Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-21, 23:59
spantet spantet är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard Nyttja balanserad vinst för amortering

Hej!

Är det riktigt att:
Om föreningen beslutar att använda en del av balanserad vinst till att amortera lån så påverkar det inte årets resultat men däremot balansräkningen?

Vi bör då skriva ner värdet på byggnad med samma summa som amorteras?

/Mvh Lars
Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 09:32
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Jag antar att med balanserad vinst avses samlade vinster som föreningen haft under flera år,
och att föreningen även har likvida medel så att man kan amortera?

I balansräkningen blir det ju i så fall bara att amorteringen gör att tillgångar och skulder minskar med samma belopp.

Om byggnaden har ett bokfört värde som är högre än taxeringsvärdet kan man väl tänka sig en nerskrivning,
men annars är det väl bara att fortsätta med den vanliga avskrivningsplanen för byggnaden.
Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 12:06
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Gusten har egentligen svarat rätt bra. Lite förtydliganden bara:

Resultaträkningen innehåller ju endast intäkter och kostnader. En amortering är varken eller, och syns således ej här.

Men räntekostnader syns ju i resultaträkningen.

Således påverkar en amortering resultatet motsvarande räntekostnaden, och detta för egentligen evinnerliga tider. Alltså gynnas föreningen i alla kommande resultaträkningar, av en idag gjord amortering.

Byggnadens bokförda värde har ingenting med detta att göra.

I balansräkningen syns tillgångar och skulder. En amortering på te x 1 miljon, minskar tillgångarna (kassan) med 1 miljon, och samtidigt skulderna med 1 miljon.
Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 13:00
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Således påverkar en amortering resultatet motsvarande räntekostnaden, och detta för egentligen evinnerliga tider. Alltså gynnas föreningen i alla kommande resultaträkningar, av en idag gjord amortering.
Ja detta att amortera är nog vettigt. Här finns nog nog anledning för flera föreningar att se över om man har en onödigt hög likviditet.
Något som bara gynnar banken på föreningens bekostnad.
Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 17:12
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ekonomiutbildningar

Amortera vinst lärs inte ut på styrelsekurser.
Där får man lära sig att man skall placera vinsterna/överskottspengar på HSB/RB och SBC:s placeringskonton med usel ränta.
Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 17:29
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Granskning

Citat:
Ursprungligen skrivet av spantet Visa inlägg
Är det riktigt att:
Om föreningen beslutar att använda en del av balanserad vinst till att amortera lån så påverkar det inte årets resultat men däremot balansräkningen?
Jag skulle vilja säga så här: Lån kan bara amorteras med verkliga pengar, dvs med vad man har i kassan. Det har inget med den balanserad vinsten att göra, denna påverkas inte alls. Det är inte den man använder. Som föregående inläggare säger, så påverkas balansräkningen endast så att kassabehållningen och lånen minskar med samma belopp (det amorterade beloppet), och balansen är därmed oförändrad. Och räntekostnaderna minskar.

Citat:
Vi bör då skriva ner värdet på byggnad med samma summa som amorteras?
Detta ska man inte hålla på och krångla med, avskrivning/nedskrivning ska ju följa en uppgjord plan.

Senast redigerad av Borättexperten: 2013-09-22 klockan 20:36.
Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 23:01
Avancerad medlem

Standard

Hej igen o tack för bra svar!

Jag kanske är lite naiv men mitt mål är att det som finns i kassan skall täcka posterna:
- Bundet eget kapital (exvis underhållsfond)
- Fritt eget kapital (där ju balanserad vinst ingår)
- Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter.
För så har bokföringen sett ut under många år i denna förening. Det ger oss (lekmän) i föreningen tryggheten att det som sägs i posten "underhållsfond" verkligen finns i "öronmärkt" bland de pengar som ligger i kassan.

Kanske jag löser det enklast genom att i bokföringen föra en summa från "balanserad vinst" till "kassa" och därmed balansera ut det hela?
Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 23:20
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej nej nej, Spantet. Du har fått detta om bakfoten.

Kassan är de enda fysiska pengarna som finns. Resten är bara bokföring. Alltså kan du inte ändra i kassan mot de posterna.

Eget kapital är ju "bolagets skuld till ägarna". En bokföringsmässig värdering kan man också säga. Det finns ingen förening eller något bolag som kan täcka dessa poster med kassan.

Lite rätt har du i att tänka på upplutna kostnader/förutbetalda intäkter, men ändå inte! För säger du att kassan skall täcka dessa poster på balansdagen, så säger du ju samtidigt att det har slutat komma in pengar, för alltid. Så är det ju inte. Posterna skall bara ses som en ögonblicksbild av hur det såg ut på balansdagen vid en given tidpunkt.

Resten, att finansiera dessa poster, det handlar bara om att hantera kapitalflödet rätt. Ingenting med bokföring att göra.

I en Brf, så gynnas förening och medlemmar av en så låg kassa som bara möjligt är, allt som inte behövs "innan nya pengar kommer in" skall amorteras.

Tex underhållsfonden (som är väl teoretisk, men ändå), den innehåller ju teoretiskt belopp som avser underhåll i morgon, om ett år, och om sju år. Klart att ett underhåll som görs om sju år, inte skall ligga och kosta medlemmarna pengar genom att ligga och skrota i kassan. En kapitalflödesanalys ger kanske att pengar till kassan behöver ackas från år fem till denna åtgärd.

Tänk privatekonomi, du köper en bil. Lägg den i balansräkningen. Om du köpte den för 100 000 kr, blir ju tillgången (= eget kapital) 100 000 kr, med din logik skall du alltså för att kunna köpa bilen ha 200 000 kr. 100 000 kr till inköpet, och 100 000 kr till kassan? Sedan räknar du på underhållskostnader (reparationer) de kommande 10 åren och lägger upp en "yttre fond", och så skall pengar in i kassan.... Alltså, detta är fel.

Nu får du PM: a ett bokslut, jag blir ruskigt nyfiken hur ni har ställt upp detta!
Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 23:49
Avancerad medlem

Standard

Hej!

Nej, du har givetvis rätt att i att jag inte kan "flytta en summa" till kassan. Vad jag egentligen vill göra är att helt enkelt skriva ner posten "balanserad vinst" en smula för att vi aktiverat/nyttjat denna kontering för att amortera... eller är jag ute o cyklar igen?

Lite i analogi med hur vi nyttjade reparationsfonden för ett par år sedan:
Vi hade målat om fönstren men ville inte lägga upp det med avskrivningar utan ta det som ett löpande underhåll med följden att resultatet blev negativt. Då aktiverade/nyttjade vi posten underhållsfond för att täcka underskottet. Det kändes logiskt då... nu vill jag göra något liknande igen men amorteringen syns ju inte i resulatet... o det är där (ungefär) som min bokföringskunskap inte räcker till...

Jag vet inte riktigt hur man bifogar filer i PM... kanske kan lägga upp dem på nätet så du kan tanka ner dem.

/Mvh Lars
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 07:40
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Hej!

Nej, du har givetvis rätt att i att jag inte kan "flytta en summa" till kassan. Vad jag egentligen vill göra är att helt enkelt skriva ner posten "balanserad vinst" en smula för att vi aktiverat/nyttjat denna kontering för att amortera... eller är jag ute o cyklar igen?
Har ni bokföringsposten "balanserad vinst" även i form av likvida medel på ett bankkonto. Det vanligaste är nog att så inte är fallet.
Eller har ni redan amorterat?

Senast redigerad av Gusten: 2013-10-02 klockan 07:53.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Amortering av skuld i brf gunnjohn Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 49 2013-10-10 10:33
Amortering i brf, hur stor? guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 58 2011-03-24 19:31
Avdrag för Lägenhets andel av amortering guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-03-12 23:36

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare