59
Valberedningens rättigheter och skyldigheter i en brf? Kuhmo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2009-09-07 07:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare